Dramaturgia slovenských filmových klubov, ktorých divácka klientela tvorí hlavné zázemie Febiofestu, je v súčasnosti problematická i z finančného hľadiska. Nákup nových titulov je značne obmedzený, pretože posledný príspevok od štátu dostala ASFK v roku 1992. "Bol by som rád, keby som mohol konštatovať, že štát, ktorý by mal vo všetkých krajinách podporovať alternatívnu distribúciu, podporuje aj u nás nákup najmä absentujúcich európskych filmov. Ani vlani sme nedostali od ministerstva žiadny príspevok. Nechcem z toho vyvodzovať záver, ale je pravda, že v slovenskej kinematografii boli peniaze rozdeľované spôsobom, ktorý nemožno označiť za transparentný," hovorí šéf ASFK Peter Dubecký. Ťaživú situáciu klubov, ktorá dokonca mohla v uplynulom období podľa Dubeckého viesť k ich zániku alebo aspoň rapídnemu poklesu počtu, pomohol preklenúť trojročný podporný grant z Pro Helvetie. Slovensko tak mohlo vstúpiť aj do Projektu 100, ktorý každoročne v kinách ČR a SR nadväzuje na Febiofest. Z desiatky filmov, ktoré budú v apríli a máji kolovať aj po slovenských kinách, zakúpilo Slovensko práva na snímky Povolanie: reportér (Taliansko 1975, réžia Michelangelo Antonioni) a Dom pre obesenca (Juhoslávia 1989, Emir Kusturica). "V treťom ročníku projektu sa doň zapojila aj slovenská strana. Česká strana už dala dosť jasne najavo, že by bol čas, aby aj Slovensko vstúpilo do projektu zakúpením práv a kópií," dodáva Dubecký. Projekt 100 zaručuje pre kluby desať premiér ročne a je pre ne prakticky jedinou istotou. Ak sa nájdu ďalšie financie, treťou kópiou, na ktorú by slovenské kluby mali nárok aj po skončení Projektu 100, by mohla byť rusko-francúzska oscarová snímka Unavení slnkom od Nikitu Michalkova.
Autor: Stranu pripravil Dalibor Hladík