Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Dve premiéry, dva prístupy, jeden problém

Divadlo má tú nevýhodu pred inými druhmi umenia, že je závislé od mnohých vedľajších elementov, ktoré sa však v konečnom dôsledku na úspechu či neúspechu divadelnej tvorby podieľajú výraznou mierou. Aj preto je divadlo vždy viac než ktorákoľvek iná umelec

ká činnosť barometrom spoločenskej situácie i podmienok, aké sú pre kultúru vytvárané.

Divadelný rok 1996 priniesol mnoho prekvapení a zvratov, ktoré v kontexte divadelnej práce neraz znamenali veľmi necitlivé narušenie niektorej z vrstiev divadelného organizmu. Bezpochyby prejavom neprofesionalizmu zo strany MK bolo vytvorenie RKC a začlenenie divadiel do ich pôsobnosti. Týka sa to v našom prostredí predovšetkým činnosti národnostných divadiel ako aj Bábkového divadla v Košiciach. Aj napriek nejasnostiam v kompetenciách, v ústavnosti zriadenia RKC atď. dokázali však tieto v takmer pol roka trvajúcom provizóriu pracovať a pripraviť pre svoje obecenstvo i nové premiéry.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvej polovici decembra uviedlo premiéru balady Zvädnutá ruža divadlo Romathan. Projekt balady vznikol už začiatkom roku 1996, ale práve nejasnosti v otázkach finančných spôsobili, že na svoju realizáciu čakal celých deväť mesiacov. V tomto prípade však možno právom konštatovať, že aj vďaka skúsenému režisérovi - hosťujúcemu Jurajovi Svobodovi, sa podarilo čas čakania využiť na náročné pedagogické pôsobenie, výsledky ktorého boli na premiére Zvädnutej ruže citeľné aj pre nezainteresovaného diváka. Od Lorcovej Krvavej svadby (február 1996) tak urobili herci Romathanu výrazný kvalitatívny skok. Ukázalo sa, že sú silní a dokážu zaujať vtedy, ak sa pohybujú v prostredí im známom a bezpochyby aj blízkom. Príbeh členky súboru Sone Samkovej im takúto príležitosť poskytoval - láska rómskeho dievčaťa k bielemu `gadžovi` až za hrob, utrpenie, ktoré ju sprevádza aj s netypickou zápletkou - to všetko podfarbené tradíciou a folklórnymi prvkami - to bol priestor, v ktorom dal režisér vyniknúť všetkým postavám bez rozdielu: čerstvej absolventke umeleckej školy Alene Klempárovej v úlohe Luludi, Mariánovi Baloghovi st. v úlohe Filipa, Milanovi Godlovi v úlohe vajdu, ale aj drobnej postavičke Kamy (dcéra Luludi) v podaní Edity Ružičkovej.

Skryť Vypnúť reklamu

Po ostatnej premiére Romathanu možno tak bez väčších pripomienok konštatovať, že na košickú divadelnú scénu vstupuje dnes už profesionálne divadlo. Brzdou sa mu môže stať skutočnosť, že ani napriek už takmer päťročnej existencii nemá vlastnú scénu, a tak sa predpremiérová príprava skracuje na minimum, čo môže byť na príčine nemnohých javiskových skratov, ktoré však ani divák poznajúci pozadie nebude tolerovať. V osobe režiséra Svobodu je tu ale záruka nielen na dotiahnutie drobných nedostatkov, ale aj na ďalší umelecký rast súboru.

