Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Jumbo urobilo z lietania bežný spôsob prepravy pre každého

Charlesovi Lindberghovi trval v roku 1927 prvý sólový nonstop prelet Atlantiku vyše 33 hodín a stal sa slávnym. Lietadlo Boeing 747 tú istú trasu zvládne za pár hodín. Zároveň pritom dokáže odviesť aj 500 pasažierov. Pre svoje rozmery ...

FOTO - ARCHÍV

Ľudia a udalosti Charlesovi Lindberghovi trval v roku 1927 prvý sólový nonstop prelet Atlantiku vyše 33 hodín a stal sa slávnym. Lietadlo Boeing 747 tú istú trasu zvládne za pár hodín. Zároveň pritom dokáže odviesť aj 500 pasažierov. Pre svoje rozmery dostalo prezývku Jumbo Jet. Prvý let cez Atlantik Jumbo urobilo 12. januára 1970 - pred 35 rokmi.

V 60. rokoch minulého storočia letecká doprava zaznamenávala každých 12 mesiacov nárast počtu cestujúcich približne o 20 percent . Ľudia z leteckého priemyslu si uvedomovali, že sa musia začať stavať väčšie lietadlá, ktoré stále rastúci záujem o lietanie uspokoja.

Najviac z tejto snahy vyťažila známa americká firma Boeing. Jej lietadlá si slávu získali už pred vojnou aj počas nej. Značku Boeing okrem iného niesli aj lietadlá, ktoré v roku 1945 zvrhli atómové bomby na Hirošimu a Nagasaki. Po vojne firma ďalej vyrábala pre armádu, ale začala sa intenzívne venovať aj výrobe civilných dopravných lietadiel.

Najväčšiu slávu pre Boeing získalo práve Jumbo. V čase vzniku malo nevídané rozmery a aj charakteristický tvar. Ten mu dala novinka, ktorou bolo druhé podlažie umiestnené za pilotnou kabínou. Táto časť je určená pre pasažierov prvej triedy. Verzie, ktoré nie sú rozdelené na triedy, zase dokážu vďaka dvom podlažiam naraz previezť vyše 500 cestujúcich.

Jumbo malo okamžitý komerčný úspech. Do mája 2004 si letecké spoločnosti kúpili alebo objednali 1381 kusov rôznych verzií. Tým, že Jumbo naraz prepravilo stovky ľudí, znížili sa prepravcom náklady na jeden let a mohli znížiť ceny leteniek. Vďaka tomu sa lietanie stalo dostupným pre ďalších ľudí a zmenilo sa na bežný spôsob prepravy.

Prvý komerčný let Jumba z New Yorku do Londýna uskutočnil v januári 1970 stroj pomenovaný Clipper Victor americkej spoločnosti Pan Am. Pôvodne malo letieť iné lietadlo. Tomu sa však prehriali motory a museli ho na poslednú chvíľu vymeniť. Clipper Victor let bez problémov zvládol a zapísal sa do histórie. Zároveň sa začala hviezdna kariéra všetkých Boeingov 747, ktorá sa stále trvá.

Clipper Victor si však slávu dlho neužíval. V máji 1977 sa na letisku na Kanárskych ostrovoch v hmle zrazil s iným Boeingom 747 holandskej spoločnosti KLM. Následky boli katastrofálne. Pri zrážke zomrelo 583 ľudí a stala sa najväčšou tragédiou v dejinách civilného letectva.

Vďaka čiernym skrinkám sa zachovala komunikácia pilotov. V kokpite amerického stroja si všimli, že sa na rovnakej dráhe z hmly vynára silueta iného Jumba. "Tam je! Pozrite na neho! Bože ...ten sukin syn sa blíži!" vykríkol jeden z členov posádky a po chvíli ešte trikrát zúfalo vykríkol "vzlietni". Aj v lietadle KLM si všimli hroziace nebezpečenstvo. Jeho pilot sa na poslednú chvíľu pokúsil vzlietnuť, ale zrážke nedokázal zabrániť. Prežilo iba zopár pasažierov z lietadla Pan Am a členovia posádky, ktorí boli v kokpite.

Podobné katastrofy Boeingov 747 pútali pozornosť verejnosti viac ako iné. Pri ich haváriách vďaka veľkému počtu pasažierov zomieralo najviac ľudí.

V čase studenej vojny Sovieti nad Sachalinom zostrelili kórejské Jumbo. Bolo to v roku 1983 a zomrelo 269 ľudí. Dopravné lietadlo sa dostalo nad sovietske územie. Keď mu do opustenia sovietskeho vzdušného priestoru zostávalo päť minút, vydalo sovietske velenie pilotovi rozkaz lietadlo zostreliť. Ten je stále presvedčený, že urobil správne.

Ani dnes nie je známe, prečo sa civilné lietadlo dostalo do prísne chránenej zóny. Kórejská strana hovorila o bežnom navigačnom omyle. Sovieti však boli presvedčení, že šlo o úmysel. Američania sa vraj takto snažili monitorovať schopnosť sovietskej protivzdušnej obrany zareagovať na narušiteľa.

Jumbo sa stalo aj obeťou jedného z najznámejších atentátov. V roku 1988 dopadli po výbuchu bomby trosky stroja Pan Am na škótske mesto Lockerbie. Zomrelo 269 ľudí v lietadle a 11 na zemi.

Aj napriek všetkým katastrofám ešte vždy platí, že letecká doprava je v porovnaní s ostatnými najbezpečnejšia. Český automotoklub tvrdí, že len v roku 1999 zomrelo na cestách 29 krajín OECD 125 000 osôb, čo predstavuje kapacitu zhruba 300 plne obsadených Boeingov. K tomuto počtu sa Jumbo za celú svoju 30-ročnú kariéru ani zďaleka nepriblížilo. Za ten čas malo vážne problémy 27 Boeingov 747, a nie všetky nehody si vyžiadali stovky mŕtvych.

Zajtra - Simpsonovci


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 12 644
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 510
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 871
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 985
  5. Po Slovensku na motorke 6 794
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 689
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 859
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 397
  9. Crème de la crème po slovensky 3 223
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 728
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


2 h
Jakub Filo.

Slepí tiež nemôžu šoférovať.


2 h
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


22 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún