SME

Slovenský paradajkový sen: Prečo nekupovať španielske

Paradajkové firmy Farma Kameničany a Greencoop ukazujú, že aj kvalitná slovenská zelenina dokáže uspieť v konkurencii lacnej dovozovej.

Slovenský paradajkový sen. (Zdroj: Petiti Press/Profit/Vladimír Kampf)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Príchod supermarketov bol poslednou zo série pohrôm, ktoré položili na lopatky poľnohospodárstvo na Slovensku. Dnes sú na ich pultoch už zase bežné napríklad slovenské paradajky.

Úspech dvoch pestovateľov ukazuje cestu, ako sa v tomto konkurenčnom prostredí dá presadiť vedomosťami, špičkovými technológiami a využitím domácich podmienok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre slovenský sen o úspechu neplatí, že veľkí pohltia malých. Malí sa stali veľkými, keď sa spojili – a nie je na tom nič socialistické. Je to všetko o tvrdom biznise, kde sa v našich podmienkach dá presadiť len spoločne.

Greencoop, zelená firma roka 2015 (Via Bona), má veľké a novým členom otvorené pestovateľské družstvo i vlastnú obchodnú spoločnosť. 

Česká technologická firma NWT, ktorá Farmou Kameničany prvýkrát zabŕdla do agrobiznisu, je iniciátorom združenia nezávislých slovenských pestovateľov Ovozela, ktorí spoločne ponúkajú svoje produkty.

Obe reagovali na potreby trhu a signály supermarketov, kde si spotrebiteľ začal žiadať produkt zo Slovenska. 

„Mali sme najskôr obchodnú firmu, ktorá dovážala ovocie a zeleninu zo zahraničia. Potom nám okolo roku 2005 supermarkety začali signalizovať, že majú záujem o slovenský produkt. Zastupovali sme najskôr slovenských pestovateľov, ale neskôr sme usúdili, že do toho musíme ísť sami,“ hovorí pre Profit Zsolt Bindics, predseda Greencoopu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Nie sme pestovatelia, ale obchodníci. Rozhodli sme sa pre paradajky preto, že je to v supermarketoch komodita číslo jeden,“ tvrdí Jiří Stodůlka, zástupca firmy NWT.

Pre oboch je okrem maximalizovania ziskov dobrou logistikou a marketingom prioritou aj efektívne využívanie energií a dodávanie lokálneho produktu na lokálne trhy.

Kameničany: Paradajky od hi-tech firmy

Česká technologická firma NWT, ktorá Farmou Kameničany prvýkrát zabŕdla do agrobiznisu, je iniciátorom združenia nezávislých slovenských pestovateľov Ovozela, ktorí spoločne ponúkajú svoje produkty.

V Kameničanoch pri Ilave žiaden geotermálny prameň nie je. Zato je tam bioplynová stanica. Štát dotuje produkciu elektriny, ale bežne sa všetko teplo, ktoré pritom vzniká, vypúšťa nevyužité do atmosféry.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C495W na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Eskalácia napätia na Blízkom východe ale udržala trhy s ropu na uzde.


TASR
Ilustračné foto.

Ak by sa poukaz stal prenosný na rodičov, až dve tretiny opýtaných by ich rodičom venovali.


TASR
Ilustračné foto.

Dôvodom sú štrajky v posledných mesiacoch.


TASR
Ilustračné foto.

Na prvom mieste bol Samsung, ktorý predal 60,1 milióna kusov.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu