SME

Fotky alkoholu, aké ste ešte nevideli. Výstava Opité umenie

Fotky alkoholu, aké ste ešte nevideli. Výstava Opité umenie

Boli roky, keď sa pilo menej, a roky, keď sa pilo viac. Boli takí, ktorí si alkohol len užívali, a takí, čo ho maľovali.

Opité umenie

Boli roky, keď sa pilo menej, a roky, keď sa pilo viac. Boli takí, ktorí si alkohol len užívali,
a takí, čo ho maľovali. Ich diela teraz predstavuje výstava Tekutá múza v Slovenskej národnej galérii.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Karol Ondreička: Čert vo fľaši. 1947-1948. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Jaroslav Augusta: Sedliak. 1911. GMB Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Milan Laluha: Fľaše. 1969. Galéria M.A. Bazovského Trenčín.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Svätopluk Mikyta: Zúčastniť sa. 2010. Majetok autora.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Anton Podstraský: Bratislava – Staré mesto. 1970 – 1980. SNG Bratislava.

Alkohol je vizuálne príťažlivá téma, ale nemusí byť doménou alkoholikov

Pohárik ide u mnohých umelcov ruka v ruke s bohémstvom. Napríklad taký Modigliani. Taliansky maliar, príslušník Parížskej školy, mal odmalička veľmi krehké zdravie. Keď sa po štúdiách presťahoval do ateliéru na Montmartri, rýchlo sa zmenil – bol závislý od hašiša a absintu, často sa správal neprístojne, vulgárne a pohoršoval okolie. Žil krátky a búrlivý život, zomrel ako alkoholik na tuberkulózu. Popri tom všetkom Modigliani systematicky pracoval, intenzívne rozmýšľal. Spolupútnik Picasso musel vzdať jeho dielam hold.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Marek Kvetan: Trofej. 2009. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Andrej Barčík: Zátišie so zápalkami. 1978. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Cyprián Majerník: Svadobný sprievod. 1935. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Ernest Špitz: Sám. 1959 – 1960. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Richard Roháč: Digitálna kultúra. 2013. Majetok autora.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Alojz Klimo: V bare (Tvár). 1947. Súkromný majetok.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Jozef Danglár Gertli: Ranná kocovina. 2002. Majetok autora.

Nepotrebný na tvorbu

„Zopár umelcov na chľast určite pošlo, súvisí to s psychickými problémami,“ hovorí výtvarník Jozef Danglár. Aj jeho podpis nájdete v týchto dňoch medzi viac ako dvesto dielami – grafikami, fotografiami, objektmi či konceptmi v Slovenskej národnej galérii. Tekutá múza je ďalšia z jej radu diváckych výstav, ktoré cez vďačnú tému viac lákajú ľudí do galérií.

O fenoméne alkohol tu hovoria diela slovenskej výtvarnej moderny počnúc Galandom, Bazovským cez Gudernu, Klima, Laluhu, sériu fotografií Antona Podstranského, fotocyklus z protialkoholickej liečebne, moralistické plagáty z čias bývalého režimu, bohaté zbierky fľašiek a „pijačiek“ až po vtipné, významovo bohaté diela konceptualistov a najmladšej generácie výtvarníkov. Dokonca (v minimálnej miere) aj výtvarníčok.

„V skutočnosti to však nefunguje tak, že vďaka alkoholu niečo vytvorím. Ťažko môžem pracovať, keď som opitý,“ poznamenáva Danglár. Alkohol môže mať podľa neho vplyv pri kolektívnom rozmýšľaní, ale individuálne nie. Na samotnú tvorbu vôbec nie je potrebný. S touto témou však viackrát pracoval. Ako človeka, ktorý robí užitú grafiku, ho zaujali napríklad dokonalé dizajny niektorých značiek alkoholov, ktoré vo svojich prácach citoval.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Milan Mravec: Sebaportrét v kresle. 1985. SNG Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Boj proti alkoholizmu. Protialkoholický plagát. 1963. SNM – Historické múzeum Bratislava.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Ján Hadnagy: Lumpáčik so ženou. 1988. SNG, Bratislava

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Anton Jasusch: Pri poháriku. 1958. GMAB, Trenčín

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Neznámy autor: Obraz úpadku. 19. storočie. SNM – MM, Martin

Chľastacie úsilie a násilie

Je alkohol naozajstnou múzou umelca? Občas môže byť silnejšou témou než veky zobrazovaná žena. Môže robiť náš život veselším, ale ho aj nenávratne zničiť. Má svoje stupne a formy kvality, dá sa o ňom hovoriť v estetických aj vo filozofických kategóriách. Výtvarné diela tento fenomén stvárňujú v najrôznejších podobách. Že je vizuálne príťažlivý, dávno pochopili aj mnohí naši výtvarníci.

A nemusia to byť hneď alkoholici. Napríklad výtvarník a performer Michal Murín je takmer abstinentom, hoci sa rád nechá uniesť príjemnými posedeniami. „Mám asi desať akcií, ktoré sú spojené s alkoholom, prvú z roku 1982. Väčšinou to bolo v triezvom stave,“ hovorí. K téme pristupuje skôr konceptuálne, dôležitejšia je preňho idea ako pitie. V niekoľkých performanciách však imitáciu pijanského správania vniesol aj do živej akcie. Napríklad kolektívnej performancii Pivný kvartet, keď podľa dirigenta a partitúry Pivnej sonáty štyria chlapi oblečení v kuchárskych rovnošatách pili fľaškové pivo, pričom každý z nich mal pred sebou vedro. Keď kedysi uviedli skladbu na festivalovom koncerte, „parodizáciu chľastacieho úsilia až násilia“ vraj diváci s humorom ocenili. „Bol to šarm a vtip, ale aj kruté násilné pitie, ktoré sa práve u mňa skončilo použitím pripraveného vedra.“

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Vlasta Žáková: Plačúca. 2010. Majetok autorky

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Ján Želibský: Výčitky. Okolo 1940. SNG, Bratislava

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

Alkohol najväčší nepriateľ premávkovej bezpečnosti. Protialkoholický plagát. 1960 – 1965. SNG, Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu