Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Miloš Kopecký na javisku a za kulisami *RECENZIA / LITERATÚRA

Miloš Kopecký: Já # Zostavil: P. Kovář # Eminent 1996

Je takmer zbytočné predstavovať čitateľovi Miloša Kopeckého (1922-1996), vynikajúceho českého herca, ktorý si už dávno získal priazeň divákov svojím presvedčivým hereckým umením vo filme, v televízii i na javisku. Nemožno sa preto čudovať, ak siahneme so záujmom po knihe, ktorá prináša mnoho neznámych, a miestami až šokujúcich faktov o tomto hercovi. Nie všetci obdivovatelia hereckého umenia Miloša Kopeckého asi vedeli, že Kopecký dlhé roky zápasil s ťažkou duševnou chorobou - maniodepresivitou - a zomrel 16. februára 1996 v bohnickej psychiatrickej nemocnici. Kniha prináša aj o tomto probléme mnoho materiálov. Nie sú medzi nimi len lekárske správy, ale aj fragmenty z hercových denníkov a listov, ktoré so zdrvujúcou úprimnosťou približujú všetko, čím prešiel. Je to až panoptikálne čítanie - najmä pre diváka, ktorý poznal Kopeckého iba z jeho hereckých kreácií a netušil, čo všetko sa za ich brilantnosťou a úsmevnosťou môže skrývať. Dosť miesta venuje kniha aj inej stránke osobnosti M. Kopeckého - jeho vzťahu k ženám. Bol to vzťah poznamenaný hercovým neraz až nekontrolovateľným temperamentom, o ktorom aj on sám bez prudérie a pokryteckých zábran vydáva svedectvo. Také isté ako o svojich politických "prešľapoch" (k svojmu prejavu odsudzujúcemu emigrantov, publikovanému pred novembrom 1989, sa neskôr vyjadril celkom nepateticky a chlapsky: nechal som sa k tomu donútiť a mal som strach - s týmto pocitom nebol v bývalej ČSFR jediný!). Nikto z jeho obdivovateľov však o skutočnom zmýšľaní M. Kopeckého ani vtedy nepochyboval. Napokon, v dramatickom a kritickom vystúpení na IV. zjazde Zväzu českých dramatických umelcov v roku 1987 nahlas o svojich zásadných výhradách k vtedajšej moci prehovoril. Ale Miloš Kopecký nebol iba inteligentný a veľký herec, bol aj autor mnohých literárnych pokusov. Fragmenty z nich, ktoré teraz čítame, nie sú však vždy presvedčivé. Úryvky z rozličných časopiseckých rozhovorov, ukážky z korešpondencie, spomienky hereckých kolegov a kolegýň profil M. Kopeckého dokresľujú. Ukazujú - a o tom je vlastne táto kniha - že bol jedinečnou a neopakovateľnou osobnosťou.

1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?