
BRATISLAVA - Dnes o 19.00 h v sále Slovenskej filharmónie v Bratislave zaznie zriedka hrávaný Koncert pre husle, violončelo a orchester Johannesa Brahmsa. Významné dielo nemeckého majstra romantizmu prednesú dvaja poprední slovenskí interpreti, Eugen Prochác a Juraj Čižmarovič. Tu by sa správa o klasickej hudbe mohla končiť, ale tentoraz nebude.
„Brahmsov dvojkoncert sme si vybrali preto, lebo je to v dejinách hudby najlepšie dielo, aké kedy vzniklo pre toto obsadenie," hovorí violončelista Eugen Prochác pre SME cestou do jednej zo skúšobných miestností Reduty. Keď do nej vkročíme, druhý hlavný protagonista večera, Juraj Čižmarovič, odloží husle a dopĺňa kolegu: „Poznáme sa už od detstva a zahrať si práve tento koncert bolo vždy jedno z našich želaní. Má to v sebe i profesionálne čaro, pretože ani jeden z nás ho zatiaľ nemal možnosť hrať. Myslím si však, že je dobre, že sme sa k tomu dostali až teraz ako zrelí interpreti."
Ponuka z filharmónie prišla pred rokom a obaja hráči okamžite prikývli. Dvojkoncert je vlastne akýmsi Brahmsovým testamentom. Ide o poslednú skladbu reprezentujúcu jeho zrelý symfonický štýl a materiál, ktorý je tu použitý, skladateľ pôvodne plánoval pre piatu symfóniu. Tá však zostala už iba v jeho hlave.
Dvojkoncert sa príliš často neuvádza, ale hoci je technicky náročný, pre intepretov je zároveň vďačný. Vzhľadom na prítomnosť Juraja Čižmaroviča, ktorý väčšinu roka trávi v zahraničí, sa ponúka otázka, či nie je trocha škoda, že odznie iba raz. „Mali sme ponuku zaznamenať ho v štúdiu, ale nešlo skĺbiť skúšky s filharmóniou s nahrávaním s orchestrom Slovenského rozhlasu pod vedením iného dirigenta. Raz to určite nahráme," tvrdí Eugen Prochác, ktorý je aktívny nielen ako interpret a pedagóg, ale i organizátor malého festivalu klasickej hudby.
Juraj Čižmarovič zasa pôsobí už niekoľko rokov v Kolíne nad Rýnom, kde je koncertným maj- strom jedného z najznámejších nemeckých orchestrov. V súvislosti s dnešným večerom prezrádza: „Práve tento orchester premiéroval Brahmsovu skladbu v októbri 1887 a huslista Joseph Joachim, ktorý bol jej prvým interpretom, sa narodil v Kittsee neďaleko Bratislavy."
A ako sa vlastne dá pripraviť náročný koncert, keď každý zo sólistov žije v inej krajine a stretnú sa len na pár skúškach pred premiérou? „Celý život sa učíme hrať na svojich nástrojoch. Rokmi pribúdajú vedomosti, skúsenosti a človek sa stále snaží zlepšovať. Pri interpretácii by sa malo hľadať spoločné riešenie, v ktorom si každý zachová svoju individualitu, no zároveň je schopný vzdať sa časti svojho ega tak, aby dielo znelo dobre ako celok," dodáva Juraj Čižmarovič.
OLIVER REHÁK