Medzi výsledkami žiakov na jednotlivých základných a stredných školách sú veľké rozdiely, upozorňuje Inštitút pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO), ktorý vypracoval rebríček najlepších škôl na Slovensku.
Metodika zohľadňuje výsledky žiakov v celonárodných testoch, mimoriadne výsledky žiakov (olympiády) a pri stredných školách aj mieru nezamestnanosti absolventov.
Inštitút upozorňuje, že rozdiely nie sú spôsobené tým, či ide o súkromnú, cirkevnú alebo verejnú školu, a tak nesúvisia s typom zriaďovateľa.
Rozdiely prakticky nezávisia ani od dostupných finančných zdrojov, ktoré majú školy k dispozícii na vyučovanie svojich žiakov. (viac na blogu INEKO).
Prvá je škola z Bystrice
Na prvom mieste v rebríčku sa umiestnili Základná škola Slobodného slovenského vysielača v Banskej Bystrici, Gymnázium na Poštovej ulici v Košiciach a medzi strednými odbornými školami Obchodná akadémia v Trnave.
Riaditeľka Základnej školy Slobodného slovenského vysielača Zuzana Sedláčeková hovorí, že už roky patria do desiatky najlepších škôl. Dôvod úspechu vidí v spolupráci rodičov, učiteľov a žiakov.
„Máme výborných učiteľov a motivovaných žiakov, ktorí dosahujú dobré výsledky. Kvalita sa dá zabezpečiť len vtedy, keď všetky zložky fungujú spolu,“ konštatovala riaditeľka.
Škola s takmer päťsto žiakmi dosiahla za posledných päť rokov v testovaní deviatakov najnižší percentil zo Slovenského jazyka 98 ale väčšinou dosahujú 100. Z matematiky väčšinou 99, v tomto školskom roku to bola stovka.
Sedláčeková upozornila, že výborné výsledky v Testovaní 9 dosahujú aj napriek tomu, že kvalitných žiakov im odoberajú bilingválne gymnáziá. Vlani odišlo 28 a v tomto školskom roku 15 žiakov.
Pomoc rodičom aj školám
Inštitút aktualizoval svoje hodnotenia škôl a doplnil ich o nové údaje z meraní Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.
V prípade základných škôl doplnili výsledkami žiakov v Testovaní 9 a pri stredných školách výsledkami písomnej časti externej formy maturít. V obidvoch prípadoch za školský rok 2013/14.
„Metodika zohľadňuje nielen výsledky žiakov v celonárodných testoch, ale aj mimoriadne výsledky žiakov, napríklad v olympiádach a pri stredných školách aj mieru nezamestnanosti absolventov. Do hodnotenia sa dostali len tie školy, ktoré mali za posledné štyri roky aspoň 80 testovaných/zmaturovaných žiakov a 80 absolventov,“ uviedlo INEKO.
Internetový portál spustil INEKO pred dvomi rokmi. Cieľom je prezentovanie širokého okruhu informácií o základných a stredných školách pre verejnosť.
„Veríme, že portálom pomôžeme jednak rodičom a budúcim žiakom, ale aj samotným školám, pretože dostávajú k dispozícii nástroj na porovnávanie sa a tiež dodatočnú motiváciu k lepším výsledkom. Inak povedané, ak majú ľudia viac kvalitných informácií, dokážu sa na ich základe lepšie rozhodnúť,“ konštatoval inštitút.
Ide o výsledky žiakov
INEKO upozornilo, že výsledky písomných maturít nehodnotia kvalitu školy komplexne, ale informujú o výsledkoch dosiahnutých jej žiakmi.
Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, napríklad rozdiely v sociálnom zázemí a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola odovzdala svojim žiakom.
„Je potrebné si uvedomiť, že škola môže poskytovať kvalitnú výučbu, no napriek tomu môžu jej žiaci dosahovať podpriemerné výsledky, a to napríklad v dôsledku toho, že veľká časť žiakov školy pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ upozornilo INEKO.