Internetoví fotoblegeri, ktorí si zvykli cvakať zábery každodenného života a vystavovať ich na obdiv celému svetu na počítačovej sieti, môžu byť šokovaní z brutálnosti fotiek týrania irackých väzňov. To, že sa objavili pre nich však šokom byť nemôže, napísal denník The New York Times.
"Ľudia, jednoducho, zaznamenávajú čokoľvek, čo sa okolo nich deje, a na internete to môže byť za dve minúty," hovorí Marc Brown, spoluzakladateľ serveru Buzznet, kam môžu amatérski fotografi posielať svoje snímky.
Stále lacnejšie digitálne fotoaparáty a možnosť jednoducho dostať fotky na web, vedie podľa expertov k posunu všeobecného vnímania, čo je ešte súkromné a čo už nie. Prípad z irackého väzenia Abú Ghrajb ukazuje, že na konci by mohli byť všetci oveľa zodpovednejší: aj vojaci si musia uvedomiť, že sú pod stálou kontrolou a vidieť ich môže celý svet.
Zatiaľ nie je jasné, odkiaľ fotky z väznice pochádzajú. Zdá sa však, že fotili americkí vojaci, napálili ich na cédéčko a nechali kolovať medzi zamestnancami väznice.
"Je to úplne prvý prípad, keď amatérske digitálne snímky vyvolali taký veľký vplyv na udalosti," hovorí A. D. Coleman, historik a kritik fotografie. "Určite však nepôjde o posledný prípad."
Snímky z Abú Ghrajb nadväzujú na dlhú tradíciu amatérskych vojenských fotiek. Počas druhej svetovej vojny nemeckí vojaci fotili koncentračné tábory. Počas vojny vo Vietname bolo bežné, že vojaci so sebou nosili aj fotoaparáty. Väčšina z týchto fotiek sa však dostala len do rúk priateľov a rodiny. Teraz to tak nie je.
Zdá sa, že na nástup digitálnej fotky sa najmenej pripravila armáda. Tá má prepracovanú politiku zverejňovania záberov z bojiska. Na internet však nemyslela. Tak sa mohli do novín dostať fotky rakiev amerických vojakov. Tie americká spoločnosť nechce vidieť. Tami Siliciová však digitálnym fotoaparátom niekoľko snímok urobila, poslala ich e-mailom priateľovi a ten ich poslal do denníka The Seattle Times. Siliciovú to stálo miesto.
Podľa Jay Rosenové z katedry žurnalistiky Newyorskej univerzity je problémom digitálnych fotografií, že sa dajú urobiť až príliš ľahko. "Tie fotky sú zo sveta za stenou. Vďaka dostupnosti týchto nástrojov však už žiadne steny neexistujú," hovorí Rosenová.
Autor: čtk/nyt