Od 13. júla má talianska značka Fiat nové "dieťa" vo svojej palete osobných automobilov. Severotalianska Parma sa stala miestom, kde sa novinárom a odborníkom predstavil nový Fiat Marea a Fiat Marea Weekend. Slovo marea po taliansky znamená príliv - ale aj tok, rieku či more - záleží na tom, v akom význame sa toto slovo použije. Parmu si zasa môžeme pripomenúť slávnou väznicou, či špeciálnym syrom - parmezánom.
Obnova modelovej palety talianskej automobilky Fiat sa začala pred takmer piatimi rokmi malým Cinquecentom, pokračovala novým Puntom a prvý vrchol znamenal dvojmodel Fiat Bravo/Fiat Brava, ktorý sa stal autom roka. V novom modelovom programe však majú svoje miesto aj športový Fiat Coupé, prekrásny kabriolet Fiat Barchetta, ktorý získal na autosalóne v Ženeve titul najkrajší kabriolet, svetové auto Fiat Palio, ktoré sa bude vyrábať na štyroch kontinentoch a veľkopriestorová limuzína Fiat Ulysse.
Fiat v Parme dokázal, že nový vietor poháňa automobilku výrazne lepšie. A aby nik nemohol povedať, že sú "trochári", predviedol Fiat nielen limuzínu nového modelového radu, ale zároveň aj kombi.
Pripravená bola tiež prekrásna testovacia trasa. Vyskúšali sme si novú Mareu na všetkých druhoch ciest. Itinerár obsahoval úseky po diaľnici, po cestách prvej triedy, ale aj horské úseky s množstvom ostrých zákrut a vidiecke cesty.
Fiat Marea a Fiat Marea Weekend nahradia na európskych trhoch typy Tempra a Tempra Station Wagon (kombi). Zároveň sa prestáva koncom roka vyrábať typ Fiat Croma. Modely tejto triedy bude mať v programe už iba značka Lancia a Alfa Romeo, ktoré sú spolu so značkou Ferrari tiež "deťmi" koncernu Fiat. Pod kapotou bude mať Fiat Marea jeden zo siedmych motorov. Tri sú benzínové s technikou štyroch ventilov, jeden benzínový s trojventilovým rozvodom a tri turbodieselové motory s dvojventilovým rozvodom.
Benzínový rad sa začína motorom so zdvihovým objemom 1,6 litra - 1.6 16v MPI. Radový štvorvalec uložený priečne pred prednou nápravou má maximálny výkon 103 koní (76 kW) pri 5750 ot/min a vynikajúci priebeh krútiaceho momentu, ktorý neklesá pod 85 percent maximálnej hodnoty 144 Nm pri 4000 ot/min. Má to na svedomí konštrukcia nasávacieho systému, ktorý vznikol počítačovou metódou CAD-CAE.
Pre motoristov, ktorí jazdia väčšinu roka po diaľniciach, je určený motor 1.8 16v MPI s maximálnym výkonom 113 koní (83 kW) pri 5800 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 154 Nm pri 4400 ot/min. V širokom rozsahu otáčok od 2200 do 5800 ot/min si zachováva až 90 percent maximálnej hodnoty. Tento dobre vyvážený motor štvorcovej koncepcie (vŕtanie x zdvih = 82 x 82,7 mm), ktorý má osem vyrovnávacích závaží na kľukovom hriadeli a viacbodové vstrekovanie paliva, dodáva limuzíne maximálnu rýchlosť 195 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá podľa údajov výrobcu 10 sekúnd.
Benzínovú ponuku rámcuje päťvalcový benzínový motor so zdvihovým objemom 2,0 litra a technikou 20 ventilov. Bude sa dodávať iba v kombinácii s najvyššou úrovňou sériovej výbavy s označením HLX. Päťvalcová koncepcia motora spája v sebe pokojný chod šesťvalca a rozmery a hmotnosť štvorvalca. Fiat Marea s týmto motorom ponúka maximálny výkon 147 koní (108 kW) a maximálnu rýchlosť 205 km/h.
Dieselová paleta pre nový Fiat Marea sa začína motorom 1.9 TD 75. Pri označovaní dieselových verzií je posledné číslo zároveň aj údajom o výkone v konských silách. Motor 1.9 TD 75 má výkon 75 koní (55 kW) a podľa údajov výrobcu priemernú spotrebu 4,5 litra nafty na 100 km. Maximálna rýchlosť 167 km/h.
Sto koní má pod kapotou Fiat Marea 1.9 TD 100 a aj v dieselovom rade je na hornom konci päťvalec 2.4 TD 125. Vyvinuli ho takmer rovnaký ako benzínový dvojlitrový päťvalec, ale stačí mu dvojventilový rozvod. Maximálna rýchlosť je 195 km/h.
Pre vybrané trhy sa bude do "strojovne" montovať aj benzínový motor 1.4 12v s výkonom 80 koní (59 kW).
Pre Fiat Marea - klasický sedan s trojpriestorovou karosériou sú charakteristické prívlastky ako elegancia, harmónia a športový strih. V sedane sa nájde miesto pre batožinu s objemom 484 litrov. Má kompaktné rozmery a výška hornej hrany dverí (1,29 metra vpredu a 1,30 metra vzadu) nie je prekážkou pre nasadanie ani pre väčšie postavy s klobúkom. Fiat Marea Weekend má v základnom usporiadaní objem batožinového priestoru 430 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na 1 55O litrov. Najmä verzia kombi ponúka pre Fiat charakteristický vynález - batožinový priestor sa neotvára iba piatymi dverami. Spodný zadný nárazník sa tiež dá sklopiť smerom dole a spodná hrana batožinového priestoru sa tak stane rovnou plošinou iba 53 centimetrov nad zemou.
Nové modely Fiat Marea a Fiat Marea Weekend sa vyrábajú v továrni Mirafiori v Turíne a na výrobných linkách sa pracuje spôsobom integrálnej výroby. Systém "just in time" garantuje plynulý prísun materiálov a dielcov bez toho aby sa hromadili zbytočné zásoby. Nová montážna linka je celkom v rukách priemyselných robotov.