ali na fakt, že rodičia sa o učiteľoch vyjadrujú pohŕdavo najčastejšie preto, lebo vyžadujú od žiakov skôr disciplínu ako vedomosti. Podľa skúseností pracovníkov Výskumného ústavu psychológie a patospychológie z Bratislavy je však učiteľ v súčasnom školskom systéme, v ktorom sú preplnené triedy, často postavený skôr do pozície dozorcu. Samostatné myslenie u svojich detí považujú rodičia za dôležitejšie ako ich poslušnosť. Potvrdil to aj rozsiahly sociologický prieskum v 15 štátoch Európy a 7 mimoeurópskych krajinách, ktorý bol zameraný na skúmanie základných výchovných modelov. Opýtaní odpovedali na otázku, či si myslia, že je dôležitejšie, aby ich dieťa bolo poslušné, alebo sa radšej naučilo samostatne myslieť. S výnimkou Maďarska sa rodičia prikláňali k neautoritatívnemu spôsobu výchovy. V tejto súvislosti môže byť zaujímavý fakt, že práve v Maďarsku je najviac samovrážd na svete. Najviac fanúšikov samostatného myslenia žije podľa prieskumu v Nórsku a Švédsku. Hneď za nimi sa radí Nemecko a Česká republika. Slovensko do prieskumu nebolo zaradené. Vedomostná úroveň žiakov na Slovensku však môže byť priamo úmerná aj so sociálnou úrovňou rodiny. Vyplynulo to z prieskumu asi 3 tisíc prváčikov z celého Slovenska, ktorý nedávno uskutočnil Detský fond SR. Deti z finančne lepšie situovaných rodín mali zreteľne lepšie výsledky ako deti z chudobných rodín, podobne deti z väčších miest v porovnaní s deťmi z vidieka.
Autor: SME-uj