Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
Preskočiť hlavičku portálu
Sme.sk | Ekonomika (vydanie z 21. 2. 2003) | AKO POSTUPUJÚ BANKY V PRÍPADE ZADRŽANIA, STRATY, KRÁDEŽE KARTY

AKO POSTUPUJÚ BANKY V PRÍPADE ZADRŽANIA, STRATY, KRÁDEŽE KARTY

Zadržanie karty v bankomate

Od bankomatu niekedy môže odísť človek aj bez karty. Bankomaty karty zadržia, keď majú poruchu, viackrát zadáte nesprávny PIN či sa končí platnosť karty. Okrem prípadov, keď platnosť karty vypršala, je možné kartu vyzdvihnúť do dvoch dní na pobočke banky, ku ktorej bankomat patrí. Ak to majiteľ karty nestihne, tá putuje do pobočky, ktorá vedie účet. Potom sa dá karta vyzdvihnúť už len tam alebo za poplatok ju banka majiteľovi pošle.

Rovnako ak kartu zadrží bankomat v zahraničí, môžete kartu „zastihnúť“ v pobočke ešte dva dni. „Za zadržanie v zahraničí si však banky v Európe účtujú 15 eur,“ upozornil Norbert Lazar z OTP Banky. Ak si po kartu nezájdete, banka ju znehodnotí a pošle vydávajúcej banke. Potom už teda treba žiadať o vydanie novej.

Bankomat môže kartu zadržať aj zjavne bezdôvodne - ak majiteľ pozabudol, že sa skončila platnosť karty. „Častým dôvodom zadržania býva použitie platobnej karty po skončení jej platnosti. Vtedy ju klient späť pochopiteľne nedostane,“ vysvetľuje Miriam Hajduová z ČSOB.

Majitelia platobných kariet z VÚB dostanú pri zadržaní karty vo vlastnom bankomate informáciu, ako ďalej postupovať.

Strata alebo krádež

Oveľa nepríjemnejšia ako „zhltnutie“ karty bankomatom je jej strata alebo krádež. Vtedy treba kartu, bez ohľadu na to, o aký druh ide a kde sa nachádzate, zablokovať. Kam a akým spôsobom treba udalosť nahlásiť, závisí od banky. Tie, čo sú členmi Združenia bankových kariet, požadujú zväčša nahlásenie do Autorizačného centra Slovenska (02/68 28 57 77), kde je to možné nepretržite.

Slovenská sporiteľňa má vlastný systém, jej klienti preto kontaktujú priamo svoju banku. Podľa Evy Güttlerovej zo sporiteľne si majiteľ karty nemusí pamätať jej číslo. „Podľa osobných údajov dokážeme všetky vydané karty identifikovať,“ povedala Güttlerová. Prakticky však zakaždým postačí požiadať o zablokovanie priamo vo vydávajúcej banke. Základným pravidlom je, urobiť tak čo najrýchlejšie. „Klient by mal stratu alebo krádež karty vo vlastnom záujme čo najskôr ohlásiť - telefonicky, faxom alebo osobne, prípadne telegramom,“ zdôraznil Stanislav Gronsky z HVB Bank.

Poplatky za zablokovanie závisia nielen od banky, ale aj od typu karty. „Poplatok za opatrenia banky pri strate či krádeži karty je podľa typu karty od 300 do 2000 korún,“ povedala Hajduová. V ČSOB, podobne ako inde, zablokujú kartu natrvalo, ak o to klient požiada telefonicky. Ak však žiada písomne, vedia ju zablokovať dočasne. To je lacnejšie.

Niektoré banky zablokujú kartu zadarmo, iné zasa nepýtajú poplatky za odblokovanie. Odblokovať sa však dá len karta, ktorú zadržal bankomat na Slovensku alebo ju klient napokon našiel, inak treba vydať novú. Karty, čo si klient v zahraničí nevyzdvihne, totiž tamojšie banky posielajú znehodnotené. Ak zistí, že ju predsa len nestratil, zablokovanú kartu v podstate nie je možné odblokovať.

Niektoré banky vyžadujú, aby klient telefonické nahlásenie straty alebo krádeže karty a žiadosť o jej blokovanie následne potvrdil písomne.

Ručenie

Nahlásením straty alebo krádeže karty banke alebo autorizačnému centru sa však starosti zďaleka nemusia končiť. Nie je totiž praxou vo všetkých bankách, že od okamihu nahlásenia zodpovedá za peniaze na účte - ak by neoprávnená osoba prostredníctvom karty s účtom disponovala, banka transakcie klientovi skutočne nezaúčtuje.

Väčšinou ale v bankách na Slovensku platí, že odkedy klient udalosť oznámi, transakcie sa ho netýkajú. „Po nahlásení preberá zodpovednosť banka, okrem prípadu, že prípadná škoda vznikla použitím karty neoprávnenou osobou v dôsledku nedodržania dvoch zásad - podpísanie karty na vyznačenom mieste ihneď po prevzatí a zabezpečenie utajenia PIN kódu voči tretím osobám,“ upozornil Roman Začka z Tatra banky.

RUČENIE KLIENTA

ČSOB do nahlásenia

HVB Bank debetné - do nahlásenia

Diners Club - do 20 000 Sk do nahlásenia

kreditné charge karty VISA

- do 72,67 eura do nahlásenia

Istrobanka do času zablokovania

(do troch hodín od nahlásenia)

(zaradenia na stoplist

do 9 kalendárnych dní od nahlásenia

- embosované karty)

OTP Banka dve hodiny od nahlásenia

- jedno zneužitie 30 000 Sk

Poštová banka do nahlásenia, pred nahlásením

do denného limitu výberu

SLSP VISA Electron, Maestro do nahlásenia

VISA, EC/MC v deň nahlásenia

TB do nahlásenia

VÚB do nahlásenia

ZDROJ: BANKY

Zaslanie hotovosti

Niektoré banky pošlú klientovi hotovosť, keď nemôže v zahraničí v dôsledku zadržania, straty alebo krádeže disponovať prostredníctvom karty s účtom. Koľko to klienta vyjde, závisí od typu karty. „Zaslanie náhradnej hotovosti do zahraničia nie je štandardná služba. Vzťahuje sa iba na embosované karty typu Business alebo Gold. Častejším riešením je posielanie náhradnej karty, ktorá neobmedzene platí,“ vysvetlila Güttlerová zo sporiteľne.

Vydanie novej karty

Koľko zaplatíte za novú kartu a kedy ju dostanete, sa v jednotlivých bankách a typoch kariet znova líši. V zásade sú poplatky rovnaké, ako keď banka vydáva kartu za bežných okolností - od niekoľkých stoviek po niekoľko tisíc korún. Lehoty sa pohybujú od niekoľkých dní do dvoch týždňov. Klient môže požiadať za príplatok aj o expresné vydanie novej karty. (bro)

piatok 21. 2. 2003
© 2003 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

< predchádzajúci článok
najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
  • PLATENÉ