BRATISLAVA - Štátu ešte nie je jasné, ako sa peniaze ľudí, ktorí vstúpia do druhého dôchodkového piliera, nakoniec dostanú na ich osobné účty do dôchodkových správcovských spoločností. "Sú isté objektívne skutočnosti, mimo Sociálnej poisťovne, ktoré neumožňujú vykonať niektoré ustanovenia zákona o kapitalizačnom pilieri," povedal jeden z jej riaditeľov Michal Horváth.
Zákon ukladá Sociálnej poisťovni zriadiť si účet v Národnej banke, na ktorý by mali budúci dôchodcovia odvádzať poistné pre druhý pilier. Horváth však hovorí, že banka nie je na takúto úlohu "technicky pripravená", pretože také úlohy má dnes pre štátne inštitúcie plniť štátna pokladnica.
"Nie sme technicky nepripravení. Sociálna poisťovňa však požaduje taký komfort, aký poskytujú iba komerčné banky alebo štátna pokladnica," tvrdí hovorca Národnej banky Igor Barát.
Komfort je však dôležitý - Barát hovorí, že pri operáciách s peniazmi na účte v Národnej banke musí dnes klient prísť osobne a vypísať platobné príkazy alebo poslať fax. V praxi by musel zamestnanec poisťovne prísť osobne do banky a vypísať milióny platobných príkazov, aby poslal peniaze klientov do dôchodkových správcovských spoločností.
"Druhoradý technický problém s Národnou bankou vyriešime na jeseň," povedal hovorca ministerstva práce Martin Danko. V pôvodnom ministerskom návrhu zákona o druhom pilieri sa hovorilo, že účet Sociálnej poisťovne bude v štátnej pokladnici.
Sociálna poisťovňa dnes nemá v Národnej banke nijaký účet. Účty má vo Všeobecnej úverovej banke. Rovnako ako účty ďalších verejných a štátnych inštitúcií, mali do včera prejsť do systému štátnej pokladnice. Vláda však projekt pokladnice pred niekoľkými dňami odložila.
Sociálna poisťovňa by sa podľa Danka mala do systému pokladnice pripojiť do 1. januára 2005. Riaditeľ pokladnice Dušan Jurčák hovorí, že sa netreba obávať nijakého ďalšieho posunu termínov - aj keby sa zmenil zákon, účet na odvody do druhého piliera si bude musieť poisťovňa otvoriť v pokladnici. Ako dôvod, prečo sa nepodarilo dodržať prvý termín a pripojiť poisťovňu už dovčera, spomenul "organizačné problémy". Museli vraj vyškoliť všetky pobočky poisťovne. "Prenos dávok sme už testovali, tam problém nie je."
V zákone zmenili "štátnu pokladnicu" na "Národnú banku" poslanci. Keby sa v septembri pokúsilo ministerstvo riešiť situáciu opäť tak, že by poisťovňa mala účet v systéme štátnej pokladnice, znamenalo by to, že peniaze poistencov určené pre súkromnú firmu budú prechádzať zase len cez štát. "Z hľadiska garancie súkromného vlastníctva vidím ako jedno z riešení otvoriť účet v komerčnej banke," hovorí Horváth.
Meškajúci tender druhý pilier neohrozí
BRATISLAVA - Sociálna poisťovňa je pripravená na spustenie druhého piliera dôchodkovej reformy. "Termíny nie sú ohrozené," povedal podpredseda Rady riaditeľov Michal Horváth. Povedal, že tender na vybudovanie systémov individuálnych účtov sporiteľov a centrálneho registra má sklz, ale ani to vraj spustenie reformy od januára budúceho roka neohrozí.
"Nebudeme sedieť so založenými rukami," hovorí Horváth. Pre prípad, že tender neprebehne včas, poisťovňa rozšíri svoje terajšie informačné systémy, aby mohla okrem dnešných odvodov vyberať aj poistné pre druhý pilier a posielať ho do dôchodkových správcovských spoločností. Horváth nechcel povedať, koľko to bude stáť. "Nevyvolá to tlak na zvýšenie výdavkov poisťovne." Po ukončení tendra poisťovňa dobuduje systém individuálnych účtov.
Rovnaký názor má aj ministerstvo práce. "Tender je nadstavbou, ktorý pomôže," povedal hovorca Martin Danko. Ak by aj meškal, neohrozilo by to podľa neho reformu. "Kľúčové je plnenie úloh Sociálnej poisťovne, aby sa druhý pilier spustil včas a mal všetky parametre, čo má mať." Podmienky tendra teraz schvaľuje Svetová banka, ktorá má na vybudovanie systémov požičať 316 miliónov korún, zvyšok do 500 miliónov doplatí poisťovňa z rozpočtu.
Meškanie tendra viedlo pred niekoľkými týždňami poslancov k úvahám, že by posunuli účinnosť zákona. To by mohlo zneistiť ľudí, ale aj firmy, ktoré už požiadali o licenciu na dôchodkovú spoločnosť. (haj)
Švejna kritizuje výber poistného štátom
Ivan Švejna z Nadácie F. Hyeka hovorí, že "fatálna chyba" dôchodkovej reformy, je to, že výber poistného si nechal štát. "Vo väčšine krajín výber robia samotné správcovské spoločnosti. Výber, vymáhanie aj správu je schopná lepšie robiť súkromná firma."
Jozef Paška, ktorý má na starosti dôchodkovú správcovskú spoločnosť Allianz-Slovenská poisťovňa hovorí, že pri rozhodovaní sa o tom, či požiadajú o licenciu, vedeli, ako prebieha výber poistného. "Naša jediná obava je, či Sociálna poisťovňa zvládne úlohu takéhoto distribútora." Ak áno, bude to podľa neho výhoda, lebo správcovské spoločnosti budú komunikovať len s jedným partnerom. (haj)