SME

Nedostatok vodičov môže negatívne ovplyvniť hospodárstvo

Česmad upozornil na problémy s počtom aj vzdelávaním vodičov.

Na snímke zľava druhý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia  a prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD ) Peter Sádovský, prezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič, prvý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Hudák a generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia Ivan Rusko.Na snímke zľava druhý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia a prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD ) Peter Sádovský, prezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič, prvý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Hudák a generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia Ivan Rusko. (Zdroj: TASR/Dano Veselský)

BRATISLAVA. Chýbajúci vodiči v osobnej doprave, nákladnej doprave, stavebníctve či poľnohospodárstve - to je problém, na ktorý už dlhodobo upozorňujú slovenskí autodopravcovia.

Varujú, že ak sa nezačne seriózne riešiť, môže mať dosah na celé hospodárstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Boli by sme radi, keby sa nám podarilo systémovo zaviesť vzdelávanie napríklad na školách, ktoré dnes existujú, ktoré by doplnili odbory o profesiu vodič, vodič - mechanik.

PAVOL JANČOVIČ, ČESMAD

Ak totiž podľa prezidenta Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Jančoviča nebude napríklad dostatok vodičov v autobusoch, nebude mať kto odviezť ľudí do práce.

Riešením je vzdelávanie

A ak sa tam aj dostanú, v prípade chýbajúcich vodičov nebude mať kto priviezť tovar do podniku, aby mohli ľudia pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Pri riešení tohto problému by podľa Jančoviča mohlo pomôcť systémové vzdelávanie vodičov.

"Boli by sme radi, keby sa nám podarilo systémovo zaviesť vzdelávanie napríklad na školách, ktoré dnes existujú, ktoré by doplnili odbory o profesiu vodič, vodič - mechanik," opísal Jančovič na piatkovej tlačovej konferencii v Bratislave.

Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Petra Sádovského sa už o tomto riešení rokovalo s ministerstvom dopravy, školstva aj práce. "Môžem povedať, že inštitúcie, ktoré by sa zaoberali vzdelávaním, sú v podstate pripravené," priblížil Sádovský.

Brzdou je predpísaný vek na vodičské preukazy

V súčasnosti však podľa jeho slov existuje jedna "brzda", ktorá tomuto riešeniu bráni. A to sú vekové hranice, od ktorých môžu mladí ľudia získavať vodičské preukazy.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tranzitné firmy nebudú musieť dodržiavať predpisy iných krajín Čítajte 

V súčasnosti je totiž minimálny vek pre vodičov kamiónov od 21 rokov a pre vodičov autobusov od 24 rokov. Dopravcovia by tieto hranice chceli vrátiť na úroveň, ktorá platila aj v minulosti. A teda, že pre nákladnú dopravu to bolo 18 rokov a pre osobnú 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.

Kým sa totiž podľa Sádovského nezníži hranica pre vodičský preukaz typu C na 18 rokov, dopravcovia nevedia získať mladých ľudí do vzdelávacieho procesu.

Predstava dopravcov je taká, že na povolanie by sa študenti pripravovali už počas strednej školy, po dovŕšení 18 rokov by získali vodičské oprávnenie a určitú prax a po škole by mohli postupne začať pracovať.

Ku zníženiu veku pre vodičov kamiónov a autobusov by mohlo podľa Sádovského dôjsť v druhom štvrťroku budúceho roku.

SkryťVypnúť reklamu

V optimistickom prípade by teda mohli prví študenti nastúpiť do škôl od septembra budúceho roku. "Keď nie, tak o rok neskôr, ale čím skôr, tým lepšie," dodal Sádovský.

Zlákať vodičov späť na Slovensko

Zároveň by dopravcovia chceli problém s vodičmi riešiť aj prilákaním späť na Slovensko vodičov, ktorí pracujú v zahraničí.

"Myslíme si, že podmienky u našich kolegov dopravcov sú minimálne rovnaké, ak nie lepšie. A myslíme si, že by tým veľmi potešili nielen svoje rodiny, ale aj nás dopravcov," konštatoval Jančovič.

Česmad Slovakia a ZAD pritom v piatok podpísali aj Memorandum o spolupráci. Jeho cieľom je úzke partnerstvo v oblasti cestnej dopravy na Slovensku tak, aby sa presadzovali zámery slovenských dopravcov v osobnej aj nákladnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Združenia budú teda spolupracovať napríklad v otázke výchovy a vzdelávania vodičov, chcú zvýrazniť úlohu cestnej dopravy v spoločnosti a spolupracovať budú aj v prípade legislatívy, či už na Slovensku, alebo v Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 754
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 537
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 447
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 588
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 467
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 446
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 203
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Futbalisti ŠK ODEVA Lipany.

Druhý finalista Slovnaft Cupu vzíde z dvojice Trnava - Podbrezová.


a 1 ďalší
Novak Djokovič v semifinále turnaja ATP Monte Carlo 2024.

Pomôže Djokovičovi k prvému tohtoročnému titulu nový tréner?


Václav Dobeš a 1 ďalší
Jana Stepanenková.

Snažila sa takto získať prostriedky na protézu pre ťažko zraneného vojaka.


SITA
Na hrách v Tokiu sa predstavilo 41 slovenských športovcov. V Paríži 2024 ich bude menej.

Miestenku na hry v Paríži má istú zatiaľ len 14 Slovákov.


SkryťZatvoriť reklamu