PRIEVIDZA/BRANISKO (TASR) - Ťažké geologické podmienky brzdia postup pri razení 4800-metrovej prieskumnej štôlne pre prvý diaľničný tunel na Slovensku pod Braniskom. Baníci z Banských stavieb, a.s., Prievidza budujú dielo v paleogénnych sedimentoch, v ktorých prevládajú veľmi zvodnené íly a ílovce. Výkonnú raziacu techniku, vrtací stroj fínskej výroby a veľkokapacitný nakladač a automobil, ktorý naraz vyvezie až 11 kubických metrov rúbaniny, využívajú podľa informácie stavbyvedúceho Petra Witkovského iba na 30 percent. Od začiatku apríla, keď s razením začali, vybudovali zo západnej strany tunela približne 120 bežných metrov (bm) štôlne. Prvý úsek museli raziť klasickým ručným spôsobom so zbíjačkami, pri dôslednom zabezpečovaní stropu i čelby, čo naplno preverilo majstrovstvo a skúsenosti takmer 50-členného kolektívu. V súčasnosti už častejšie môžu využívať vrtno-trhacie práce a denný postup je priemerne 2,4 bm. Do tvrdších hornín, umožňujúcich vyššie výkony, by sa podľa predpokladov mali dostať až po vybudovaní ďalších 80 - 100 bm.
Pracovníci Banských stavieb sú pripravení začať s razením štôlne aj z východneho portálu. Pretože tam predpokladajú prechod žulovým masívom, majú pripravený tunelovací stroj WIRTH. V dobrých podmienkach s ním v minulosti dokázali vyraziť špičkovo za mesiac vyše 800 metrov banskej chodby. Čakajú už iba na dokončenie povrchových výkopov a úpravy svahov, definitívne pripravených už pre potreby diaľnice.