Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Budovanie štátu VSŽ Košice

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Alexander Rezeš oznámil, že jeho zotrvanie na tomto poste je časovo limitované. Zdá sa, že hlavným časovým limitom je neschopnosť dohody o jeho nástupcovi. A. Rezeš podotýka, že to bude niekto z jeho kruhov ...

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Alexander Rezeš oznámil, že jeho zotrvanie na tomto poste je časovo limitované. Zdá sa, že hlavným časovým limitom je neschopnosť dohody o jeho nástupcovi. A. Rezeš podotýka, že to bude niekto z jeho kruhov - nevedno však, či tým myslel VSŽ alebo HZDS. Keď sa naplní jedna z absurdít súčasnej našej situácie, totiž že o obsadení miesta ministra rokuje premiér s vedením stopercentne súkromnej akciovej spoločnosti, dozvieme sa, kto to bude.

Úľava na dopravnom

Skryť Vypnúť reklamu

Svojmu podniku však treba pomáhať, kým sa dá. "Odchádzajúci" minister v decembri 1996 schválil pre VSŽ Košice zníženie prepravnej tarify. Podľa našich informácií ide o zníženie o 13,5 percenta, čo znamená, že VSŽ Košice ročne ušetria na prepravnom približne 850 mil. Sk (podľa iných našich informácií ide o úľavu 20-percentnú a úspora je asi 1,5 mld Sk). Stalo sa tak v situácii, keď Železnice SR zápasia s finančnými problémami. V pamäti mnohých ostalo minuloročné zrušenie niekoľkých desiatok vlakových spojení. Pretože ŽSR sú štátnym podnikom, výpadok ich príjmu bude musieť byť hradený buď zo štátneho rozpočtu (z daní občanov), alebo zvýšenými tarifami pre ostatných prepravcov.

Štát v štáte

Vlády V. Mečiara a VSŽ si vždy všestranne vychádzali v ústrety. Charakteristický bol už spôsob privatizácie tohto železiarskeho koncernu, keď postupne získaval manažment podniku za mimoriadne výhodnú cenu akcie tohto podniku - posledné takéto rozhodnutie bolo prijaté 2. vládou V. Mečiara doslova niekoľko minút pred jej odchodom z funkcie. Vtedy predala akcie VSŽ Košice s menovitou hodnotou 1,5 mld Sk za 314 mil. Sk spoločnosti Manager, ktorá vznikla 11. marca 1994 - v deň, keď parlamentná väčšina vyslovila vláde nedôveru. Napriek tomu, že VSŽ boli zaradené na zoznam tzv. strategických podnikov, v roku 1995 predal FNM aj posledných 15,2 percenta akcií, ktoré vlastnil. Ich majiteľom sa stala spoločnosť Ferrimex, združujúca najvyšších manažérov VSŽ Košice, a to za výhodnú cenu. V súčasnosti sú teda VSŽ Košice stopercentne súkromnou akciovou spoločnosťou. Nedá sa však povedať, že by neexistovala ingerencia štátu do nej - napríklad zo štátneho rozpočtu sa vynaloží 0,5974 mld Sk na financovanie výstavby Krivojrožského opravárenského kombinátu na Ukrajine, a to formou úhrady istiny a úrokov v Investičnej a poštovej banke Praha. Podiel SR v tomto podniku je totiž už vo vlastníctve Východoslovenských železiarní, a. s.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozširovanie impéria

V polovici minulého roka sa verejnosť dozvedela, že VSŽ Košice chcú podnikať v bankovníctve. Ich záujem sa sústredil na košickú Priemyselnú banku, Banku Slovakia a Dopravnú banku z Banskej Bystrice a bratislavskú Poštovú banku. To však boli len malé ryby. VSŽ požiadali NBS, aby im povolila prekročenie 15--percentného limitu na vlastníctvo akcií Investičnej a rozvojovej banky, a. s. Bratislava. Podľa prezidenta VSŽ Jána Smereka VSŽ potrebujú banku na financovanie takých operácií, ktoré ostatné banky považujú za príliš rizikové... V auguste 1995 na mimoriadnom valnom zhromaždení IRB došlo k voľbe nových členov dozornej rady, čím v nej VSŽ a s ňou spriaznené osoby získali prevahu. NBS pre to neprejavila pochopenie, naopak, požiadala VSŽ Košice, aby spolu so spoločnosťou ARDS, o. c. p., a. s. Košice (túto skratku mnohí dešifrujú ako A. Rezeš, Drábik a Smerek, teda traja najvyšší predstavitelia manažmentu VSŽ) znížili svoj podiel na maximálne 15 percent. Ide totiž o spoločnosti, ktoré konajú v zhode a podľa zákona o bankách podiel jednej právnickej alebo fyzickej osoby (alebo osôb, konajúcich v zhode) nesmie prekročiť 15 percent. V tom čase už tieto dve spoločnosti vlastnili balík väčší a podľa viacerých informácií celkový podiel VSŽ a s ním prepojených spoločností presiahol 40 percent. Prezident VSŽ J. Smerek sa vyjadril, že "aj bez požehnania NBS má VSŽ iné možnosti, ako dosiahnuť svoj cieľ". Vedel, o čom hovorí. VSŽ Košice vlastnia síce len 14,64 percenta IRB, prostredníctvom prepojených organizácií však ich vplyv je asi na 43,7-percentný balík akcií VSŽ. Ide o využitie medzery v zákone o bankách: nikde nie je definované, ako sa bude zisťovať, kedy ide o konanie spoločností v zhode a kedy o momentálny dohovor akcionárov. Návrh takejto úpravy zákona o bankách, ktorý podal V. Vaškovič (DU), nebol prijatý.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred niekoľkými dňami došlo k výmene štyroch z piatoch členov predstavenstva IRB, a. s. Predsedom tohto orgánu a prezidentom banky sa stal Vojtech Vranay - švagor Júliusa Rezeša, syna ministra A. Rezeša.

Obavy z rozpínavosti

Hlavným dôvodom obáv z toho, že sa VSŽ zmocnia IRB, vyplýva z investičnej rozpínavosti tohto gigantu. Pritom z viacerých náznakov vyplýva, že nejde ani tak o objektívnu potrebu investovania (napríklad nesporne osožnú kúpu 20-percentného balíka akcií Třineckých železiarní a iných českých oceliarskych podnikov), ale o akési zberateľstvo - ako príklad môže poslúžiť kúpa futbalového oddielu Sparta Praha (za miliardu Sk). Ovládnutá IRB pôjde takýmto operáciám poruke. V prípade, ak pôjde o investície dobré, bude všetko v poriadku. Ak však investície nevyjdú, prenesú sa problémy z VSŽ na IRB, jej ostatných klientov, zasiahnu celý bankový sektor a následky pocíti ekonomika SR ako celok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 054
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 228
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 660
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 620
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 375
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 012
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 493
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 446
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 425
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 645
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu