Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Výstavba diaľničného tunela pod Braniskom vyrieši najväčší dopravný problém na východe

Na území hornatého Slovenska máme iba jediný krátky cestný tunel stratenský. Leží na spojnici Poprad - Rožňava v skalných útesoch Slovenského raja neďaleko Dobšinej. Je dlhý 326 m a bol dokončený ešte v roku 1970. Pritom máme celý rad cestných ťahov ...

Na území hornatého Slovenska máme iba jediný krátky cestný tunel stratenský. Leží na spojnici Poprad - Rožňava v skalných útesoch Slovenského raja neďaleko Dobšinej. Je dlhý 326 m a bol dokončený ešte v roku 1970. Pritom máme celý rad cestných ťahov vedených cez horské sedlá a priesmyky, ktoré už dávno mali byť riešené tunelmi. Na východe sú to najmä horské priechody Branisko, Soroška, ale aj iné.

Výstavba diaľnic je z hľadiska potreby rozvoja infraštruktúry, a tým aj hospodárskeho rozvoja spoločnosti, nevyhnutne potrebná. Na slovenskej diaľničnej sieti, ktorej celková dĺžka je plánovaná na 659,3 km, bude potrebné postaviť 14 tunelov s celkovou dĺžkou 31,6 km. V našom regióne sú to Branisko na Spiši a Kalvária v Prešove.

Skryť Vypnúť reklamu

V hierarchii potreby tunelov je nepochybne na prvom mieste Branisko. V rámci výstavby diaľnic sa v prvej etape uvažuje vybudovať jednu tunelovú rúru, v ktorej by bola vedená dvojpruhová vozovka slúžiaca na dopravu v obidvoch smeroch. Tá bude napojená na cestu č. I/18 pri obci Beharovce na začiatku a pri obci Široké na konci úseku. V prvých rokoch by tento tunel slúžil aj ako cesta č. I/18 a po vyčerpaní jej kapacity, čo sa odhaduje v roku 2012, sa dobuduje druhá tunelová rúra. Toto riešenie by malo odstrániť v súčasnosti neúnosné dopravné problémy prejazdu tohto horského pásma. Veľký výškový rozdiel medzi úpätím a vrcholom Braniska je prekážkou plynulosti jazdy, životného prostredia a je mimoriadne zaťažené vplyvom koncentrácie vozidiel, najmä ťažkých, pri ich pomalej jazde cez priechod.

Skryť Vypnúť reklamu

Na vypracovanie štúdie vedenia tunelového objektu Branisko bola vypísaná verejná súťaž. Vo víťaznej štúdii bolo navrhnutých 7 variantov trasy tunelovej rúry. Pre konečný výber trasy bolo dôležité posúdenie a zhodnotenie geometrie trasy, geologických pomerov, tektoniky a seizmicity územia, hydrogeologických pomerov, geotechnického hodnotenia podmienok výstavby tunela, návrhu priečneho rezu, technológie výstavby, vetrania a osvetlenia tunela, celkových nákladov stavby a hodnotenie vplyvov na životné prostredie.

Z dopravného hľadiska v návrhu objektu tunela bolo treba dodržať podmienku, aby pozdĺžny sklon v tuneli bol najviac 1,5 % a pozdĺžny sklon v priľahlých úsekoch diaľnice navrhnúť tak, aby do tunela nezasahoval pruh pre pomalé vozidlá (rozšírenie vozovky by vyvolalo zväčšenie plochy priečneho rezu). Krátke, vyššie položené varianty mali pozdĺžny sklon 2,5 % a priľahlé úseky tunela pred západným portálom 3,9 %, čo by vyžadovalo pruh pre pomalé vozidlá. Dlhšie tunely (variant č. 2 a 7) mali optimálny sklon tunela vrátane napojenia pred západným portálom. Z toho vyplynulo, že z dopravného hľadiska sú výhodnejšie varianty s dlhšími tunelmi a kratšími mostnými objektmi pred a za tunelom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako optimálny bol odporúčaný variant č. 7. Pri tomto variante je dĺžka celého úseku diaľnice 8697 m, z toho samotný tunel má dĺžku 4800 m, mosty pred a za tunelom 890 m a dĺžka cesty je 3007 m. Pozdĺžny sklon v tuneli je stúpajúci 1,2 % v smere západno-východnom. Celkové náklady na stavbu sa predpokladajú vo výške 3 miliárd korún.

Úsek diaľnice Beharovce - Široké leží na vybranej cestnej trase, na ktorej sa vyžaduje výška prejazdného profilu 5,2 m a voľná šírka jedného smeru diaľnice 12,0 m. Požadované rozmery by vyžadovali enormné zväčšenie plochy priečneho rezu tunela, a tým aj stavebných nákladov. Preto pri návrhu rozmerov bol prijatý kompromis, a to výška 4,9 m a voľná šírka 9,0 m. Táto zmena je v súlade s rozmermi tunelov na diaľniciach v zahraničí (Rakúsko, Nemecko, Nórsko, ale aj v ďalších krajinách). Na prepravu nadrozmerných nákladov bude potrebné zhotoviť štúdiu možných trás cestného spojenia západ - východ.

Skryť Vypnúť reklamu

Výstavba tunela Branisko, ktorá sa začala v apríli tohto roku, v súčasnosti pokračuje razením prieskumnej štôlne a ukončená je aj dokumentácia na realizáciu stavby. Tunel Branisko je prvý z viacerých, ktoré je na Slovensku potrebné v blízkej budúcnosti postaviť. Zvládnutím tejto stavby by sme mohli nadviazať na úspešnú výstavbu niekoľkých desiatok železničných tunelov na Slovensku v minulosti. Všetci motoristi, ale aj pasívni užívatelia ciest, by určite boli radi, keby sa slová ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR A. Rezeša, ktoré vyslovil v závere minulého roku, že "tunel pod Braniskom by sme mali ukončiť o tri roky", splnili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 429
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 645
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 607
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 237
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 133
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 032
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 497
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 403
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 430
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 396
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zakladatelia firmy Zlatko a Ján Juríkovci.

Pandémia zvýšila záujem aj o ďalšie produkty.

10. apr
Zuzana Kepplová.

Túto vládu utrápia.

7 h

V marci sa absolútne všetko točilo okolo osoby Igor Matoviča. Áno, bolo to príšerných, mizerných 31 dní.

Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

17 h