Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Odborári nechcú zoštíhlenie železníc

Jaromír Dušek, predseda OSŽ - železničných odborárov ešte pred Vianocami upozornil cestujúcich, že jeho odbory môžu vyhlásiť štrajk zo dňa na deň. Stalo sa tak naozaj náhle o 14.30 v pondelok minulý týždeň.

Ešte pred parlamentnými voľbami v máji 1996 vtedajší minister dopravy Budinský oznámil nepríjemné skutočnosti o prevádzke železníc. Pre cestujúceho stojí kilometer železnicou asi 0,40 Kč, ďalších 1,20 Kč dopláca štát. Neplánovaná strata (bez uvažovania plánovanej štátnej dotácie) ČD ako celku minulý rok dosiahla 4,2 mld Kč, má ju na svedomí osobná doprava. Osobná doprava zhltne z rozpočtu celkom až 10 mld Kč ročne, ak sa berie do úvahy aj plánovaná dotácia a neberie sa do úvahy kompenzácia ziskovou nákladnou dopravou. Ponuka železničných služieb v ČR je vyššia ako dopyt v osobnej, aj v nákladnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte začiatkom roka 1996 vláda ohlásila privatizáciu tretiny tratí, avšak stretla sa so silným odporom železničiarov a pred voľbami sa k nemu pripojili aj opozičné politické strany. Podľa MF Dnes bola spúšťacím mechanizmom štrajku posledná vládna koncepcia transformácie ČD, v ktorej sa predpokladalo 20 % železníc predať, na ďalších 20 % dopravu stlmiť a znížiť počet zamestnancov o 40 %. V tejto koncepcii sa vyslovene hovorí, že príčinou strát ČD je prezamestnanosť a nadbytočnosť železničnej siete. Železničná sieť v ČR sa vybudovala za Rakúska-Uhorska ako veľmi hustá, má 9300 km. Podľa objemu prepravy tovaru sú ČD piate v Európe. Prognóza pre prepravu tovaru po železnici je negatívna v dôsledku menšej spotreby energetického uhlia (nahradí ho plyn) a orientácie českej ekonomiky na vývoz tovarov z vyššou pridanou hodnotou. Navyše pre udržanie trhu prepravy smerom do zahraničia potrebujú ČD obnoviť nákladné vozne, aby spĺňali požiadavky kladené na ne v EÚ. Železnice sú v ČR najväčším zamestnávateľom so svojimi 100 tisícmi zamestnancami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy už rok žiada od manažmentu ČD, aby vydelilo z majetku ČD tzv. nepotrebný majetok. Ide predovšetkým o budovy, ktoré nesúvisia bezprostredne s dopravnou činnosťou, sú to byty, kultúrne domy, rekreačné strediská a dokonca mestské parky. Výnosy z predaja tohto majetku majú zlepšiť hospodárenie ČD. Podľa skorších odhadov takéhoto majetku majú ČD najmenej za 4 mld Kč. Ale odborári z OSŽ považujú odpredaj nadbytočného majetku za "nesystémové kroky" a vo svojich štrajkových požiadavkách na vládu žiadali ich zastavenie. Odborári úplne odmietajú privatizáciu tratí, lebo sa obávajú straty zamestnania pre svojich členov. Najväčším subjektom, ktorý sa vážne zaujíma o privatizáciu regionálnych tratí predovšetkým pre prevádzkovanie nákladnej dopravy je Českomoravská dopravní spoločnosť, a.s. V tejto spoločnosti má vyše tretinovú účasť Škoda Plzeň, za ňou nasledujú dve banské uhoľné spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Je pozoruhodné, že vo vyhlásení železničných odborárov po začatí štrajku neboli mzdové požiadavky, vláda ešte v decembri sľúbila rast miezd o 15 %, odborári žiadali až 25 %.

Miliardové investície v ČD plynú do výstavby prvého koridoru a nedávno sa začalo investovať aj do výstavby druhého koridoru. Koridory sú železničné ťahy, ktoré nadväzujú na medzinárodné ťahy v smere Berlín, Praha, Česká Třebová, Brno Břeclav, Viedeň, druhý koridor vedie cez Moravu v smere Ostrava, Přerov, Břeclav. Výstavba koridoru znamená podstatné zvýšenie cestovnej rýchlosti vlakov. Najprv sa uvádzalo, že oba koridory budú potrebovať po 24 mld Kč, nedávno sa celková suma opravila až na 70 mld Kč. Je pravdepodobné, že investície a dokonca aj údržba tratí ležiacich mimo koridoru viazne. Jedným z dôvodov vyhlásenia štrajku je aj chýbajúca koncepcia vlády v železničnej doprave. Vláda však mala koncepciu, pri ktorej sa v horizonte roku 2000 malo dosiahnuť, aby osobná doprava bola zisková.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte na jar komentátor Lidových novín porovnal železnice v ČR s ostrovom socializmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  6. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  7. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  8. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  9. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 728
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 934
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 809
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 420
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 983
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 738
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 313
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 795
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu