nové učebnice, učiteľov a priestory. Zaujímalo nás, ako túto koncepciu vnímajú tí, ktorých sa priamo dotýka.
RNDr. Karol KORINTUŠ, Učiteľské fórum Slovenska: " Systém deväťročných základných škôl je možno prirodzenejší ako ten súčasný, ale s jeho zavádzaním vznikne mnoho problémov: nedostatok priestorov na ZŠ, zvýšené finančné náklady a v neposlednom rade aj problém zredukovaného výberu žiakov na stredné školy. V školstve však existuje momentálne množstvo iných problémov a myslím si, že v dnešnej situácii nebolo nutné riešiť prednostne práve tento."
Ľubomír HARACH, poslanec NR SR (DU), bývalý minister školstva: "Myšlienka prechodu z osemročnej na deväťročnú ZŠ je dobrá, ak učivo, ktoré sa doteraz preberalo osem rokov, by bolo rozložené do deviatich. Žiaci aj učitelia by pociťovali menšiu záťaž. Posunie sa vek, kedy sa mladý človek rozhoduje o svojom budúcom povolaní. Avšak z dokumentu, ktorý som mal možnosť vidieť, sa mi zdá, že tento prechod nie je dostatočne pripravený, a to najmä z ekonomického hľadiska. Celá táto koncepcia je obsahovo nepremyslená najmä v nadväznosti na systém stredných škôl."
Mgr. Zita LUKÁČOVSKÁ, riaditeľka, ZŠ Drieňová 16, Bratislava: "Myslím si, že bude ťažké vybrať dve tretiny žiakov, ktoré pôjdu na stredné školy bez toho, aby deti pociťovali akúsi diskrimináciu. Nie je možné, aby sa na školy dostali len tí najlepší, pretože potom by učňovské školy nemali počas toho obdobia prechodu na deväťročné ZŠ takmer žiadnych záujemcov o štúdium. Rovnako budeme mať problémy s učebnicami."
Zoltán SZEPE, riaditeľ, ZŠ Andreja Šulgana 1, Nitra: "Nebudeme mať problémy ani s nedostatkom učiteľov, ani s chýbajúcimi priestormi, ale máme výhrady voči tomu, že prechodné obdobie bude trvať tri roky. Myslím si, že prechod by sa mal udiať v priebehu jedného roka. Bolo by to jednoduchšie."
PhDr. Mária SVITOKOVÁ, zástupkyňa riaditeľa, ZŠ Spartakovská 5, Trnava: "Myslím si, že je to zmena k lepšiemu. Deti budú dospelšie a tak sa budú vedieť správnejšie rozhodnúť, čo by asi chceli robiť. Na druhej strane s tým budú isté ťažkosti. Už teraz máme problémy s priestormi. Najväčší problém však každopádne budú učebnice."