Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Zjedzme viac a vážme menej - 8. časť

Lesné chodníky sú plné bežiacich, bežkujúcich a prechádzajúcich sa ľudí. V bazénoch voda len tak vrie od veľkého nadšenia pre pohyb. Telocvične a fitness centrá sú sústavne obsadené. Predajcovia bicyklov robia svoje životné obchody... Pohybové nadšenie ..

Lesné chodníky sú plné bežiacich, bežkujúcich a prechádzajúcich sa ľudí. V bazénoch voda len tak vrie od veľkého nadšenia pre pohyb. Telocvične a fitness centrá sú sústavne obsadené. Predajcovia bicyklov robia svoje životné obchody... Pohybové nadšenie rýchlo rastie. Takže si už zvykáme na pohyb. Ďalší a ďalší ľudia zisťujú, že pohyb nebolí a tak sa už skoro každý hýbe. Však? Len tak ďalej! (Tým, ktorí ešte stále nezačali, spoločne posielame odkaz: Len do toho! Nebojte sa.)

Dnes sa budeme venovať zase tanieru a tomu, čo naň klásť a čo nie, aby sme mastnotu podkožnú (adipositas subcutanea - jaj, znie to skoro ako nejaký bacil!) dostali z tela von. Mám pre vás prekvapenie - pozývam vás na obed. Vy si dajte to, čo zvyčajne. Nijako sa neobmedzujte. Doprajte si výdatný obed. Napríklad ryžovú polievku, hovädziu roládu a ako dezert rýchlu omeletu. (A. Vydrová: Obrazová kuchárka, Osveta, 1985, str. 50-51.) Ja si dám francúzsku cibuľovú polievku, cícerové curry s ryžou, veľkú porciu kukuričného šalátu a jablkový chrumkáčik.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto zje viacej "kilodžaulov"? Samozrejme Vy. Ak ste zjedli všetko a už len servítkou utierate posledné mastné fľaky okolo úst, váš tráviaci systém rozbaľuje zásielku - poriadnych 4704 kilojoulov (kJ), a ak ste si pridali k roláde hranolky - ako to odporúča kuchárska kniha - tak je tých kJ až 5734! To znamená, že ste práve zjedli viac ako 60 % energie, ktorú spotrebujete za celý deň! To je veľmi veľa! Takéto obedy - popri klasických raňajkách a večeriach a jedení celý deň - to je to "prejedanie sa", ktoré je najčastejšou príčinou nadváhy a obezity. Ja zjem svoj celý obed - ak ho vôbec celý zvládnem, dám si k tomu na raňajky perfektnú granolu, sójové mlieko a na večeru celozrnné hrianky s cesnakom a olivovým olejom, zeleninový šalát a zjem len 6534 kJ! Za celý deň len o 800 kJ viac ako vy na jeden obed! Kto z nás bude priberať? (Neberte to osobne. Mne moja váha neprekáža.)

Skryť Vypnúť reklamu

Budete mi oponovať: "Mudrlant jeden, ale taký obed nemám stále." Alebo "Vybral si to najhoršie, aby ti to vyšlo...". Nuž, je pravda, že taký obed nemáte stále. Niekedy zjete ešte kalorickejšie bravčové, alebo údeninu, alebo majonézový šalát, alebo kurča... Zjete hovädziu polievku, alebo držkovú, alebo guláš, alebo fazuľovú (lenže s párkom!)... Zjete zmrzlinu, hranolky, arašídy, čokoládu, pepsi, SuperDeli a počítadlo kalórií, ktoré plynú do vás, sa krúti rýchlejšie ako suma za tankovaný benzín.

Porovnajme si však iné tri obedy: všetky sú rovnaké s jediným rozdielom - zdrojom bielkovín.

- Prvý obed bude s farebnou fazuľou (100 g).

- druhý s kuracími prsami (a aby sme na najmenšiu možnú mieru znížili prívod energie, dáme vám kurča bez kože - 100 g) a

Skryť Vypnúť reklamu

- tretí s tým najchudším hovädzím (nie bravčovým!) mäsom (100 g).

