Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Výstavba metra v Bratislave sa plánuje už 23 rokov *Zhovárame sa s PAVLOM VLČEKOM, riaditeľom a. s. Metro

V septembri tohto roku vznikla akciová spoločnosť Metro, ktorá bola zaregistrovaná minulý mesiac. Stopercentným akcionárom spoločnosti je mesto Bratislava. S jej riaditeľom Pavlom Vlčekom sme sa rozprávali o reálnosti výstavby metra v Bratislave.

m Viackrát sa hovorilo, že metro v Bratislave sa už začne stavať, raz sa aj začalo. Možno teraz veriť, že sa skutočne vybuduje?

"Reálnosť každej stavby je podmienená obrovským množstvom rôznych skutočností. Ide hlavne o súhlas štátnych orgánov a finančné zabezpečenie. Finančný model uvažuje o piatich možných spôsoboch hradenia výstavby a budúcej prevádzky. Prvým je pôžička, druhým financovanie mestom, tretím je garancia a účasť štátu, štvrtým účasť podnikateľských subjektov, piatym vypísanie mimoriadnej dane. Ide o daň, ktorou by prispievali na výstavbu a prevádzku podnikateľské subjekty na území Bratislavy. To by však musel schváliť parlament."

Skryť Vypnúť reklamu

m Je možné financovať výstavbu aj bez pomoci štátu?

"Nikde na svete nie je výstavba a prevádzka metra realizovaná bez pomoci štátu. Ak by sme boli nútení niečo také urobiť, išlo by o svetový unikát. Uvažujeme o tom, že štát prispeje 50 percentami nákladov. Aby sme mohli osloviť štát, je potrebné tento model prerokovať v mestskom zastupiteľstve."

m Čo plánujete robiť v najbližšej budúcnosti?

"Čaká nás veľa práce a úloh, ktoré nemôžeme robiť postupne, ale naraz. V prvom rade zabezpečenie územného rozhodnutia, schválenie dopravno-urbanistickej štúdie a definovanie začatia prác na projekte pre stavebné konanie a odsúhlasenie finančného modelu."

m Kedy by sa mohla začať výstavba?

"Je to paradoxné, ale výstavba metra sa začala v roku 1988 a doteraz nebola stavba oficiálne zastavená, takže pokračuje. Skutočnú výstavbu metra by sme však mohli rozbehnúť na budúci rok, ak sa podarí úspešne zvládnuť rokovania o financovaní."

Skryť Vypnúť reklamu

m No v rovnakej situácii ste už raz boli a výstavba metra sa utlmila...

"Sme podstatne ďalej. Za sedem rokov od novembra sa rozhodovalo v rovine emotívnej. Teraz však máme po prvýkrát dokumentácie, ktoré sú prijaté mestom, máme harmonogram prípravy, rozhodnutie mesta o aký systém pôjde. Rovnako je aj zúžený koridor metra pre daný systém, dokumentácia pre územné rozhodnutie a pripravený finančný model. Doterajšie rokovania s vládou boli len na základe nepresných odhadov."

m Predpokladáte, že metro je najvhodnejším riešením dopravy v Bratislave? Neexistuje iné riešenie?

"Niet inej možnosti, ako výstavba metra. O tom, že v Bratislave musí byť metro, sa rozhodlo vtedy, keď padlo aj rozhodnutie o zbúraní starej Petržalky a vybudovaní novej, čo bolo v roku 1974 na základe rozhodnutia vlády. Súčasťou rozhodnutia bolo, že doprava v Petržalke bude riešená nosným segregovaným systémom, na čo bol v plánoch vynechaný a nakoniec aj realizovaný koridor metra, kde je doteraz stavebná uzávera. Petržalka je teda jediné mesto na Zemi, ktoré bolo postavené tak, že v ňom bude metro, ale metro tam doteraz nie je. Už druhá generácia tam vyrastá v nenormálnom prostredí. Práve výstavba obchodov, centier pre mládež a podobne, je plánovaná v koridore metra - v strede Petržalky. Možno aj absencia týchto aktivít je dôvodom, prečo je v Petržalke väčšia spotreba drog ako spotreba celého Slovenska. Verím, že výstavba metra a zároveň výstavba rôznych centier v koridore metra by mohla pomôcť nielen doprave, ale aj mladým ľuďom."

Skryť Vypnúť reklamu

m Môžu politické rozhodnutia ovplyvniť, prípadne znemožniť výstavbu metra?

"Je to mrzuté, ale na Slovensku sa všetko odvíja od politiky. To je škoda, lebo metro nie je vec politiky, ale verejný záujem, čo vedia všetci obyvatelia Petržalky, Dúbravky, Karlovej Vsi, Rače a ďalší, ktorí dochádzajú do zamestnania do centra mesta. Výstavba metra sa jednoducho nemôže týkať rozdielu členstva v politických stranách."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 515
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 840
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 341
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 996
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 896
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 824
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 182
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 558
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 464
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu