e Sociálnej poisťovne alebo na jej internetovej stránke.
"Platby, ktoré nebudú po 1. februári 2005 poukázané na nové účty Sociálnej poisťovne, nebude možné identifikovať, čím klientom môžu vzniknúť nedoplatky," povedala hovorkyňa Vladimíra Pôbišová. Na účty v štátnej pokladnici budú odteraz smerovať všetky sociálne odvody. Z nich bude potom poisťovňa posielať peniaze aj do druhého dôchodkového piliera, teda dôchodkovým spoločnostiam. Prvé peniaze však pošle až v marci, keď nadobudnú platnosť zmluvy spoločností s poistencami.
Podľa pôvodného zákona o starobnom sporení musela Sociálna poisťovňa posielať platby do dôchodkových spoločností do piatich dní od ich priradenia k menu poistenca. Koncom roka poslanci podporili návrh ministerstva a lehotu predĺžili - platby musia odísť do piatich dní, najneskôr však do 45 dní.
Poisťovňa tvrdí, že lehotu päť dní by mala stihnúť pri poistencoch, za ktorých odovzdávajú mesačné výkazy zamestnávatelia elektronicky. Pri výkazoch, ktoré prídu poštou, no načas, sa lehota môže predĺžiť na niekoľko týždňov. Problém môže byť s výkazmi, ktoré nie sú správne vyplnené, alebo meškajú či vôbec do poisťovne neprídu.
Riaditeľ poisťovne František Halmeš hovorí, že v snahe posielať peniaze do dôchodkových spoločností cez štátnu pokladnicu čo najskôr, platí v tomto roku povinnosť pre všetkých zamestnávateľov s viac ako 20 zamestnancami posielať mesačné výkazy o poistnom elektronicky. Z viac ako 1,8 milióna zamestnancov by mali teda zamestnávatelia posielať elektronicky údaje o 85 percentách. Spolu s dobrovoľne poistenými či so živnostníkmi má poisťovňa asi 2,3 milióna poistencov.
Poistenci sa však podľa Halmeša nemusia obávať, že by platba do ich dôchodkovej správcovskej spoločnosti vôbec neodišla. Poisťovňa zaručuje, že peniaze odošle najneskôr do 60 dní za tých poistencov, za ktorých zamestnávateľ nezaplatil, a to z garančného fondu. (haj)