Utorok, 9. marec, 2021 | Meniny má FrantiškaKrížovkyKrížovky

Démon pochybnosti *recenzia/divadlo

Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia # DSNP Martin # Dramatizácia: I. Škripková a M. Pecko # Réžia: M. Pecko # Scéna: J. Valek # Kostýmy: R. Janáková

Aký nevypočítateľný, krehký a zraniteľný je mechanizmus divadelnej inscenácie! Zdá sa, že je pokope všetko na to, aby vzniklo veľké divadlo: hodnotné a významné literárne dielo, režisér, ktorý už viackrát dokázal svoj talent a originálny spôsob videnia, jedno z najlepších, najvyrovnanejších slovenských divadiel s vynikajúcimi hereckými individualitami, popredný reprezentant tradičnej skvelej slovenskej scénografickej školy atď. Predstavenie sa začína sugestívnou hudbou, nádherne vymysleným a nasvieteným scénickým obrazom a efektom, od ktorého účinku naskakujú na chrbte zimomriavky - smerom k divákom sa začne hrozivo pomaly "sama od seba" gúľať jedna zo stoličiek. Jedna časť scény (akési pódium z mnohých stolov a pohyblivé stoličky) je dynamická a viacvýznamová, dráždiaca divákovu fantáziu, druhá časť statická, ktorá však umožňuje vytvárať už spomenuté krásne obrazy a v neposlednom rade zakryť "lesk" martinského divadelného štúdia, vhodného na všetko možné okrem inscenovania divadelných predstavení. Takže všetko bolo pripravené na ďalší martinský divadelný úspech. Napriek tomu mi už v prvej časti sadol na plecia malý démon pochybnosti, šepkajúc mi čosi do ucha, aby mi kazil čistý umelecký zážitok. Vtedy som mu ešte pohrozil, že ho zacapím ako komára, hoci som musel uznať, že hlavná postava sa trochu stráca v expresívnych zborových výstupoch, že inscenácii jednoducho chýba jemná lyrika, ktorá by vyvažovala efektné hromadné výstupy. V tretej časti som mu už chtiac-nechtiac potvrdil, že akokoľvek je martinské predstavenie dobré, akokoľvek držím tvorcom palce, tentoraz sa ho, hnusáka pochybovačného, nedokážem zbaviť, keďže aj ja mám akýsi pocit nedostatočnosti. V poslednom dejstve sa totiž nepodarilo presvedčivo zvládnuť zmenu štýlu ani vyvolať dojem horiaceho lesa na pozadí doteraz v podstate realistických scénických prvkov, ba aj záverečný veľký, sebaodhaľujúci monológ Šimona (Ján Kožuch) nebol dostatočne pripravený. Tento sám osebe pekný herecký výstup sa nestal vrcholným momentom dramatického deja, pretože v predchádzajúcom sa nevykreslil komplexný, vnútorne trýznený charakter hrdinu, ktorý sa otvára a dotvára v spomínanom monológu. Okrem spomínaných sa dá len v absolutóriách hovoriť o Eve Jany Oľhovej, ktorá zvádza na javisku neuveriteľný vnútorný zápas sama so sebou, a o výbornom Lepišovi, ktorého Štefan Mišovic zahral s krotkou jednoduchosťou. Ľube Krkoškovej sa tentoraz ušiel len jeden monológ, navyše v poľštine. To, že v ňom dokázala vyjadriť "posolstvo" inscenácie, naznačiť citlivosť a toleranciu prichádzajúcu "z iného sveta, z iných skúseností", že nás dokázala presvedčiť o tom, že cudzinka prichádzajúca s Drakom dokáže zmeniť všeobecnú náladu v obci, že dokáže prinútiť rozmýšľať divákov ochotných na myslenie pristúpiť, to považujem za nepochybný znak hereckej veľkosti.