ickom a režisérskom konte nájdeme úctyhodný počet snímok - dokumenty, hudobné filmy, videofilmy, zábavné programy (napr. Look of the Year), magazíny (Štúdio Kontakt, Redline), reklamné a osvetové spoty. Jeho dielom je i pôvabný "zdravotný" televízny seriál Fitfamília s J. Satinským. "Všetko, čo viem, som sa naučil v praxi. S televíziou som začal spolupracovať pred desiatimi rokmi, keď ma medzi amatérskymi filmármi objavil redaktor mládežníckej publicistiky Milan Ježík. Oslovil ma na program CVAK, robili sme dokumenty, videoklipy. Moja prvá réžia bol výstup na Kriváň. Potom zasadla skupina redaktorov a rozhodla, či na základe tejto snímky môžem nakrútiť ďalších desať minúť na inú tému. Napriek všetkým výhradám voči tej dobe, tento prístup mal svoj význam. Dnes prváci na VŠMU nakrúcajú reklamy, filmy, a nakrúca vlastne kdekto - podľa toho, koho a kde má známeho. A keď to nevyjde, prejde to bez povšimnutia. Mne práca na množstve programov priniesla obrovské skúsenosti, ale je to vlastne rozmieľanie energie na drobné. Mám tridsať rokov a cítim, že nastal čas prejsť do druhej etapy života a sústrediť sa na menej projektov. Cieľom je, samozrejme, hraný film, a cestou k nemu sú i krátkometrážne snímky. Preto budem nakrúcať film o našej súčasnosti a o Piškovi. Obávam sa trochu, aby film nebol príliš spolitizovaný. V projekte účinkujú aj politici, ale budeme sa s nimi rozprávať o smiechu, o humore. Určite sa celkom politike nevyhneme, pretože je súčasťou spoločenského života, ale rozhodne nebude prevládať nad ostatnými témami filmu. Mal by byť o tom, ako na Slovensku chýba aristokracia. To sa prejavuje v správaní, kultúre, kultúrnosti. V tom je rozdiel medzi Čechmi a Slovákmi - od nás aristokraciu vyhnali, tam vždy bola a bude. A okrem toho by mal akcentovať problém splývania mesta a dediny. Nevieme sa tejto tendencie zbaviť, mesto ani dedina si už nezachovávajú svoj kolorit a z vnášania prvkov mesta na dedinu a naopak vznikajú potom tzv. slovenské gýče." Na rozdiel od väčšiny svojich súčasných kolegov nie je Balko absolventom VŠMU, vyštudoval ekonómiu a filmovú a televíznu žurnalistiku. "Režisér Martin Hollý, ktorého tvorba i názory sú mi zo slovenských filmárov najbližšie, hovorieva: ,Režisér sa musí narodiť.` V orientácii vo filmovom svete a v hľadaní smeru pri tvorbe mi najviac pomohol práve môj súčasný producent Miro Šindelka. Technickým profesiám sa možno naučiť, ale režisérskej podľa mňa nie. Preferujem sokratovský spôsob vzdelávania, čiže empíriou. Učil som sa za pochodu, a teóriu som si študoval a dodnes študujem z knižiek sám. Profiloval som sa ako televízny a filmový režisér, pracoval som aj so 16-milimetrovým filmom, ideálnym pre dokument, aj s videom. No a dnes sú filmové strižne v televízii prázdne, čo je veľká škoda. Myslím si, že dnes je opäť doba vhodná na dokument, napokon výskumy sledovanosti v ČT jednoznačne potvrdzujú divácky záujem."