Nie malý počet ľudí by sa dal na podnikateľskú činnosť, predovšetkým sa to týka mladej generácie, chýba im však istota správneho rozhodnutia. Fakt, že veľký počet živnostníckych a podnikateľských listov sa vracia späť, nie je práve motivujúci. Tomuto tlaku sú vystavení predovšetkým nezamestnaní. Svoj podiel na súčasnom stave podnikateľských aktivít má aj momentálne slabá štátna podpora súkromného podnikateľského sektora. Ďalšou príčinou je aj občas ľahkomyseľný prístup, ale aj slabá príprava pri vstupe do podnikateľskej činnosti.
Tento článok má dať podnety na zakladanie existencie tak osobám, ktoré by chceli samotné podnikať (je jedno, v akej oblasti či ako programátor alebo remeselník), ako aj osobám, ktoré si mienia založiť malú firmu. Podľa toho, do akej skupiny budúci podnikateľ patrí, budú mať pre neho jednotlivé časti väčšiu alebo menšiu prioritu.
KONCEPČNÉ PLÁNOVANIE
Veľmi dôležitý faktor je koncepčné plánovanie. Čo sa rozumie pod plánovaním? Je to myšlienkové predstavenie si budúcich udalostí. Pritom každé plánovanie sa rozdeľuje na niekoľko fáz. V našom prípade sú to tri fázy:
1. fáza - príprava na zakladanie podnikateľskej činnosti
2. fáza - plánovanie, riadenie a kontrola aktivít v priebehu prvého roka
3. fáza - stanovenie cieľov pre ďalšie roky.
ZÁKLADNÉ PREDPOKLADY
A PLÁNY
V 1. fáze je dôležité uvedomiť si, ktoré základné predpoklady sú nutné, čo sa týka osobných a odborných schopností. Tento základný profil zakladateľa podnikateľskej existencie v sebe zahrňuje:
- motiváciu na zakladanie novej existencie
- duševnú a telesnú odolnosť voči zaťaženiu (pracovnému, psychickému a pod.)
- technickú a odbornú kvalifikáciu
- schopnosť racionálne sa rozhodovať
- schopnosť niesť zodpovednosť
- schopnosť sa ďalej vzdelávať
- kreativitu (tvorivosť)
- schopnosť komunikácie (s partnermi, podriadenými a úradmi)
- finančný stav.
Niektoré z týchto vlastností musia existovať, pričom väčšinu z nich sa dá naučiť. Na základe ohodnotenia sa v týchto vlastnostiach môžete zistiť svoje silné a slabé stránky a podľa toho reagovať.
Ďalej si musíte stanoviť podnikovú a marketingovú stratégiu, pričom by sa nemalo zabúdať na podnikovú filozofiu. Tá môže dávať podniku zvlášť dlhodobú silu. V týchto úvahách sú dôležité nasledujúce body:
- presné definovanie druhu podnikania, prípadne programu a jeho parametrov
- stanovenie druhu podnikateľskej právnej formy pri zakladaní novej činnosti
- voľba názvu firmy účelovo a s citom pre estetiku
- zostavenie kontaktných adries
- správna voľba lokality novovznikajúcej firmy s ohľadom na infraštruktúru (telekomunikačnú a dopravnú)
- výber firemného personálu na základe výkonnostných požiadaviek pre danú pozíciu
- zostavenie investičného plánu s minimálne a maximálne nevyhnutným kapitálom na miestnosti, kancelárske vybavenie, strojový park, základný nakúpený materiál, personálne výdavky, prevádzkové náklady, cash flow (tok peňažnej hotovosti), povinnosti voči štátu (dane), krízový kapitál, atď.
- zostavenie finančného plánu na základe vlastných a cudzích finančných prameňov
- zostaviť prevádzkovú kalkuláciu, a to: pevné náklady a príjmy, ako aj variabilné náklady a príjmy
- zostavenie časového akčného plánu, ktorý sa zvlášť týka: trhového prieskumu, pripravených akcií (napr. zabezpečenie rámcových podmienok), začiatku fungovania podnikateľskej činnosti
- premietnutie si scenára podnikania a skontrolovania možného chodu podnikania, ako aj informačných tokov
- stanovenie podnikovej stratégie.
Aby boli podmienky na finančný plán optimálne, treba si nájsť dobrú banku, a to na základe jej imidžu a ňou ponúkaných služieb. Veľmi dôležitý je aj dobrý daňový poradca, s ktorým treba konzultovať možné daňové úľavy už pred začiatkom fungovania podnikateľskej činnosti.
Po tejto príprave na zakladanie vlastnej existencie nastáva prechod od teórie k praxi. Ako budú od seba vzdialené, záleží od cieľavedomého, koncepčného a seriózneho prístupu k vami vytýčeného cieľu.
STRATÉGIA A TAKTIKA
V 2. fáze je dôležité mať pred očami tzv. rozbehové dni, ktoré sú často neproduktívne. V tomto čase je dôležité vytvoriť si dobrý imidž firmy, ktorý si, samozrejme, potom treba neustále udržiavať. Za tým sa skrýva kontakt so zákazníkmi či už osobný, telefonický alebo písomný.
Vo vnútornej štruktúre treba dbať na pozitívnu pracovnú klímu, spôsob riadenia pracovníkov, ako aj na správnu komunikáciu. Toto sú dôležité faktory efektívneho pracovného procesu, ktorými sa dá zabrániť možným prvým krízam.
Pri plánovaní je nevyhnutné určiť cieľové aktivity, a to v ročnom, mesačnom, týždennom a dennom časovom rozmedzí. Aktivity treba stanoviť podľa priorít, hlavnými komponentmi sú dôležitosť a súrnosť. Tu platia pravidlá Eisenhowerovho princípu:
dôležitosť
Terminovať Hneď
vysoká
Sám vybaviť Sám vybaviť
Dať do pošty Hneď kompetentným
nízka
Dať medzi Delegovať
nevybavené veci na pracovníkov
nízka vysoká naliehavosť
Aby bola výkonnosť optimálna, treba si osobitne kontrolovať dennú aktivitu. Ak nebol dosiahnutý denný plán, treba zistiť príčiny a adekvátne reagovať. Predovšetkým časové straty môžu viesť k ekonomicky slabým výsledkom.
Ďalším meradlom výkonnosti je kvalita práce a prípadných výrobkov. Ak sú výrobky určené na export, je nevyhnutné pracovať podľa internacionálnych noriem, tzv. ISO 9000.
Pri plánovaní a riadení je dôležité zaoberať sa vonkajšími, zvlášť trhovými vplyvmi, a vnútornými vplyvmi, predovšetkým tými, ktoré sa týkajú personalistiky a informačných tokov v rámci pracovného procesu. Vonkajšie vplyvy majú (podľa danej podnikateľskej činnosti) od prípadu k prípadu rôzny stupeň dôležitosti na pracovný proces.
Plánovanie a kontrola aktivít sa dá uľahčiť zostavením formulárov, orientovaných na prax. Týka sa to aj
- časového plánovania:
a.) zostavenie konceptu aktivít
b.) poradenské rozhovory a semináre
c.) trhové štúdie
atď.
- plánovanie obratu a aktivít
a.) obrat plánovaný a momentálny
b.) likvidita plánovaná a momentálna
c.) požiadavky
d.) záväzky
e.) stav konta
f.) objednávky
Veľmi dobrou pomôckou v týchto plánovacích a kontrolných, ale aj iných pracovných aktivitách môže byť správne volený software, ktorý zefektívňuje pracovné procesy.
VYHODNOTENIE
PRVÉHO ROKA
Na základe skúseností, ktoré boli nadobudnuté počas prvého roka podnikania, treba začať vypracúvať 3. fázu. Stanovenie cieľov, a to dlhodobých aj krátkodobých, je pre nasledujúce roky rozhodujúce, a to pre smer a spôsob ďalšieho podnikania. Predovšetkým pre malé firmy je nevyhnutné vyhodnotiť aktivity, a to z hľadiska strategického, taktického a operatívneho. Týka sa to trhovej pozície, ziskových položiek a rozvojových možností, tieto faktory ovplyvňujú aj spracovanie rozpočtu pre nasledujúce roky.
Ísť hlbšie do tejto fázy by znamenalo filozofovať o možných a nemožných situáciách, ktoré podľa druhu podnikateľskej činnosti obsahujú široké spektrum možností s osobitnými špecifikami. Tu sú žiadané konkrétne praktické údaje. Pri tejto aj ostatných fázach je dôležité mať konkrétne informácie.
Problémy, ktoré nastanú počas pracovných procesov, sa nesmú bagatelizovať, naopak, treba ich čo najskôr riešiť. V opačnom prípade sa môže z malého prípadu reťazovou reakciou stať problém veľký. Problémy sú aj znakom, že sa aktívne pracuje.
Aby však bola vaša práca korunovaná úspechom, treba splniť najhlavnejšiu podmienku:
MAŤ PEVNÚ VÔĽU
ÍSŤ ZA STANOVENÝM CIEĽOM
Pritom si treba uvedomovať, že začiatky budú vyžadovať obete, a to predovšetkým privátneho charakteru. Je to však jedna z tých ciest, ktorá vám pomôže vziať svoj život do vlastných rúk, namiesto toho, aby ste ho prípadne už teraz zahodili za seba.
Autor: VLADIMÍR BREŽNÝ, Management consultant