Každý obed bude inak rovnaký - pol šálky ryže a pol šálky brokolice. Kto chce zjesť rovnaký objem potravy, ale pritom chudnúť, zvolí si obed prvý (fazuľa). Získa totiž len 1056 kJ a môže byť spokojný, pretože druhý obed (kuracie prsia) obsahuje 1290 kJ a tretí (chudé hovädzie mäso) až 1463 kJ! Rozdiel medzi prvým (nazvime ho "vegetariánsky") a tretím (nazvime ho "slovenský") obedom je 407 kJ v neprospech slovenského zdravia! A to je len hlavný chod obeda - BeZ polievky, BEZ dezertu, BEZ jedenia CELÝ DEŇ v kuse!

Ako je to možné? Ako je možné, že zjete menej ako ja a budete z toho priberat? Odpoveď je jednoduchá a už dlho známa: jete energeticky koncentrované potraviny. Pozrite sa dobre.

Skryť Vypnúť reklamu

- 1 gram cukrov obsahuje 17 kJ,

- 1 gram bielkovín tiež 17 kJ, ale

- 1 gram tukov obsahuje až 38 kJ!

Človek teda nepriberá prednostne z chleba, zemiakov a ryže. Človek priberá z tuku! Tuk zvierat je zásobáreň energie na horšie časy. Jedením živočíšnych potravín, vyjedáme cudziu "špajzu" plnú kalórií. Zvieratá nahromadili pod svoju kožu a do každej bunky svojho tela množstvo tuku, ktorý sa premení na náš vlastný tuk oveľa rýchlejšie ako škrob z obilia, zemiakov, ryže či kukurice.

K tomuto kľúčovému momentu v akejkoľvek snahe chudnúť sa ešte vrátime aj nabudúce a niekoľkokrát. Nezabudnite však: nie je správne zjesť mäso s omáčkou a zemiaky nechať bokom. Teda, nie je to správne, ak chcete chudnúť, pretože jedením energeticky koncentrovaných potravín sa vaša porcia musí - ak si chcete udržať hmotnosť či dokonca chudnúť - neustále zmenšovať. Ja vám ponúkam cestu ako jesť viac a pritom menej vážiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Nasledujúce dva týždne budete normálne pokračovať v novej zábavke - telesnej aktivite, budete prirodzene kontrolovať čas svojej večere (do 18.00 h), piť dostatok tekutín a k tomu mám jednu úlohu: sledujte koľkokrát za dva týždne bude na vašom tanieri mäso, hydina, ryba, sardinky, údenina, mäsový vývar, mäsová konzerva, smotana, vajcia... Na dvere chladničky si prilepte papier a urobte si čiarku za každú porciu týchto potravín. Len tak pre seba, a keď sa opäť stretneme, niečo vám prezradím.

Erika pripája recept na netradičnú zeleninu - fenikel. S touto poznámkou: Fenikel nie je síce bežne dostupný, ale keď je, tak ho zákazníci nekupujú, pretože nevedia, čo s ním. A keďže to nevedia ani predavači, viac ho neobjednajú, lebo sa nepredal. Tak prichádzame o fenikel.

Skryť Vypnúť reklamu

Fenikel po mediteránsky

Na 2 pol. lyžiciach olivového oleja opražíme 1 pol. lyžicu sézamového semena (pri snahe ešte viac znížiť energetický príjem môžeme semeno vynechať) a pridáme 2 buľvy feniklu a 1 veľkú červenú kápiu nakrájané na tenké pásiky dlhé asi 5 cm. Zeleninu podusíme vo vlastnej šťave 5-10 minút, aby ostala ešte chrumkavá. Nesolíme, nekoreníme ani nepodlievame vodou. Podávame čerstvé a pokvapkané sójovou omáčkou. Ako prílohu odporúčame celozrnný chlieb alebo zemiaky upečené v šupke.

(Ak ste netrpezliví a nech, kým sa nejaký fenikel objaví v obchode, môžete namiesto neho použiť aj inú zeleninu, ale dostanete úplne iné jedlo, ktoré musíte aj ochutiť.)

A ja už len dodávam, že fenikel je výdatným zdrojom vápnika, draslíka, provitamínov A a vitamínu C.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 898
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 713
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 585
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 211
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 741
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 505
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 503
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 349
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 073
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 873
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu