Prvý ročník, ktorý sa niesol v znamení tvorivého stretnutia umelcov z piatich štátov (Taliansko, Rakúsko, Maďarsko, Juhoslávia, Česko-Slovensko), otvorila už preslávená simultánna prezentácia piatich inscenácií hry Maďarská Medea od Arpáda Göncza. V spoločenskom lesku znásobenom prítomnosťou prominentných hostí (vrátane prezidentov, ministerských predsedov a ministrov) vyniklo aj pomerne silné zastúpenie slovenského divadla (Adela Gáborová ako jedna z predstaviteliek spomínanej Medey, Balet SND s inscenáciou Lux et Requiem, Divadlo Andreja Bagara s rozprávkou Modrý vták, Štátne bábkové divadlo Bratislava s Čarovnou flautou). ČR reprezentovalo pražské Národné divadlo s Havlovou Záhradnou slávnosťou. Druhý ročník bol tematicky orientovaný na dielo Franza Kafku, preto celkom zákonite dostala väčší priestor česká kultúra (divadlo, hudba, film). Do stredoeurópskej "rodiny" pribudlo Poľsko, Juhosláviu nahradilo Slovinsko a Chorvátsko. Po ročnej prestávke, spôsobenej finančnými a administratívnymi problémami, vstal MittelFest z popola, aby nastolil aktuálnu tému doby vyjadrenú podtitulom Vojna a mier. Spoločenstvo sa rozrástlo o nové štáty - Bosnu a Hercegovinu, Macedónsko, Českú republiku a Slovensko, ktoré zastupoval film Štefana Uhra Šiesta veta. V roku 1995 si organizátori vybrali alternatívny súbor Stoka.
Tohtoročná účasť Divadla SNP z Martina s inscenáciou Skon Paľa Ročku, vystúpenie Tradičného bábkového divadla Antona Anderleho, tlačová konferencia venovaná slovenskému divadlu, spojená s prezentáciou festivalu Divadelná Nitra sú pre nás opäť šancou predstaviť sa na významnom medzinárodnom fóre. Zatiaľ mali účastníci možnosť navštíviť asi desať podujatí - divadelné predstavenia, stretnutia s literatúrou, koncerty, výstavy. Kým Operetka Wosombrowicza v podaní Starého Teatru z Krakova vzbudila zaslúžený ohlas, sobotné predstavenie Komorného divadla zo Sarajeva ocenili diváci úctivým, no vlažným potleskom. Akákoľvek snaha o vyvolanie emócie prostredníctvom umenia asi nemôže konkurovať otriasajúcemu účinku suchých faktov ako napríklad tomuto: "2 600 000 bômb pre 300 000 obyvateľov Sarajeva" (citát z panelu výstavy WARchitecture - Architektúra vo vojne/po vojne). Organizátorom a riaditeľom festivalu (sekciu divadla vedie Giorgio Pressburger) sa podarilo už programom prvého dňa uviesť ústrednú tému festivalu - IDENTITA. Identita kultúry, politiky, filozofie (inscenovaná esej H. M. Enzensbergera ako otváracie predstavenie na námestí). Identita histórie a súčasnosti, témy a výrazových prostriedkov, prírody a techniky (Nočná video-opera Striaz v uliciach Cividale a na brehu riečky Natisone). Zdá sa, že MittelFest opäť potvrdzuje svoje nezastupiteľné miesto na mape európskych festivalov.