Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Koncern Volkswagen hľadá nových dizajnérov aj na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave

BRATISLAVA (SME - eč) - Nestáva sa často, aby slovenskí študenti mali šancu vystavovať v najprestížnejších svetových galériách. Minulý utorok bola v galérii Stilwerk v Hamburgu, v galérii, ktorá je akýmsi dizajnérskym Olympom, vernisáž výstavy dvanástich

študentov z katedry dizajnu na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení. Študenti vystavovali svoje vízie, ako by malo vyzerať auto budúcnosti. Modely ich áut vznikli v rámci "Projektu Volkswagen", ktorý sa na bratislavskej katedre dizajnu realizoval dva roky. Wolfsburský koncern Volkswagen systematicky vyhľadáva dizajnérske talenty. V roku 1992 vyhrali dizajnérsku súťaž vypísanú Volkswagenom dvaja bratislavskí študenti - Jozef Kabáň a Boris Ferko. Cena znamenala stáž v dizajnérskej dielni Volkswagenu. Obidvaja študenti sa ukázali takí talentovaní, že ich Volkswagen prijal do svojho dizajnérskeho tímu a poslal na ďalšie štúdium do Londýna. Po tejto dobrej skúsenosti so slovenskou dizajnérskou školou sa Volkswagen vybral do Bratislavy preskúmať, ako funguje výuka dizajnu na bratislavskej VŠVU. "Prišli a za dva dni podrobne zmapovali situáciu na škole. Po mesiaci doniesli presnú podobu projektu spolupráce Volkswagenu a

Skryť Vypnúť reklamu

VŠVU," hovorí doc. Ing. Štefan Klein, akad. soch., vedúci katedry dizajnu VŠVU. "Koncern hľadal nejakú dizajnérsku školu vo východnej Európe a na bratislavskej VŠVU sa im páčilo spojenie voľných a užitých umení v jednom celku. Vďaka tomuto spojeniu sú zrejme naši študenti invenčnejší, odvážnejší a kreatívnejší. A vďaka tomu mohol byť náš spoločný projekt koncipovaný širšie - zapojili sa doň napríklad aj študenti-sklári." Koncern Volkswagen spolupracuje a podporuje niekoľko dizajnérskych škôl v Nemecku, ale v zahraničí si vybral iba štyri: Royal College of Art v Londýne, Art Center College of Design v Kalifornii, Fachhochschule vo Pforzheime a štvrtou je bratislavská VŠVU. "Projekt sa nerozbiehal jednoducho," priznáva doc. Klein. "Bolo veľa problémov s komunikáciou - nielen kvôli rečovej bariére, ale Volkswagen priniesol pre nás úplne nové technológie. Dovtedy sme s ničím podobným nerobili. Zmenila sa aj metóda štúdia. Museli sme sa zrazu zorientovať v celkom inom priestore. Pojem disciplína, termíny, absolútna presnosť - to sa tu dovtedy veľmi nepestovalo, ale študenti sa prispôsobili. Za mesiac, dva začali byť výsledky zaujímavejšie aj pre Volkswagen. Ich dizajnéri k nám potom chodili pravidelne na korekcie. Boli nároční, študenti občas takmer padali únavou, robili cez Vianoce, na Nový rok, mali toho dosť, ale vedeli, že je to úžasná šanca. Úroveň modelov karosérií, ktoré napokon pripravili ako finálny produkt projektu, je taká, aká ešte na tejto škole nikdy nebola." Dizajnéri z Volkswagenu prejavili spokojnosť - na stáž do Wolfsburgu hneď pozvali dvoch slovenských študentov a VŠVU poskytli sponzorský finančný dar, aby spolupráca mohla pokračovať. "Dôležité je, že spolupráca sa nekončí. V letnom semestri začíname s novým projektom, ktorý sa bude dotýkať interiéru automobilu," hovorí doc. Klein. Okrem toho však plánuje zriadiť v Bratislave akési centrum štúdia dizajnu dopravných prostriedkov pre strednú Európu. Chce pozvať do Bratislavy študentov z Krakova, Budapešti, z Ľublany a Prahy. "Štúdium na Západe je pre týchto študentov neúmerne drahé, Bratislava by bola prijateľnejšia a my im môžeme ponúknuť priamy kontakt so svetovými automobilkami." Doc. Klein pripomína, že dizajn je internacionálna kategória a vidno to vraj i v dizajnérskom oddelení Volkswagenu. "Tam nájdete kadekoho - od Indonézanov, Indov, Japoncov, Nemcov, Angličanov až po Slovákov, ktorí tam už majú veľmi dobré meno."

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. Odpady nad zlato
  4. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  8. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  5. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  6. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Odpady nad zlato
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 966
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 335
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 170
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 558
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 068
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 573
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 417
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 335
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 272
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu