Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Zapĺňanie bielych miest *recenzia / literatúra

Ľubica Krénová: Súčasná americká dráma # TÁLIA-press

Pod hlavičkou divadelného vydavateľstva TÁLIA-press sa zjavil ďalší záslužný titul, ktorý vykrýva doposiaľ biele miesto v komplexnejšom slovenskom náhľade na modernú svetovú drámu. Zborník Súčasná americká dráma, ktorý autorsky pripravila divadelná publicistka Ľubica Krénová, obsahuje vyčerpávajúcu a choroby moderného amerického človeka presne postihujúcu štúdiu a tiež preklady troch divadelných hier. Štúdia "Dráma krízy stavu vedomia" okrem sociopsychoanalýzy zázemia i "podhubia" dramatických hrdinov v diele dnes už klasikov Davida Mameta (70. roky) a Sama Sheparda (80. roky), v súvislosti s tretím dramatikom Larry Kramerom (90. roky) prináša pozoruhodnú, v našich končinách až nevídanú, vysoko humánnu a argumentačne silnú obhajobu rovnoprávnosti sociálneho postavenia homosexuálne orientovaného jedinca vo väčšinovej, heterogénne orientovanej spoločnosti. Na fenomén homosexuality (ako aktuálneho javu dneška, ale aj predmetu skúmania v samostatne jestvujúcej vetve americkej drámy), v jej genetickej a psychologickej podmienenosti, nazerá Ľubica Krénová v širších kultúrno-umeleckých spojitostiach. Kramerova hra Môj osud je zároveň najväčším lákadlom publikácie, pretože Shepardovo Mámenie mysle a Mametovo Glengarry Glenn Ross v skutočnosti nie sú dramaturgicky až tak objavnými titulmi. Všetky tri napospol však spĺňajú autorkin zámer, aby prezentovaní dramatici boli "s ohľadom na typické rysy, problémy a choroby súčasnej americkej spoločnosti tí najzaujímavejší a najadresnejší".

Medzičasom sa práve autorkou najviac odporúčaná tvorba S. Sheparda hustejšie usídlila na slovenských javiskách. A tak paradoxne či nemilou zhodou okolností v jednom kúte Bratislavy vznikal preklad Mámenia mysle pre túto publikáciu a v druhom pre inscenáciu na Novej scéne. Zborník Súčasná americká dráma bude mať zaiste dlhšiu životnosť. Na škodu veci ale zostáva, že pod pôsobivou obálkou podľa výtvarného návrhu divadelníka Jána Zavarského zanechala nezmazateľné stopy vydavateľská nedôslednosť. V publikácii napríklad nie je uvedený copyright Krénovej štúdie v úvode knihy a v jej obsahu rovnako chýba vyznačenie úvodného textu. Ba čo viac, celý, inak významný vydavateľský počin sprevádza množstvo preklepov.

1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  3. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?