SME

Lanovka na Lomnický štít prekvapila svet

Či v lete, či v zime, o lanovku na Skalnaté pleso a Lomnický štít bol vždy veľký záujem. Ľudia stáli v rade na lístky už od siedmej ráno. Fungoval miestenkový systém.

Výhľad na Lomnický štít. (Zdroj: archív SNA)

TEXT: Alena Štifilová, FOTO: archív Andreja Bistáka, Tomáša Bujnu, SNA, fond STK

B ola to otázka prestíže a dôkaz moderného a pokrokového Československa. Výnimočné technické dielo nemalo v čase svojho vzniku konkurenciu a do roku 1956 patrilo medzi svetové unikáty. So stavbou lanovky, ktorú spočiatku využívali len pracovníci observatória a bohatí turisti, sme začali pred osemdesiatimi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

((anketa))

Pôvodne sa uvažovalo o lanovke, ktorá by turistov vyviezla na Gerlachovský štít, najvyšší vrch Tatier. To však v tridsiatych rokoch minulého storočia nebolo technicky možné. Proti sa postavil aj vtedajší riaditeľ kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraj Országh, ktorý verejne presadzoval lanovku na Lomnický štít.

Pravdepodobne chcel svojim kúpeľným hosťom, medzi ktorými nebolo veľa zdatných turistov, zabezpečiť unikátnu atrakciu. Ako vplyvný muž s kontaktmi na najvyšších politických miestach sa pričinil o to, že vláda v roku 1934 vydala rozhodnutie postaviť lanovku na Lomnický štít z verejných zdrojov.

Orzságh mal na svojej strane napríklad aj neskoršieho predsedu vlády Milana Hodžu, ktorý mal vilu v Tatranskej Lomnici, či ministra zdravotníctva Vavra Šrobára.

„Stavbu osobne podporoval aj jeho brat Jozef Országh, vtedajší krajinský prezident,“ hovorí historik Radoslav Ragač zo Slovenského národného archívu.. „Krajinský úrad v Bratislave bol nakoniec jej realizátorom.“

Verejná súťaž na stavbu lanovky bola vyhlásená 18. júla 1935, v auguste bol známy víťaz, chrudimská firma František Wiesner, reálne sa začalo stavať v apríli 1936.

Vystupovali už na Štarte

[content type="citation"]Z údolnej budovy za Grandhotelom Praha sa pasažieri doviezli na Skalnaté pleso s medzizastávkou na stanici Štart.[/content]

Technicky unikátne inžinierske dielo, ktoré sa okamžite stalo držiteľom niekoľkých svetových rekordov, obdivovali aj odborníci zo zahraničia. Išlo o najdlhšiu lanovku bez prestupovania (4120 m), s najväčším rozpätím medzi stožiarmi (1744 m, Skalnaté pleso – Lomnický štít) a najrýchlejšiu lanovku v tom čase (6 m/s), ktorá prekonávala najväčšiu relatívnu výšku (1736 m).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3TUF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osem míľnikov nádejného predsedu Národnej rady.


Medveď zaútočil na muža na miestnej farme.

Na miesto boli vyslaní leteckí záchranári.


TASR
Stánky na námestí, november 2023.

Komisia má určiť, aké jedlá budú v konkrétnych stánkoch.


Podpredseda vlády a minister životného prostredia Tomáš Taraba a podpredseda Národnej rady a predseda SNS Andrej Danko.

Dubéci si nevie predstaviť, že by bol Danko šéfom parlamentu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu