Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Amerika objavuje Európu *Medzinárodný autosalón v Detroite

Prvé dni roka sú tradične dejiskom prvého autosalónu. Koná sa v Detroite (Michigan, USA). Úplne prvý autosalón tu zorganizovali už v roku 1907. Nuž, kde inde - Detroit už vtedy bol a dodnes zostal automobilovým strediskom najautomobilovejšej krajiny ...

Prvé dni roka sú tradične dejiskom prvého autosalónu. Koná sa v Detroite (Michigan, USA). Úplne prvý autosalón tu zorganizovali už v roku 1907. Nuž, kde inde - Detroit už vtedy bol a dodnes zostal automobilovým strediskom najautomobilovejšej krajiny na svete. Za všetky jeden dôkaz - Detroit je oficiálnym sídlom troch najväčších automobilových koncernov: General Motors, Ford a Chrysler. Zaujímavé je, že paralelne sa tradične koná aj autosalón na západnom pobreží USA, v Los Angeles, ten však svojím významom, ani mediálnym pokrytím zďaleka nedosahuje význam detroitského. Je teda len samozrejmé, že práve do Detroitu privážajú automobilky to, čo by najradšej prezentovali americkému publiku - či už ide o osobné autá, "trucky" (terénno-úžitkové), alebo experimentálne vízie budúcnosti. Samotný prístup k výstave zo strany usporiadateľov je celkom iný ako v Európe. Počas novinárskych dní nič nie je definitívne: stánky sa dorábajú i prerábajú : gigantické "tlačovky" si totiž vyžadujú úplne iné zostavy expozícií, než počas dní určených pre verejnosť. Novinári však majú k dispozícii vynikajúco vybavené tlačové stredisko, možnosť požičania si automobilov na testovacie jazdy apod. Aj tento prístup má teda svoj nepopierateľný pôvab.

Skryť Vypnúť reklamu

Dejiskom autosalónu je Cobo Center. Obrovská budova, skrývajúca v sebe niekoľko velikánskych hál výstavných, športovú halu, kvantum konferenčných miestností - atď., až po zastávku nadzemnej mestskej železnice na treťom poschodí. Patrí k najlepším automobilovým výstaviskám na svete. Po štvrtý raz sa pred otvorením detroitského autosalónu vyhlasuje súťaž "Severoamerický automobil roka" a "Severoamerický truck roka". Komisiu tvorí vyše 40 motoristických novinárov z USA a Kanady (mimochodom, Detroit leží priamo na hranici). Skláňam sa pred objektivitou a nezávislosťou mojich kolegov, ktorí bez váhania na prvé tri miesta určili európske automobily v poradí:

1. Mercedes SLK

2. Jaguar XK 8

3. BMW radu 5

Týmto faktom aj zdôvodňujem nadpis článku. Európska technická, konštrukčná, materiálová i technologická vyspelosť je evidentná a priame porovnanie (aj za volantom) porovnateľných automobilov v prospech Európy vyznieva celkom jednoznačne. Najmä Mercedes je v USA pojmom. V celosvetovej premiére preto práve tu predstavil svoje nové kupé CLK. V SME sme o ňom podrobnejšie informovali už pred Vianocami. Americkú premiéru v Detroite absolvovalo aj kombi triedy E a - napodiv - novinári mali možnosť prezrieť si podvozok pripravovaného nového terénneho vozidla triedy M. Jeho tvorcovia nekompromisne deklarujú snahu o vytvorenie absolútnej špičky v tomto segmente. Určite ich k tomu zaväzuje aj obrovský ohlas terénnej štúdie AAV, nehovoriac už o tradícii značky. Mercedesy triedy M sa budú vyrábať v USA. Špičkové postavenie značky Mercedes na špičkovom svetovom trhu je teda dobre zabezpečené i v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž Severoamerický truck roka sa skončila s takýmto výsledkom:

1. Ford Expedition

2. Toyota RAV 4

3. Dodge Dakota

Víťazom je nádherný a na naše pomery obrovský teréniak, vychádzajúci z legendárneho pick-upu Ford F 150. Lepší ťah, než práve z neho urobiť teréniak "pre ľudí", si Fordovi stratégovia vymyslieť nemohli. Druhé miesto Toyoty je pre mňa veľkým prekvapením. Nič proti kvalitám RAV 4 - nie je však pre Európana žiadnou novinkou. Vavríny si vyslúžila predĺžená 5- dverová verzia. I tak však vyzerá neamericky a nechápem, čím práve Američanov okúzlila. Tretie miesto patrí typicky americkému trucku, ktorý Európanovi splýva s množstvom iných, dosť podobných. Korením každého autosalónu sú premiéry experimentálnych štúdií. Tu zasa, logicky, v Detroite viedla Amerika. Najviac ma zaujali Dodge Copperhead, Plymouth Pronto, štúdia agresívneho športiaka Pontiac a kupé VW CJ. To sa ani veľmi experimentálne netvárilo, odborníkovi odhalilo čosi z plánov koncernu v nižšej strednej triede a snahy o vytvorenie nenápadného, no športovo veľmi vyspelého vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Samozrejme, aj detroitský autosalón je plný predovšetkým "normálnych" automobilov, určených pre každodennú potrebu a najmä v USA doslova "spotrebu". Mnohé sú maskovanými ázijskými značkami, ktoré tým, že svoj pôvod taja, dávajú konzumentovi pocit, že jazdí v "domácom". Ich úroveň nie je zlá, no nie je ani ničím zvlášť zaujímavá. Predávajú sa však za relatívne veľmi nízke ceny, takže zákazníkov majú neúrekom.

Úplne opačným pólom sú "full size" (plnorozmerové) americké automobily ako Cadillac, Lincoln, či Buick. Najmä Cadillac investuje veľa do rozvoja elektroniky. Systém Stabilitrac zabezpečuje vynikajúce jazdné vlastnosti i v extrémnych podmienkach, On Star zasa satelitnú komunikáciu z vozidla so všetkými jej kladmi. Čoraz viac sú to však autá pre obmedzenú, bohatú klientelu, ktorá navyše neraz obľubuje práve na začiatku spomínané európske Mercedesy, BMW, Jaguare, Porsche i Audi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvychytenejší americký autosalón teda napodiv ukázal, že pokiaľ ide o kombináciu kvality, technického pokroku a technologického progresu, Európa má svetu veľa čo povedať. Počet predaných automobilov na trhu USA síce vyzerá trocha inak - lenže ani tam špička nie je "masovkou"...

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 055
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 236
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 793
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 664
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 477
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 047
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 470
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 427
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 380
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu