Projekt Milénium (Národný program výchovy a vzdelávania), pomocou ktorého by sa malo radikálne zmeniť slovenské školstvo, vláda tesne pred Vianocami schválila. Projekt načrtáva zmeny, ktoré čakajú slovenské školstvo najbližších 15–20 rokov. Školstvo, ktoré je zamerané najmä na recitáciu čo najväčšieho množstva informácií z kníh a učebníc, sa zmení.
Školy budúcnosti by mali byť tvorivé, ľudské, čo najviac priblížené životu. Mali by spolupracovať s rodičmi a žiakmi, vytvoriť kultúrne centrá v regióne, viac vychovávať. Každá škola by mala mať časom svojho „ducha“, vlastný profil, atmosféru. Aj preto sa na viacerých miestach Milénia spomína podpora pedagogickým inováciám a pedagogickej tvorivosti učiteľov.
Ministerstvo školstva sa dnešným inováciam bráni. Obhajuje sa, že musí ustrážiť kvalitu škôl a pri nových projektoch ju zaručiť nevie. Niektoré z nich však bežia už roky a aj tak podporu ministerstva nezískali. Kvalitu vzdelávania totiž nemožno určiť bez vzdelávacích štandardov, na ktoré školstvo čaká už desať rokov. Len podľa nich totiž bude možné dokázať, že inovačné (alternatívne) alebo súkromné školy môžu žiakov pripraviť rovnako dobre – ak nie lepšie – ako školy štátne.
Od januára teraz budú dva roky odborné komisie prehodnocovať rozsah učiva v predmetoch. Niektoré možno aj zrušia. Dôraz bude na jazykovej príprave detí – po skončení ZŠ by mali vedieť jeden svetový jazyk. Na základe nového zákona o výchove a vzdelávaní potom budú môcť školy zredukovať učebný plán o 30 až 40 percent.
Milénium počíta aj so zvýšením spoločenského postavenia učiteľov, ktoré by sa malo dosiahnuť ďalším vzdelávaním pedagógov alebo nefinančnými výhodami (napr. príspevok na liečenie z následkov stresujúceho prostredia). Zároveň by im mali rásť mzdy.
(sr, tasr)