Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Danajský dar deblokácií

Každý kto sleduje úpornú snahu za každú cenu vytvoriť "národného" leteckého prepravcu, musí mať po "strategickom" rozhodnutí ministra dopravy, spojov a telekomunikácií p. Alexandra Rezeša hlavu v smútku. Na Slovensko v rámci deblokácii pohľadávok poputujú

nanajvýš kontroverzné lietadlá TU-154, IL-86 a možno aj IL-96. Prečo ide vlastne o danajský dar?

O tieto lietadlá nemajú dostatočný záujem ani ruský Aeroflot, ani najnovšia joint-venture ukrajinskej vlády s Austrian airlines pod názvom Air Ukraina. Stačí si preštudovať súčasné zloženie leteckého parku Aeroflotu a jeho letecký poriadok, mimochodom hravo dostupný na bratislavskom letisku a nemožno si nevšimnúť, že v ňom hrajú čoraz dominantnejšiu úlohu lietadlá západoeurópskeho konzorcia Airbus (hlavne A-310) a Boeing (Boeing 757). Vysvetlenie je vcelku jednoduché. Vlády Európskej únie a USA jednoducho nedovolia pristávať lietadlám, ktoré nespĺňajú náročné ekologické požiadavky (výnimočne prísne je sledovaná hlučnosť, ktorá robí problém i francúzsko-britskému Concordu, ako sa o tom mohli po dvakrát cez Silvestra presvedčiť i Bratislavčania).

Skryť Vypnúť reklamu

Informácie z Ukrajiny sú ešte zaujímavejšie. Hoci samotná Ukrajina dodnes vyrába lietadlá vo viacerých leteckých závodoch, majitelia Air Ukraina dali prednosť Boeingu 737. Inými slovami, čo nie je dosť dobré pre Ukrajincov, musí byť dosť dobré pre Slovákov.

Možno by bolo dobré zistiť, kam vlastne "slovenský národný prepravca" chce lietať. Podľa svojej leteckej flotily je viac než zrejmé, že len do krajín SNŠ. Inde ho totiž prísne ekologické predpisy ani nepustia. Priblížme si totiž pravdepodobne najrozšírenejší typ budúcich slovenských aerolínií - TU-154. Po prvýkrát sa podvozkové kolesá Tupoleva TU-154 odpútali od betónovej letiskovej plochy v roku 1968. Ide vlastne o typ takmer tridsať rokov starý. Konštruktéri, podobne ako v prípade už nevyrábaného Boeingu 727 využili spôsob usadenia motorových jednotiek do zadnej časti lietadla. Tri dvojprúdové motory NK-8-2, mimochodom odvodené od typu určeného pre lietadlá IL-62, projektovala konštrukčná kancelária N. F. Kuznecova. Z dnešného pohľadu majú okrem už spomínanej hlučnosti jednu podstatnú chybu - takmer o 60 % vyššiu mernú spotrebu leteckého petroleja JET-A-1. O tom, že tento fakt významne ovplyvní ekonomiku budúceho "národného prepravcu", netreba azda ani meditovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Oživme si v pamäti strategický postup nám dôverne známych Českých aerolínií. Ešte pred "nežnou revolúciou" sa bývalé vedenie ČSA úspešne pokúsilo o leasing dvoch A-310 na transkontinentálne lety. Po Novembri 1989 hneď zakúpilo šesť Boeingov 737, štyri francúzsko-talianske ATR-72 a dve menšie ATR-42, mimochodom niektoré pomenované aj po slovenských mestách, pričom tie posledne spomenuté typy pristávajú na našich letiskách. Pochopiteľne sa vedenie ČSA ešte pred rozpadom spoločného štátu pokúšalo predať do vtedajšieho ZSSR sedem TU-154, verzia B, ktoré boli nakúpené v rámci siedmeho päťročného plánu v rokoch 1981-1986, avšak bezúspešne.

A teraz po desiatich rokoch neúspešní ruskí výrobcovia civilnej leteckej techniky, ktorá po páde železnej opony nevydržala tlak konkurencie, dokážu nemožné. Vďaka "nekonvenčným nápadom" manažérov Východoslovenských železiarní (pripomeňme si megalomanskú výstavbu diaľnic, ktorá prispela k vyleteniu úrokov na medzibankovom trhu do astronomických výšok) na slovenskom ministerstve dopravy, spojov a telekomunikácií, zažijú pred nevyhnutným kolapsom svoju "labutiu pieseň".

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž povedané slovami hrdinov Vančurovho Rozmarného léta pri dodržovaní stupídneho jazykového zákona: "Tento spôsob deblokácií sa mi vidí prinajmenšom nešťastný."

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  2. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  3. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 158
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 698
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 185
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 472
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 594
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 492
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 233
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 198
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 133
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu