Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky

Colníkov už v máji neuvidíme

V máji už na hraniciach (okrem ukrajinských) človek nestretne colníka. Ak áno, tak len takého, ktorý bude baliť veci. Vstupom do únie sa skončia všetky colné kontroly a colníci prídu o hlavnú časť svojej doterajšej práce.


Takéto prehliadky kufrov auta sa od mája stanú po našom vstupe do únie minulosťou. FOTO - ARCHÍV SME



V máji už na hraniciach (okrem ukrajinských) človek nestretne colníka. Ak áno, tak len takého, ktorý bude baliť veci. Vstupom do únie sa skončia všetky colné kontroly a colníci prídu o hlavnú časť svojej doterajšej práce.

„Po vstupe budú colníci na hraniciach ešte asi mesiac, nebudú však kontrolovať tovar, ale sťahovať dokumenty a zariadenia," hovorí Milan Olejár z colného riaditeľstva.

Podnikateľom a firmám tak odpadne mnoho starostí. Nebudú kontroly, nebude treba chodiť na colný úrad vybavovať colné formality. Okolo tritisíc slovenských firiem, ktoré obchodujú so zahraničím, bude musieť vypĺňať nové formuláre. Pohyb tovaru zaznamená nový systém - INTRASTAT. Údaje budú zbierať aj colné úrady, ktoré únia pripravila o prácu.

Colníci sa presunú na hranicu s Ukrajinou a sústredia sa na tovar, ktorý bude prichádzať z nečlenských štátov únie. Práce im aj pribudne. „Zvýši sa mobilný colný dohľad prostredníctvom mobilných skupín," hovorí Olejár.

Únia sa obávala, že krátko pred vstupom zaplaví slovenský trh textil a obuv z Číny. Na trh únie má množstvo textilných, či poľnohospodárskych výrobkov (pozri zoznam) obmedzený prístup a cez Slovensko by si mohli skrátiť cestu. Podľa Olejára však nič nenasvedčuje, že by sa tak dialo. Ani colníci, ani Slovenská obchodná inšpekcia signály o nadmernom dovoze nemajú. (mim)

Colná únia

Prínosy

  • zrušenie všetkých ciel na tovary dovážané z krajín únie
  • zavedenie spoločného colného sadzobníka únie
  • zrušenie colných formalít na hraniciach

Riziká

  • náklady na zavedenie automatizovaného spracovania colných údajov
  • dovoz menej kvalitných výrobkov
  • vyššie náklady na colnú a trhovú kontrolu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo zamestná mladého človeka v dobe 4.0?
  2. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  3. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  4. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  5. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  8. 26 years of providing you with essential information
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 526
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 079
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 382
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 147
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 080
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 658
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 218
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 148
  9. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 008
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu