BRATISLAVA (SME - jam) - Slovensko sa od septembra pričlení ku krajinám, v ktorých je zakázaná reklama alkoholických nápojov a cigariet vo všetkých médiách - v televízii, rozhlase, pri uvádzaní audiovizuálnych diel, novinách a časopisoch, ako aj na veľkoplošných plagátoch. Jedinú výnimku z tohto zákazu získali výrobcovia piva. Súčasne je zakázané šírenie reklamy prostredníctvom telefónu, telefaxu alebo počítačovej siete. Kontrolovať dodržiavanie zákazu budú Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie, ministerstvo kultúry, ministerstvo zdravotníctva a okrem odborných kontrolných inštitúcií aj okresné úrady. Vláda pôvodne predložila návrh s úplným zákazom reklamy, sponzoringu, aj drobných aktivít výrobcov cigariet, alkoholu a niektorých liečiv. Poslanci so svojimi návrhmi definitívnu podobu zákona liberalizovali. "Sme radi, že poslanci akceptovali naše pripomienky k zákonu a umožnia robiť reklamu slovenským výrobcom piva," uviedol pre SME M. Bramuk zo Združenia výrobcov piva na Slovensku. Návrh Juraja Šveca (DU), aby zákon uvoľnil reklamu všetkých alkoholických nápojov s menej ako 20-percentným obsahom alkoholu, nebol prijatý. Predseda Spolku výrobcov vína k zákazu uviedol: "Vo vyspelých krajinách je reklama tvrdého alkoholu viac postihovaná ako reklama vína. U nás to však tak nebude." Výrobcovia liehovín a podobne jediný výrobca cigariet v SR Slovak Internacional Tabak v podstate vyjadrili uspokojenie nad schválenou podobou zákona. Poslanci na návrh M. Andela zrušili tú časť, ktorá zakazovala sponzorovanie, organizovanie súťaží a bezplatné poskytovanie vzoriek. Súťaže ako Prehliadka mladých rockových skupín Marlboro Rock in, Philip Morris - Kvet baletu, ako aj niekoľko športových súťaží či slovenská účasť na svetovej módnej prehliadke organizovanej spoločnosťou Smirnoff, zostáva zachovaná. Poslanci o definitívnej podobe zákona diskutovali necelé dve hodiny, predseda NR SR I. Gašparovič (HZDS - RSR) ukončil diskusiu so slovami: "Prosím vás ukončime túto linku dôvery o tom, kto koľko a čo fajčí, pije a v čom perie a hlasujme." Počas rozpravy sa mnohí poslanci priznali nielen k svojim nerestiam v oblasti fajčenia a pitia alkoholu, ale aj k svojmu vzťahu k reklame.