Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Orchester pod Braniskom posilnil virtuóz svetovej triedy

Zohratý orchester asi stovky baníkov z Banských stavieb Prievidza, ktorý sa deň-noc, týždeň za týždňom, snaží podkopať z dvoch strán autoritu pre motoristov hádam najobávanejšieho kopca na východe republiky, dostal výdatnú posilu. Sólista, virtuóz svetov

ej triedy síce ešte nemal možnosť pod masívom Braniska ukázať čo dokáže, ale čochvíľa sa začne zahryzávať do horniny.

"S WIRTH-om pracujem od samého začiatku, dobrých 14 rokov. Razil som s ním novú 14 kilometrovú odvodňovaciu štôlňu pod hodrušskými jazerami do Štiavnice. Tam sme vytvorili aj svetový rekord - za mesiac sme vyrazili 812 metrov. Nemecký výrobca len očami gúľal, ale za takú reklamu by mohol aj poplatiť," chváli svojho spoločníka strojník Richard Kašný.

Skôr ako na Branisko priviezli mohutný profilový raziaci stroj WIRTH, musel prejsť generálnou opravou. "Dnes sú už oveľa modernejšie ale aj drahšie mašiny. Tohto stroja by však bola škoda. Svoje si ešte stále zastane. Mal som obavy, že po útlme baníctva si už na ňom nezajazdím," hovorí ostrieľaný Rišo na konci 120 metrovej štôlne. Toľko doteraz vyrazili baníci z východného portálu pri obci Široké. "Chvalabohu, že sme vnútri. Medzi sviatkami, keď sme mašinu montovali pod holým nebom, boli treskúce mrazy. Šéf priniesol teplomer - nič neukazoval! Najnižšia teplota na stupnici je mínus 20 stupňov... Boli sme z toho trochu nervózni, nedalo sa poriadne robiť. Na staré kolená som začal opäť fajčiť..."

Skryť Vypnúť reklamu

Obstarožný ale stále výkonný raziaci stroj WIRTH je špeciálnym zariadením na dlhé vodorovné banské diela. Za deň by mal priemerne vyraziť 10 až 12 metrov. Pre porovnanie - na západnej časti 4,8 kilometrov dlhej prieskumnej štôlne dosahujú baníci klasickou metódou denné výkony okolo 4,8 metra. "Nasadenie WIRTH-u si vyžaduje špecifické geologické podmienky," vysvetľuje Ing. Štefan Svetlanský z odboru pre výstavbu diaľnic a tunelov Vodohospodárskej výstavby š. p. Bratislava, ktorá je vyšším dodávateľom prieskumných prác, a pokračuje: "Na západe sú íly, ílovce, pieskovce, spočiatku to bolo všetko zvodnatelé, niektoré úseky sme mohli robiť len ručne, doslova s lopatami. Vtedy sme za 24 hodín stihli postúpiť o 60 centimetrov! Podmienky na východnej časti sú pre WIRTH oveľa lepšie. Mašina sa totiž musí zaprieť do stien, keby sa poddávali, nemohla by vyvinúť dostatočný prítlak. Kryštalické horniny z východu sú pre ňu ako stvorené."

Skryť Vypnúť reklamu

Na prvý pohľad bezproblémová stavba má však predsa len jeden háčik. Kam s tisíckami ton hlušiny? Celkovo zo štôlne i z tunela by mali vyťažiť desiatky tisícok metrov kubických horniny. Vedúci strediska Banských stavieb Prievidza Ing. Peter Witkovský je aj v tomto optimista: "Hornina, ktorú vyťažil WIRTH počas skúšok, má ideálnu zrnitosť. Záleží ešte na skúškach jej kvality. Ak bude vyhovovať, mohla by sa použiť ako stavebný materiál na násypy cestných telies diaľnice. Zo západu vozíme vyťažený materiál do starej tehelne v Spišskom Podhradí. V opustenom ťažobnom priestore by mala perspektívne vyrásť skládka, ktorá by svojou kapacitou mala stačiť na prieskumnú štôlňu i celý tunel. Materiál z východnej časti vyvážame do depresnej plochy pri obci Široké, uvažuje sa aj o ďalšej." Vyvážanú hlušinu ponúkajú starostom okolitých obcí napríklad na zasypávanie mokradí (?!), družstvám, rôznym firmám. Investor, Slovenská správa ciest Bratislava, potrebuje na otvorenie oficiálnej skládky stavebné povolenie. A to vraj zatiaľ nemá...

Skryť Vypnúť reklamu

Zo západnej strany vyrazili pracovníci Banských stavieb do včerajška 800 metrov, z východnej 120. Posádka WIRTH-u ešte dolaďuje svoj nástroj. Po funkčných skúškach koncom januára by malo zaznieť jeho sólo. Približne v októbri, najneskôr koncom tohto roku, by sa mali stretnúť baníci z oboch strán zhruba v polovici štôlne pod Braniskom. A čo keď nie? "Vylúčené!" tvrdia vospolok. Keby však predsa len motyka vystrelila, nič by sa nestalo - ako zavtipkoval slovenský premiér pri slávnostnom poklopkávaní základného kameňa diaľničného tunela, mali by sme štôlne dve...

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 085
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 221
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 400
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 160
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 309
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 293
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 857
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 768
  9. Prvá dáma festivalu 1 641
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 511
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu