Škola je v Nemecku hlavným dôvodom stresu medzi deťmi vo veku od 7 do 9 rokov, uvádzajú autori nedávno zverejneného prieskumu. A stresovými stavmi trpí až štvrtina všetkých detí. Tlak pociťujú z dlhého vyučovania, domácich úloh, diktátov, zlých známok.
Christiane Ludwig-Wolf takéto problémy nemala. Magazín SZ o nej píše, že svojich troch synov do školy jednoducho nezapísala. Bola totiž presvedčená, že všetko, čo človek k životu potrebuje, si môže osvojiť sám vrátane čítania, písania a počítania. Prinucovací charakter školy vraj tento proces iba hatí.
Jej tri deti sa učili pri hrách s pieskom a vodou, alebo modelovaní s rôznymi pomôckami. V jednej izbe mali „triedu“, tam kopec kníh a cvičení z oblasti matematiky, nemčiny, angličtiny a zemepisu.
Až keď sa rodičia rozišli, dostali sa – po šiestich rokoch domácej autovýučby – všetci traja chlapci do normálnej školy. Mali vtedy 11, 13 a 15 rokov.
To, že dlhé roky nechodili do školy, sa na každom prejavilo ináč: Ten najstarší bol pre svojich spolužiakov typická obeť. Neskôr pre vážne ochorenie školu nedokončil. Dnes má 25 rokov a predáva vankúše na sedenie z vlastnej výroby.
Jeho mladší brat, ktorý takisto šesť rokov blicoval, bol hneď na začiatku najlepším matematikom v triede. Teraz sa chce vyučiť za stolára vo filmových ateliéroch. A ten najmladší študuje interfacedesign a robí softvér.
Všetkých dodnes spája poznanie: Jediný šok, ktorý zažili, keď začali chodiť do školy, bol zo zloby, ktorú voči nim prejavili ich spolužiaci.