Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Nitrianske Pitínskeho sny nad mestom *recenzia / divadlo

Štúdio Divadla Andreja Bagara v Nitre # Laco Kerata: Večera nad mestom # Réžia: Jan Antonín Pitínský a. h. # Dramaturgia: Svetozár Sprušanský # Hrajú: Marek Majeský, Lenka Barilíková, Daniela Kuffelová, Lucia Lapišáková, Adela Gáborová, Andrej Rimko ...

Štúdio Divadla Andreja Bagara v Nitre # Laco Kerata: Večera nad mestom # Réžia: Jan Antonín Pitínský a. h. # Dramaturgia: Svetozár Sprušanský # Hrajú: Marek Majeský, Lenka Barilíková, Daniela Kuffelová, Lucia Lapišáková, Adela Gáborová, Andrej Rimko # Premiéra: 11. januára 1997

Premiéra nitrianskeho DAB sa odohrávala za zvýšenej pozornosti divadelníkov a dôvody boli najmenej dva: Na javisku kamenného divadla sa po prvýkrát v úlohe dramatického autora predstavil jeden z hlavných protagonistov alternatívneho divadla Stoka Laco Kerata a hru pohostinne naštudoval v súčasnosti jeden z najvyťaženejších a najčastejšie oceňovaných českých režisérov Ján Antonín Pitínský. Spojenie dvojice Kerata - Pitínský však nebolo premiérové. Pitínský sa vlani v Slovenskom rozhlase so sebe vlastným krehkým poetizmom zmocnil Keratovej hry Na hladine a v divadle Stoka spolupracovali pri inscenácii Komora. V Nitre sa Pitínský, v dramaturgickej spolupráci so Svetozárom Sprušanským, ujal Keratovej hry Večera nad mestom, s podtitulom divadelná sonáta o hlade. (V prestížnej česko-slovenskej súťaži A. Radoka o najlepšiu pôvodnú hru získala v roku 1993 tretie miesto). O Keratovom texte Pitínský povedal: "Jeho jazyk je nevyspytateľný a dáva postavám i ústrednému problému hry neobvyklé, krásne, košaté dimenzie." A to je to, čo Pitínský k svojim réžiám bytostne potrebuje. Hru slov a slovných spojení, aby práve z ich mnohovýznamovosti a mnohorakosti vymodeloval ďalšie kontextové súvislosti. Pôvodná verzia hry, situovaná do uzavretého priestoru záhradnej reštaurácie nad mestom (uzavretosť priestoru a následná frustrácia postáv je obsiahnutá aj v ďalších Keratových hrách), mala komornejšiu, kratšiu a podľa mňa aj čistejšiu podobu. Nitriansku - rozšírenú - verziu dopĺňala dopísaná postava rozprávkovej bytosti Valérie, ktorá mala v samostatných, inak ľúbozvučných baladických monológoch, tri nosné výstupy prepájať. Pridané balady niesli v sebe vysokú mieru štylizácie a samy osebe vyžarovali hravosť i rozprávkovosť, a hádam preto očarili aj poetickú dušu Pitínskeho.

Inscenácii nechýbala dnes už Pitínskeho povestná precízna detailná práca s hercom, priestorom a zvukom. Nitrianski herci, zvyknutí prevažne na iný, "aristotelovský" typ dramatiky, sa svojich úloh dobre zhostili - medzi nimi Adela Gáborová, Daniela Kuffelová a najmä mladý herecký tím - Marek Majeský, Lenka Barilíková, Lucia Lapišáková. Keratov text, pozostávajúci z troch nosných výstupov - stretnutí medzi mužom a ženou - sa odohrával na komornom javisku Štúdia DAB. Scénografka Alexandra Grusková dokázala priestor rafinovane opticky rozšíriť (tmavým a vysokým pozadím), výtvarne čisto a príťažlivo rozlíšiť tri rozličné svety - v podobe expresionistického, surrealistického i futuristického. V kostýmoch, líčení aj v priestorovom a štýlovom ladení scény. (Oporné body tvorili postupne sa odhaľujúce šesťuholníkové sklenené výtvarné artefakty.) I hudba Ľubomíra Burgra veľmi účinne striedala jemné tóny minimalizmu s veľkolepým, až wagnerovským rozpätím.

Inscenácia Večera nad mestom patrí medzi pozoruhodné divadelné projekty nitrianskeho divadla. Oceňujem, že sa nitrianskym divadelníkom podarilo získať práve tohto českého režiséra. Úprimné popremiérové ďakovné slová hercov režisérovi svedčili o tom, že Pitínský nebol v Nitre naposledy. Keratova a Pitínskeho inscenácia je aj o realite vo sne a o sne v realite. Mário, jediná postava prítomná vo všetkých troch výstupoch, si žije svoj sen so slovami: "... ja som vždy šťastný, keď sa mi sny premieňajú na skutočnosť. Nie je ich veľa. Nepremnožili sa, a práve preto sú také jasné, zreteľné a najmä príťažlivé, už ich len naplniť..." Vstup do snov nám otvára aj Pitínskeho interpretácia Večere nad mestom.

1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?