Ceny v Česku boli v decembri minulého roka o osem percent nižšie, ako je priemer v krajinách eurozóny. Za posledný rok tam autá zlacneli o 0,3 percenta, čo pri priemerných cenách znamená o 1000 až 2000 českých korún. Vozidlá v celej Európe, naopak, zdraželi v priemere o 2,4 percenta.
Podľa riaditeľa českého Združenia automobilového priemyslu Antonína Šípka núti predajcov držať ceny na minimálnej úrovni minuloročný pokles predaja o viac ako desatinu. Zníženie odbytu bolo zasa čiastočne zapríčinené očakávaním zákazníkov, že ceny po vstupe do EÚ a zavedení takzvanej blokovej výnimky klesnú.
Najdrahšie vozidlá má z dôvodu vysokého zdanenia Dánsko, kde musia motoristi počítať s prirážkou 101 percent oproti priemerným cenám v Európe. O 57 percent nad priemerom sa predávajú autá v Nórsku a o 31 percent sú drahšie v Írsku.
Naopak, najlacnejšie sa dá okrem Česka auto kúpiť v Poľsku, kde sú ceny sedem percent pod priemerom, a v Taliansku, kde sú autá o štyri percentá lacnejšie.
Ceny áut pred zdanením v Európe vlani klesli o 0,8 percenta. Zároveň sa od roku 2000 zmenšilo rozpätie priemerných cien medzi jednotlivými krajinami z 56 na 30 percentných bodov. Napríklad v Česku boli ceny v apríli, teda tesne pred vstupom do EÚ, o desať percent nižšie ako v eurozóne.
(tasr, r)
Porovnanie cien nových áut
krajina | úroveň konečných |
cien vrátane dane | |
Česko | 92 |
Poľsko | 93 |
Taliansko | 96 |
Nemecko | 97 |
Belgicko | 97 |
Švajčiarsko | 97 |
Francúzsko | 98 |
Španielsko | 99 |
Maďarsko | 100 |
Švédsko | 100 |
Veľká Británia | 101 |
Grécko | 101 |
Rakúsko | 108 |
Portugalsko | 127 |
Fínsko | 129 |
Írsko | 131 |
Nórsko | 157 |
Dánsko | 201 |
Vysvetlenie: Index = 100, vyjadruje priemernú cenu v krajinách eurozóny. Na ilustráciu číslo 92 znamená, že ceny nových áut sú v tej krajine o osem percent pod priemerom.
Zdroj: www.eurocarprice.com