Na území hornatého Slovenska máme iba jediný krátky cestný tunel stratenský. Leží na spojnici Poprad - Rožňava v skalných útesoch Slovenského raja neďaleko Dobšinej. Je dlhý 326 m a bol dokončený ešte v roku 1970. Pritom máme celý rad cestných ťahov vedených cez horské sedlá a priesmyky, ktoré už dávno mali byť riešené tunelmi. Na východe sú to najmä horské priechody Branisko, Soroška, ale aj iné.
Výstavba diaľnic je z hľadiska potreby rozvoja infraštruktúry, a tým aj hospodárskeho rozvoja spoločnosti, nevyhnutne potrebná. Na slovenskej diaľničnej sieti, ktorej celková dĺžka je plánovaná na 659,3 km, bude potrebné postaviť 14 tunelov s celkovou dĺžkou 31,6 km. V našom regióne sú to Branisko na Spiši a Kalvária v Prešove.
V hierarchii potreby tunelov je nepochybne na prvom mieste Branisko. V rámci výstavby diaľnic sa v prvej etape uvažuje vybudovať jednu tunelovú rúru, v ktorej by bola vedená dvojpruhová vozovka slúžiaca na dopravu v obidvoch smeroch. Tá bude napojená na cestu č. I/18 pri obci Beharovce na začiatku a pri obci Široké na konci úseku. V prvých rokoch by tento tunel slúžil aj ako cesta č. I/18 a po vyčerpaní jej kapacity, čo sa odhaduje v roku 2012, sa dobuduje druhá tunelová rúra. Toto riešenie by malo odstrániť v súčasnosti neúnosné dopravné problémy prejazdu tohto horského pásma. Veľký výškový rozdiel medzi úpätím a vrcholom Braniska je prekážkou plynulosti jazdy, životného prostredia a je mimoriadne zaťažené vplyvom koncentrácie vozidiel, najmä ťažkých, pri ich pomalej jazde cez priechod.
Na vypracovanie štúdie vedenia tunelového objektu Branisko bola vypísaná verejná súťaž. Vo víťaznej štúdii bolo navrhnutých 7 variantov trasy tunelovej rúry. Pre konečný výber trasy bolo dôležité posúdenie a zhodnotenie geometrie trasy, geologických pomerov, tektoniky a seizmicity územia, hydrogeologických pomerov, geotechnického hodnotenia podmienok výstavby tunela, návrhu priečneho rezu, technológie výstavby, vetrania a osvetlenia tunela, celkových nákladov stavby a hodnotenie vplyvov na životné prostredie.
Z dopravného hľadiska v návrhu objektu tunela bolo treba dodržať podmienku, aby pozdĺžny sklon v tuneli bol najviac 1,5 % a pozdĺžny sklon v priľahlých úsekoch diaľnice navrhnúť tak, aby do tunela nezasahoval pruh pre pomalé vozidlá (rozšírenie vozovky by vyvolalo zväčšenie plochy priečneho rezu). Krátke, vyššie položené varianty mali pozdĺžny sklon 2,5 % a priľahlé úseky tunela pred západným portálom 3,9 %, čo by vyžadovalo pruh pre pomalé vozidlá. Dlhšie tunely (variant č. 2 a 7) mali optimálny sklon tunela vrátane napojenia pred západným portálom. Z toho vyplynulo, že z dopravného hľadiska sú výhodnejšie varianty s dlhšími tunelmi a kratšími mostnými objektmi pred a za tunelom.
Ako optimálny bol odporúčaný variant č. 7. Pri tomto variante je dĺžka celého úseku diaľnice 8697 m, z toho samotný tunel má dĺžku 4800 m, mosty pred a za tunelom 890 m a dĺžka cesty je 3007 m. Pozdĺžny sklon v tuneli je stúpajúci 1,2 % v smere západno-východnom. Celkové náklady na stavbu sa predpokladajú vo výške 3 miliárd korún.
Úsek diaľnice Beharovce - Široké leží na vybranej cestnej trase, na ktorej sa vyžaduje výška prejazdného profilu 5,2 m a voľná šírka jedného smeru diaľnice 12,0 m. Požadované rozmery by vyžadovali enormné zväčšenie plochy priečneho rezu tunela, a tým aj stavebných nákladov. Preto pri návrhu rozmerov bol prijatý kompromis, a to výška 4,9 m a voľná šírka 9,0 m. Táto zmena je v súlade s rozmermi tunelov na diaľniciach v zahraničí (Rakúsko, Nemecko, Nórsko, ale aj v ďalších krajinách). Na prepravu nadrozmerných nákladov bude potrebné zhotoviť štúdiu možných trás cestného spojenia západ - východ.
Výstavba tunela Branisko, ktorá sa začala v apríli tohto roku, v súčasnosti pokračuje razením prieskumnej štôlne a ukončená je aj dokumentácia na realizáciu stavby. Tunel Branisko je prvý z viacerých, ktoré je na Slovensku potrebné v blízkej budúcnosti postaviť. Zvládnutím tejto stavby by sme mohli nadviazať na úspešnú výstavbu niekoľkých desiatok železničných tunelov na Slovensku v minulosti. Všetci motoristi, ale aj pasívni užívatelia ciest, by určite boli radi, keby sa slová ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR A. Rezeša, ktoré vyslovil v závere minulého roku, že "tunel pod Braniskom by sme mali ukončiť o tri roky", splnili.
Autor: Ing. JOZEF KOLIVOŠKA, CSc. (Autor je pedagóg na Stavebnej