POVAŽSKÁ BYSTRICA. Obyvatelia Horného Milochova sú zatiaľ atakovaní dopravou, ktorá súvisí s modernizáciou železnice. Rodiny asi v desiatich domoch čaká ešte tortúra pri hĺbení tunela. Bývajú v tesnej blízkosti. Budú ho aj odstreľovať. Najradšej by sa odsťahovali, nikto im však náhradné bývanie neponúkol. Železnice Slovenskej republiky sa vyjadrili, že kompenzácie, respektíve stanovenie konkrétnych opatrení na elimináciu negatívnych účinkov budú závisieť od aktuálnych podmienok v priebehu výstavby a miery jej vplyvu na bežný štandard v užívaní nehnuteľností.
Nedal im nikto na výber
Ľubica Hradňanská býva v jednom z domov v blízkosti miesta, kde budú hĺbiť železničný tunel. To, čo prežívajú, by nikomu nepriala. „Problémy sú s čistotou. Raz je to prach, potom blato. Dnes vidíte mokrú variantu, včera bola suchá. Do- siahnuť to, aby boli cesty čisté, je takmer nemožné,“ hovorí mladá žena. Obáva sa toho, čo začne, keď začnú s výstavbou tunela. „Uvidíme, čo sa bude ešte len diať. Verím, že keď sa postavia tunel aj železnica, budeme mať aspoň protihlukové zábrany,“ utešuje sa pani Hradňanská. Veľmi ľutuje, že musia bývať práve tam. Nikto im však nedal na výber. „Nikto sa pred výstavbou nepýtal, čo chceme. Jednoducho vy pôjdete a vy ostávate. Pýtala som sa pána, ktorý tu je a zastupuje firmu, ktorá stavia, či je ešte vôbec nejaká šanca, aby nás vysťahovali. Povedal, že nie. Bývanie nám pritom znehodnotili absolútne na nulu,“ dodáva ešte.
Bolo to prekvapenie
Poslanec z tejto mestskej časti Ján Kunovský hovorí, že stavbári najprv vytvoria portál, potom začnú s ťažbou. „Podľa informácií, ktoré mám, sa má robiť odstreľovanie. Dosť nás to prekvapilo. Obávame sa veľkého hluku a otrasov,“ opisuje situáciu poslanec. Ľuďom v Hornom Milochove vykúpili domy len pre portál tunela. Osem domov v tesnej blízkosti stavby ešte zostalo. „Kompenzácie žiadne. Myslím, že by si zaslúžili aspoň plastové okná a nejaké iné kompenzácie. Ako budú k tomuto prístupné železnice, nemôžem povedať,“ dodáva poslanec. Domy vykúpili len v ochrannom pásme, ale môže sa stať, že dôjde aj k porušeniu zostávajúcich. „Potom budeme tlačiť, aby sa vec operatívne riešila. Mali vyčlenené peniaze a tieto domy už odkupovať nechceli, lebo povedali, že to nie je potrebné. Ľudia by ich však radi predali. Kvalita bývania sa im znižuje na minimum,“ hodnotí situáciu Kunovský. Najprv si užijú ľudia tri roky tortúru pri výstavbe a keď sa skončí, budú vidieť len autá a vlaky. A to majú ešte kúsok ďalej fabriku. „Nikto nám ani k tomuto nepovedal, či vôbec postavia aspoň nejaké protihlukové zábrany,“ konštatuje Kunovský. Ľudia sú sklamaní, strácajú vieru v spravodlivosť pre obyčajného občana.
Najradšej by odišli
„Neviem, ako sa chcú dostať do tej skaly. Ak by to mali odstreľovať, o tom nechceme radšej ani počuť. Už teraz je to hrozné. A to sa len pripravujú. Kopu áut denne, a potom ešte otrasy. Nechcela by som vám dopriať, čo sa tu deje a ktovie, čo ešte bude,“ hovorí staršia pani Alena Hradňanská s tým, že si určite ešte užijú.Peter Hradňanský o odstreľovaní netušil. „Čo narobíme. Mali nás vysťahovať. To sa nestalo, a teraz si už nepomôžeme. Najradšej by som odtiaľto odišiel, bývanie už nestojí za nič. Ak začnú ešte strieľať, to už si neviem predstaviť,“ hovorí mladý muž.
Stanovisko radnice
Mesto podľa hovorkyne Ivety Kováčikovej komunikuje s investorom. „Bude tvrdo nástojiť na kompenzácii prípadných škôd. Jednoznačne bude tiež požadovať informácie o termínoch prác, o ktorých bude potrebné vopred informovať občanov,“ dodala Kováčiková.
Reakcia železníc
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) tvrdia, že modernizácia trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou je technicky a investične najnáročnejšej stavba od ich samostatnosti. Hĺbiť budú aj dva tunely. „Pri výstavbe tunelov Diel aj Milochov sa bude používať metóda bez použitia trhacích prác, strojové rozpojovanie, ako aj metóda s použitím trhavín,“ informovala Martina Pavlíková, hovorkyňa ŽSR. Na práce musí byť vopred vypracovaný Projekt trhacích prác. „Podlieha schvaľovaciemu procesu Obvodného banského úradu v Prievidzi,“ dodala ešte hovorkyňa.
K pripomienkam na sťažnosti a obavy obyvateľov Pavlíková uviedla, že každá technológia prináša určitý hluk. „Pri prvom použití trhacích prác, ktoré budú schválené banským úradom v Prievidzi, sa bude merať hluk a seizmické účinky. Ak hodnoty prekročia hygienické normy, bude prevedená úprava na náložiach a zároveň budú upravené aj časy odstrelov,“ informovala hovorkyňa. Kto bude realizovať merania, nekonkretizovala. Pavlíková hovorí, že kompenzácie či opatrenia na elimináciu negatívnych účinkov budú závisieť od aktuálnych podmienok v priebehu výstavby a miery jej vplyvu na bežný štandard v užívaní nehnuteľností. „Vzhľadom na mimoriadne náročné terénne podmienky pri výstavbe uvedených tunelov je razenie tunela odstreľovaním časti horniny nevyhnutné na pokračovanie prác. Zhotoviteľ je však viazaný prísnymi technickými a legislatívnymi pravidlami, ktoré je nutné pri týchto prácach dodržať,“ dodala ešte hovorkyňa s tým, že ide o technicky mimoriadne náročné diela.
Plánovaná dĺžka výstavby tunela Diel je asi 741 dní, tunela Milochov asi 1023 dní.„Zahájenie trhacích prác predpokladáme v máji tohto roku,“ informovala Pavlíková.
Fakty o tuneloch
Tunel Milochov
- dĺžka niečo cez 1,8 kilometra
- odvoz rúbaniny predstavuje asi 250-tisíc metrov kubických
Tunel Diel
- dĺžka niečo cez jeden kilometer
- odvoz rúbaniny predstavuje asi 160-tisíc metrov kubických
Oba tunely sú navrhované ako jednorúrové dvojkoľajné s osovou vzdialenosťou koľají 4,2 metra pre rýchlosť do 160 km/h. Na výstavbu sa použije nová rakúska tunelová metóda.