Takmer v závere roka (20. a 22. 12.) sa novou premiérou uchádzalo o priazeň diváka aj štúdio JORIK pri Bábkovom divadle v Košiciach. Jeho ambíciou je prezentovať klasiku rečou súčasnosti. To sa košickým bábkohercom darí aj vďaka pôsobeniu režiséra Valentina Kozmenko-Delinde, ktorý sa podujal tentokrát na spracovanie Goldoniho Mirandoliny. Aj keď sa v súvislosti s JORIKom pokúšajú poniektorí kritici opätovne otvárať otázku či má takáto scéna práve pri BD svoje opodstatnenie, či náhodou nejde len o naplňanie skrytých ambícii niektorých členov súboru, je treba povedať, že na pozadí toho, čo v JORIKu za krátky čas existencie dokázali, je táto otázka viac než prejavom úzkoprsého provincionalizmu. JORIKovcom sa totiž podarilo veľmi kultivovane, ale presne zasiahnuť tú časť mládeže (vo veku od 14 do 18 rokov), ktorá je už na bábkové divadlo priveľká, ale na klasické kamenné divadlo ešte málo skúsená. Pomaly ale isto sa stáva akousi prípravkou do divadelnej dospelosti.

Skryť Vypnúť reklamu

A tak, zatiaľ čo sa v ostatných divadlách boria predovšetkým s umeleckou úrovňou (a sami so sebou a svojou neschopnosťou osloviť diváka) v Joriku vás očarí ľahkosť a elegancia vo všetkých divadelných rovinách. V prvom rade treba pripomenúť, že je to zásluha režiséra. Z klasickej komédie sa v jeho videní Mirandolina stáva ženou zápasiacou o svoje miesto v spoločnosti, čo však v patriarchálne zdeformovanom prostredí nie je vôbec ľahké. Prenesením príbehu do súčasnosti (na úrovni výrazových prostriedkov) sa stáva prototypom dnešnej (zjednodušene povedané) podnikateľky. Režisér využíva pritom predovšetkým prostriedky improvizácie avšak nie do šírky, ale smerom do hĺbky v snahe čo najpresnejšie odhaliť spôsoby (a pozadie) boja o moc. Záverečný `trest` rovnako ako aj nasledujúca svadba sú však len spoločenskou náplasťou za vytrpenú bolesť a neuznanie, v žiadnom prípade nie katarziou v klasickom slova zmysle. Víťaza niet, ak sa morálnymi víťazmi nestaneme my sami.

Skryť Vypnúť reklamu

Inscenácia zaujme tak svojím scénickým stvárnením, pre Jorik typicky jednoduchým s viacúčelovým využitím jednotlivých prvkov na scéne (stôl ako salón a vzápätí posteľ), ako aj hereckými výkonmi. Bábkový súbor pre potreby JORIKa permanentne dopĺňaný mladými adeptmi herectva i Attilom Bocsárszkym - kolegom z Thálie, pre ktorého je dnes JORIK už takmer domovskou scénou, hrá veľmi vyrovnane bez väčších výkyvov. Mirandolina Adriany Ballovej je rovnako zvodná pre svojich ctiteľov ako aj prefíkaná a nešťastná zároveň, hostia (od Attilu Bocsárszkeho cez Miroslava Kolbašského až po Ivana Sogela a Františka Dolejšího) sú vyjadrením istých charakterových typov v hraniciach ktorých sa pohybujú herci absolútne suverénne bez lacného sklzavania k politickému `tiežhumoru`. Dynamizujúcim prvkom v inscenácii sa stávajú herečky - cudzinky.

Skryť Vypnúť reklamu

O JORIKu možno bezpochyby povedať, že svojou úrovňou ďaleko presiahol aj dnes už skutočne len formálne `prvú` košickú scénu - činohru VŠD. V podmienkach regiónu je košickou (bez väčšej nadsázky) STOKOU či GUnaGU s istou obmenou v koncepcii - nie je to divadlo výsostne autorské. Ale o to zaujímavejšie. Cesta, na ktorú JORIK pred časom vykročil, bola riskantná, ale oplatila sa. Má len jedinú slabinu - stojí a padá na svojom režisérovi. Ale toho sú si v BD, zdá sa, vedomí.

Aj decembrové divadelné premiéry v Košiciach ukázali, že získať a udržať si diváka je možné. Ak sa divadlo robí s láskou, maximálnym nasadením a s úctou. Predovšetkým voči samotnému divadelnému kumštu.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 6 663
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 259
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 104
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 962
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 280
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 197
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 452
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 182
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 653
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu