MADRID. Údaje z čiernych skriniek ukázali, že španielsky rušňovodič v čase vykoľajenia vlaku v ostrej zákrute telefonoval a brzdy spustil iba pár sekúnd pred nárazom. Rýchlosť 192 km/h tým v zákrute znížil na 153 km/h.
Na mieste bola pritom maximálna povolená rýchlosť 80 km/h a brzdy sa majú podľa predpisov aktivovať štyri kilometre pred vstupom vlaku do zákruty.
V utorok to oznámil španielsky súd, na ktorý sa odvolala BBC.
Cez telefón dostával inštrukcie
Vyšetrovatelia na základe skúmania záznamníkov tvrdia, že rušňovodič Francisco José Garzón Amo telefonoval s predstaviteľom štátnej železničnej spoločnosti a radil sa s ním o istom dokumente. Zrejme išlo o vlakového dispečera.
Hovor prijal na pracovnom telefóne v kabíne. Dostával inštrukcie, ako sa má približovať do cieľovej zastávky.
"Z obsahu rozhovoru a zo zvukov v pozadí sa zdá, že rušňovodič sa radil o pláne alebo podobnom dokumente," napísali vyšetrovatelia v súdnom oznámení.
Podľa agentúry DPA dostával rušňovodič inštrukcie o trase, po ktorej má ísť.
Vyšetrovanie stále prebieha. Po skúmaní údajov z čiernych skriniek bude nasledovať meranie kolies vozňov a skúmanie lokomotívy.
Pri pátraní po ľudských pozostatkoch vo vraku sa využijú aj cvičené psy.
Je podozrivý zo zabitia z nedbalosti
Francisco José Garzón Amo bol v nedeľu predbežne obvinený z mnohonásobného zabitia z nedbalosti. Oficiálne ho zatiaľ neobvinili.
Pri najhoršom vlakovom nešťastí v krajine za celé desaťročia zahynulo v piatok 79 ľudí. Desiatky cestujúcich sú stále v nemocnici so zraneniami.
Rušňovodič vyviazol po nehode s ľahkými zraneniami.
K vykoľajeniu došlo pri pútnickom meste Santiago de Compostela. Vlak sa vo vysokej rýchlosti vrútil do ostrej zákruty, vykoľajil sa a narazil do betónového múru. Niekoľko vozňov začalo horieť.
[content type="video" source="youtube" id="o32nxuHshv4?rel=0" width="490" height="368"][/content]