Televízie predávali čas, projekty, ktoré by museli vysúťažiť, spravili zadarmo.
BRATISLAVA. Ak chce firma v televízii reklamu, okrem vysielacieho času musí väčšinou zaplatiť aj výrobu krátkeho spotu.
Pre ministerstvo školstva však platili iné pravidlá: televízie Markíza a TA3 im zadarmo vyrobili niekoľko relácií k využívaniu eurofondov, ktoré neboli fakturované.
Vyhli sa tak aj verejnému obstarávaniu a získali istotu, že sa európske peniaze za reklamu minú práve u nich.
Ministerstvo tvrdí, že spravilo transparentne prieskum trhu, hoci nemuselo, keďže na nákup vysielacieho času podľa zákona obstarávanie netreba.
Obstarávanie obišli
Právnik Pavel Nechala z Transparency International však hovorí, že pri vývoji a výrobe programov už obstarávať mali.
„Výroba odvysielaného programu pravdepodobne nebola objednávaná a, naopak, dodávaná zo strany vysielateľa bezodplatne. Existuje preto dôvodné podozrenie, že týmto spôsobom došlo k obchádzaniu zákona a použitie výnimky na celú zákazku výnimky bolo účelové.“
Markíza vysvetľuje, že výrobu relácie zabezpečuje tím Telerána a ministerstvo za ne nemuselo platiť.