Byrokracie v školách ubudlo len formálne, niektorým by chýbala.
Riaditelia škôl dostávajú e-mailom týždenne niekoľko dotazníkov od nadriadených orgánov, a žiadostí od študentov vysokých škôl. Vyberáme z pošty riaditeľky základnej školy na Považí.
- dotazník k prieskumu pre riaditeľov materských škôl,
- dotazník k výučbe
matematiky,
- prosba o spoluprácu
k výskumnej časti
rigorózneho konania,
- dotazník k výučbe prírodovedných predmetov,
- dotazník k bakalárke,
- dotazník na školské ovocie,
- dotazník pre koordinátora prevencie,
- využitie multimédií
pri výučbe biológie,
- dotazník k diplomovke,
prieskum k diplomovke, - dotazník k predmetu
technika,
- dotazník k integrovanej výchove zdravotne
znevýhodnených žiakov,
- žiadosť o informácie
k diplomovke,
- dotazník k predprimárnemu vzdelávaniu.
BRATISLAVA. Minister školstva za Smer Juraj Draxler v septembri učiteľom sľúbil, že sa ich administratívna záťaž zmenší, aby sa mohli naplno venovať žiakom.
Z viac ako 200 dokumentov, ktorými sa zaoberala na ministerstve školstva debyrokratizačná skupina, naozaj niektoré ubudli. Učitelia už nemusia viesť osobný spis žiaka, plán práce školy, denník výchovnej skupiny a tematické výchovno-vzdelávacie plány predmetov.
„Je to zanedbateľné množstvo vzhľadom na počet dokumentov, ktoré boli navrhované ako duplicity alebo ako zbytočné či príliš obsiahle,“ hovorí bratislavská stredoškolská učiteľka Soňa Puterková zo Slovenskej komory učiteľov, ktorá bola členkou komisie, ktorá už s prácou skončila. Aj keď v procese debyrokratizácie nastali mierne evolučné zmeny, brzdia ho podľa Javorkovej mnohí riaditelia, ktorí stále trvajú aj na tvorbe oficiálne zrušených dokumentov.
Kto si čo myslí
Školy a učiteľov nezaťažujú len predpisy z ministerstva, ale neraz aj organizácie, ktoré majú učiteľom slúžiť. Vyše stotridsať odpovedí od každého z nich chce v týchto dňoch Štátny pedagogický ústav. V spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Mateja Bela robí dotazníkový výskum, ako učitelia vnímajú zmeny po roku 2008, odkedy školy vytvárajú vlastné vzdelávacie programy.
Dotazník je síce dobrovoľný, no šéfka ústavu Petra Fridrichová v ňom píše, že sa spoliehajú na kolegialitu učiteľov a ich záujem dať bez „ohrozenia“ vedieť, ako reformné procesy prežívajú a vnímajú.