ŠARIŠSKÝ ŠTIAVNIK. Rekonštrukcia vyše dvdsaťkilometrového úseku cesty I. triedy sa blíži do finále.
Práce na stavbe, stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti medzinárodného cestného ťahu E371 na ceste I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce momentálne finišujú a robia sa posledné úpravy.
„Všetky práce vrátane dopravného značenia budú ukončené k 15. septembru,“ potvrdila špecialistka komunikácie spoločnosti Skanska SK Beáta Voskárová.
„K dnešnému dňu sú stavebné práce, úpravy vozovky a cestného telesa v obci Šarišský Štiavnik ukončené a sú uskutočňované preberacie konania jednotlivých stavebných úsekov. V najbližšej dobe budú na jednotlivých úsekoch zabezpečované už len drobné kozmetické úpravy a prípadné drobné stavebno-technické úpravy v súlade s požiadavkami zaznamenanými na preberacích konaniach. Ostáva zrealizovať vodorovné dopravné značenie,“ tvrdí hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Hromcová.
Viac práce aj peňazí
Počas obnovy cesty im pribudlo viac práce, ako na začiatku počítali.
„Bolo potrebné realizovať väčší rozsah oproti pôvodnému, s ktorým rátala projektová dokumentácia. Stará cesta bola v horšom stave, ako predpokladal projektant, čo sa však dalo zistiť až po odkrytí – odfrézovaní starých vrstiev vozovky. Väčší rozsah prác bolo nutné zrealizovať hlavne pri prácach na výmene podložia pod konštrukčnými vrstvami – prieťah Šarišský Štiavnik, II. úsek Horizot – Rakovčík a pri sanácii oporného múra medzi Ladomirovou a Hunkovcami,“ tvrdí Voskárová.
Uzáverami cesty a presmerovaním kamiónovej dopravy na ceste I/73 (I/21), smerujúcej do Poľska, došlo k poškodeniu cesty.
Najprv frézovali diery, potom cestu pol roka rekonštruovali a napokon niekoľko mesiacov aj reklamovali.
Úpravu realizovali v polovičnom profile za čiastočného obmedzenia dopravy výmenou asfaltových vrstiev s použitím výstužnej mreže, konštrukčných vrstiev vozovky a v najviac poškodených miestach aj podložia.
V úsekoch, kde projektant v pôvodnej projektovej dokumentácii rátal len s na-tiahnutím nových asfaltových vrstiev, realizovali práce vrátane výmeny podložia. Na základe dodatočnej požiadavky stavebného úradu a Krajského riaditeľstva PZ Krajského dopravného inšpektorátu osadili v druhej časti stavby zvodidlá. Riešili aj pokládky obrusných vrstiev vozovky.
Rekoštrukcia predražená o milión
S tým, že mali s obnovou viac práce, súvisí aj predraženie rekonštrukcie o milión eur.
Voskárovej sme sa pýtali na sumu, ktorá bola navýšená. „Informácie o cene, prosím, konzultujete s investorom Slovenskej správy ciest,“ reagovala.
Ani hovorkyňa SSC sa nevyjadrila jasne. „Zmluvná cena diela bola na základe nepredvídateľných okolností, zistených na stavenisku počas realizácie prác, upravená dodatkom k Zmluve o dielo o 6,6 %.“
Hromcovú sme požiadali o jasnú odpoveď. „Cena bola upravená z pôvodných 15,5 na 16,5 mil. eur bez DPH,“ vysvetlila.
S muníciou a zosuvmi nerátali
Predmetná akcia riešila podľa Hromcovej kompletnú rekonštrukciu štátnej cesty I/73 od obce Šarišský Štiavnik po obec Nižný Komárnik, súčasť opravovaného úseku bola aj obec Krajná Poľana.
Pri práci sa objavili aj komplikácie v podobe výskytu nevy-buchnutej munície z druhej svetovej vojny.
„Počas realizácie stavebných prác boli zistené nepredvídateľné okolnosti, ktoré si vyžiadali realizáciu nevyhnutných stavebno-technických úprav a zmien za účelom ukončenia projektu v súlade s požadovanými parametrami.“
Išlo sa podľa nej o nutnosť dodatočného pyrotechnického prieskumu na základe objavenej funkčnej munície v konštrukčných vrstvách cestného telesa, dodatočných stabilizačných opatrení v podloží cestnej komunikácie po odstránení jestvujúcej cesty a zmapovaní stavu.
Počas realizácie prác boli pri obciach Hunkovce a Nižný Komárnik zmapované aj aktívne zosuvy. „Vyžiadali si dodatočný inžiniersko-geolo- gický prieskum a následné nevyhnutné stavebno-tech-nické úpravy a zmeny za účelom ich odstránenia.“
Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 29/2016, v predaji od 13. 9. do 19. 9.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári