V rámci redakčného testu sme mali možnosť vyskúšať si automobil s levom v znaku - Peugeot 406. Lev je synonymom majestátnosti, sily a krásy, no v poslednom čase si Peugeot vyslúžil i ďalší prívlastok: bezpečný. Peugeot 406 je kompletne nový model a pri jeho stavbe sa konštruktéri okrem iného hádam najviac zamerali na vysoký stupeň pasívnej i aktívnej bezpečnosti. Vďaka výbornému dizajnovému stvárneniu sa z neho stal reprezentatívny komfortný automobil solídnej konštrukcie s výkonnými motormi a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.
Automobil Peugeot 406 prezentuje príbuznosť k značke nezameniteľným identifikačným znakom. Vpredu sa nachádza väčšie "peugeotovské logo". Predná kapota sa zvažuje nízko k nárazníku a dodáva automobilu dynamický vzhľad. Dynamický vzhľad a vyvážené proporcie zaujmú aj pri pohľade zboku. Výsledkom návrhu tvaru karosérie je súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu s hodnotou 0,30. Subjektívne by sa zadným skupinovým svetlám azda dala vyčítať ich menšia plocha vo vzťahu k masívnej zadnej časti. Tú sa dizajnéri pokúsili zjemniť vodorovným prelisom. Interiér je veľmi dobre tvarovaný a predstavuje primeraný stupeň luxusu, ktorý reprezentujú okrasné lišty z imitácie vzácnych drevín. Ovládacie prvky sú usporiadané ergonomicky.
Peugeot 406 vyniká okrem tuhšieho priestoru pre cestujúcich aj účinnejšími deformačnými zónami, ktoré pohltia veľkú časť energie nárazu. Nechýbajú ani výstuže vo dverách proti nárazom zboku, vystužené sú aj pozdĺžny podlahový tunel, rámy okien, konštrukcia strešného oblúka a v priečnom smere prístrojový panel. Všetky tieto úpravy prispeli k celkovej vyššej tuhosti karosérie v krútení. Samozrejmosťou sú samonavíjacie, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu s pyrotechnickými napínačmi a trojica trojbodových bezpečnostných pásov na zadných sedadlách s možnosťou upevnenia detskej bezpečnostnej sedačky. Sedadlá sú tvarované tak, aby v prípade nehody zabránili podkĺznutiu pod pásmi. V prípade silnejšieho nárazu alebo dokonca prevrátenia vozidla sa automaticky zablokuje prívod paliva z nádrže.
Základom vysokého stupňa aktívnej bezpečnosti je kvalitný podvozok. Konštrukcia prednej nápravy s priečnym stabilizátorom upevneným priamo na vzperách v kombinácii s viacprvkovou zadnou nápravou zaručuje jeho vysokú stabilitu, výborné jazdné parametre a nadpriemerné pohodlie cestovania. Brzdy Peugeotu 406 sú navrhnuté tak, aby popri jednoduchosti ovládania boli aj dostatočne účinné. Vo všetkých modeloch 406-tky sú predné brzdy kotúčové s hrubými ventilovanými kotúčmi so zabudovaným indikátorom opotrebovania. Navyše je automobil vybavený riadeným vyvažovacím systémom, ktorý optimalizuje rozloženie brzdného účinku podľa zaťaženia vozidla na prednú a zadnú nápravu tak, aby brzdná dráha bola čo najkratšia. Výhody tohto zariadenia sa prejavia najmä pri plne zaťaženom vozidle. Už v základnej výbave je v každom modeli airbag pre vodiča (45-litrový) a za príplatok pre spolujazdca (90-litrový). Automobil Peugeot 406 je viac ako dôstojným nástupcom staršieho a veľmi úspešného menšieho typu 405. Z hľadiska zväčšenia rozmerov by sa dalo aj zamyslieť nad tým, či sa tak trochu nestal konkurenciou pre väčší a v hierarchii firmy reprezentatívnejší typ 605. Podľa určitých indícií je tento postup zasahovania modelových radov značky Peugeot do vyšších tried plne v súlade so stratégiou automobilky. Vytvára si tak priestor na vstup do teritórií, ktoré ovládajú väčšie modely značiek Audi, BMW, Jaguar alebo Mercedes. Preto sa tento model na našom trhu viac predáva ako vozidlo úspešnej strednej podnikateľskej vrstvy a nie ako rodinný automobil. Podnikatelia tak dostávajú elegantný reprezentatívny automobil s výbornými jazdnými vlastnosťami vysokými bezpečnostnými parametrami. Prejdime však ku konkrétnejším hodnotiacim postrehom. Vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 1390 kg a dvojlitrovým 16-ventilovým motorom s výkonom 97 kW (132 kW) nie je žiadnym "trhačom" asfaltu. Automobil je však dostatočne dynamický a priaznivo vychádza aj spotreba paliva. Pri vysokých rýchlostných priemeroch a častých zrýchľovaniach a brzdeniach pri redakčnom teste sme dosiahli priemernú spotrebu tesne nad 9 l. Podľa údajov výrobcu je priemerná spotreba paliva v tretinovom zmiešanom režime 8,37 l/100 km. Pri jazde bez zbytočných a niekedy aj nerozumnom zrýchľovaní a vytáčaní motora do maximálnych otáčok (najmä v meste) možno priemernú spotrebu paliva udržať v rozpätí 7 až 8 l/100 km, čo je veľmi dobrý výsledok.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: radový štvorvalcový zážihový motor uložený vpredu naprieč, štyri ventily na valec, rozvod DOHC, viacbodové vstrekovanie, päťstupňová prevodovka
Karoséria: päťmiestna, štvordverová limuzína
Zdvihový objem motora: 1998 cm3
Maximálny výkon: 97 kW (132 k) pri otáčkach 5500 min-1
Maximálny krútiaci moment: 196 Nm pri otáčkach 2250 min-1
Maximálna rýchlosť: 203 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11 s
Spotreba pohonných látok (mesto/90 km/h/120 km/h): 11,3/6,1/7,7 l na 100 km.
Objem palivovej nádrže: 70 l
Objem batožinového priestoru: 470 l
Rozmery d/š/v: 4560 x 1760 x 1400 mm
Rázvor kolies: 2700 mm.
Pohotovostná hmotnosť: 1390 kg
Užitočná hmotnosť: 525 kg
Cena: od 879 024 Sk