Výstavba diaľničného tunela pod Braniskom vyrieši najväčší dopravný problém na východe

Na území hornatého Slovenska máme iba jediný krátky cestný tunel stratenský. Leží na spojnici Poprad - Rožňava v skalných útesoch Slovenského raja neďaleko Dobšinej. Je dlhý 326 m a bol dokončený ešte v roku 1970. Pritom máme celý rad cestných ťahov ...

Na území hornatého Slovenska máme iba jediný krátky cestný tunel stratenský. Leží na spojnici Poprad - Rožňava v skalných útesoch Slovenského raja neďaleko Dobšinej. Je dlhý 326 m a bol dokončený ešte v roku 1970. Pritom máme celý rad cestných ťahov vedených cez horské sedlá a priesmyky, ktoré už dávno mali byť riešené tunelmi. Na východe sú to najmä horské priechody Branisko, Soroška, ale aj iné.

Výstavba diaľnic je z hľadiska potreby rozvoja infraštruktúry, a tým aj hospodárskeho rozvoja spoločnosti, nevyhnutne potrebná. Na slovenskej diaľničnej sieti, ktorej celková dĺžka je plánovaná na 659,3 km, bude potrebné postaviť 14 tunelov s celkovou dĺžkou 31,6 km. V našom regióne sú to Branisko na Spiši a Kalvária v Prešove.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V hierarchii potreby tunelov je nepochybne na prvom mieste Branisko. V rámci výstavby diaľnic sa v prvej etape uvažuje vybudovať jednu tunelovú rúru, v ktorej by bola vedená dvojpruhová vozovka slúžiaca na dopravu v obidvoch smeroch. Tá bude napojená na cestu č. I/18 pri obci Beharovce na začiatku a pri obci Široké na konci úseku. V prvých rokoch by tento tunel slúžil aj ako cesta č. I/18 a po vyčerpaní jej kapacity, čo sa odhaduje v roku 2012, sa dobuduje druhá tunelová rúra. Toto riešenie by malo odstrániť v súčasnosti neúnosné dopravné problémy prejazdu tohto horského pásma. Veľký výškový rozdiel medzi úpätím a vrcholom Braniska je prekážkou plynulosti jazdy, životného prostredia a je mimoriadne zaťažené vplyvom koncentrácie vozidiel, najmä ťažkých, pri ich pomalej jazde cez priechod.

SkryťVypnúť reklamu

Na vypracovanie štúdie vedenia tunelového objektu Branisko bola vypísaná verejná súťaž. Vo víťaznej štúdii bolo navrhnutých 7 variantov trasy tunelovej rúry. Pre konečný výber trasy bolo dôležité posúdenie a zhodnotenie geometrie trasy, geologických pomerov, tektoniky a seizmicity územia, hydrogeologických pomerov, geotechnického hodnotenia podmienok výstavby tunela, návrhu priečneho rezu, technológie výstavby, vetrania a osvetlenia tunela, celkových nákladov stavby a hodnotenie vplyvov na životné prostredie.

Z dopravného hľadiska v návrhu objektu tunela bolo treba dodržať podmienku, aby pozdĺžny sklon v tuneli bol najviac 1,5 % a pozdĺžny sklon v priľahlých úsekoch diaľnice navrhnúť tak, aby do tunela nezasahoval pruh pre pomalé vozidlá (rozšírenie vozovky by vyvolalo zväčšenie plochy priečneho rezu). Krátke, vyššie položené varianty mali pozdĺžny sklon 2,5 % a priľahlé úseky tunela pred západným portálom 3,9 %, čo by vyžadovalo pruh pre pomalé vozidlá. Dlhšie tunely (variant č. 2 a 7) mali optimálny sklon tunela vrátane napojenia pred západným portálom. Z toho vyplynulo, že z dopravného hľadiska sú výhodnejšie varianty s dlhšími tunelmi a kratšími mostnými objektmi pred a za tunelom.

SkryťVypnúť reklamu

Ako optimálny bol odporúčaný variant č. 7. Pri tomto variante je dĺžka celého úseku diaľnice 8697 m, z toho samotný tunel má dĺžku 4800 m, mosty pred a za tunelom 890 m a dĺžka cesty je 3007 m. Pozdĺžny sklon v tuneli je stúpajúci 1,2 % v smere západno-východnom. Celkové náklady na stavbu sa predpokladajú vo výške 3 miliárd korún.

Úsek diaľnice Beharovce - Široké leží na vybranej cestnej trase, na ktorej sa vyžaduje výška prejazdného profilu 5,2 m a voľná šírka jedného smeru diaľnice 12,0 m. Požadované rozmery by vyžadovali enormné zväčšenie plochy priečneho rezu tunela, a tým aj stavebných nákladov. Preto pri návrhu rozmerov bol prijatý kompromis, a to výška 4,9 m a voľná šírka 9,0 m. Táto zmena je v súlade s rozmermi tunelov na diaľniciach v zahraničí (Rakúsko, Nemecko, Nórsko, ale aj v ďalších krajinách). Na prepravu nadrozmerných nákladov bude potrebné zhotoviť štúdiu možných trás cestného spojenia západ - východ.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba tunela Branisko, ktorá sa začala v apríli tohto roku, v súčasnosti pokračuje razením prieskumnej štôlne a ukončená je aj dokumentácia na realizáciu stavby. Tunel Branisko je prvý z viacerých, ktoré je na Slovensku potrebné v blízkej budúcnosti postaviť. Zvládnutím tejto stavby by sme mohli nadviazať na úspešnú výstavbu niekoľkých desiatok železničných tunelov na Slovensku v minulosti. Všetci motoristi, ale aj pasívni užívatelia ciest, by určite boli radi, keby sa slová ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR A. Rezeša, ktoré vyslovil v závere minulého roku, že "tunel pod Braniskom by sme mali ukončiť o tri roky", splnili.

Autor: Ing. JOZEF KOLIVOŠKA, CSc. (Autor je pedagóg na Stavebnej

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 695
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 377
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 768
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 676
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 983
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 627
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu