Po páde lietadla na reklamnom lete odložila Indonézia kontrakt. Ambicióznym Rusom sa príliš nedarí v leteckom, automobilovom, ani kozmickom priemysle.
Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.
MOSKVA, PRAHA. Prvá road show v histórii ruskej civilnej leteckej dopravy sa skončila katastrofou. V Indonézii sa v stredu počas reklamného letu zrútilo najmodernejšie ruské lietadlo Suchoj Superjet-100 (SSJ-100).
Haváriu z vyše 40 ľudí na palube nikto neprežil.
Letecký priemysel stráca
Experti sa teraz hádajú, či to je definitívny koniec ambicióznych ruských snáh preniknúť na svetový letecký trh, alebo dostane ruský letecký priemysel ešte jednu šancu.
Záleží na výsledkoch vyšetrovania. Výrobca stroja Suchoj si určite želá, aby sa vinníkom stala posádka.
Podľa najznámejšieho ruského skúšobného pilota Mohameda Talbojeva je nešťastie v každom prípade tvrdou ranou pre ruskú ekonomiku.
„Ruský letecký priemysel de facto neexistuje. A teraz ešte spadlo jediné slušné ruské lietadlo,“ uviedol predseda medzinárodného letecko-kozmického salónu.
Suchoj Superjet-100 vzlieta počas druhého predvádzacieho letu. FOTO: SITA/AP
Čaká sa na príčinu
Vyšetrovanie príčin nehody sa ešte len začalo, ale už sa objavili dohady, že zrejme nefungovalo zariadenie varujúce posádku pred zrážkou so zemou.
V každom prípade indonézsky denník Jakarta Post uviedol, že nákup nových ruských lietadiel za jednu miliardu dolárov bude odložený. Indonézia je významným ruským zákazníkom.
- ruské lietadlo SSJ-100 je jediné, ktoré má certifikát EASA potrebný pre európsky trh,
- v roku 2010 indonézska spoločnosť Kartika Airlenes podpísala nákup 30 lietadiel za 1 miliardu dolárov, ďalších 12 si objednala spoločnosť Sky Aviation.
Už v roku 2010 spoločnosť Kartika Airlines podpísala kontrakt na zakúpenie 30 strojov SSJ-100 za asi jednu miliardu dolárov. Prvé lietadlá mali byť dodané toho roku v septembri.
Ďalších dvanásť si objednala indonézska spoločnosť Sky Aviation. Tá sa zatiaľ nevyjadrila. Na palube havarovaného stroja boli predstavitelia indonézskych leteckých spoločností.
SSJ-100 je jediným ruským strojom s certifikátom EASA, ktorý mu otváral dvere i na európske trhy. Zákazky však nebudú, kým nebude úplne jasná príčina havárie.
Ďalšie lety sa mali uskutočniť v Laose a vo Vietname. Do roku 2029 chcela firma Suchoj predať 800 SSJ-100 a ovládať 15 percent svetového trhu s dopravnými lietadlami. Jeden exemplár zvažoval dať vyrobiť pre hlavu štátu aj Kremeľ.
Ruský prezident Vladimir Putin sa snaží zbaviť svoju krajinu povesti zaostalej surovinovej základne a prebudiť k životu priemyselnú výrobu, najmä automobilový, kozmický a letecký priemysel.
Ani v jednej z týchto troch oblastí sa Rusom v posledných rokoch nedarí. Ambiciózne plány vždy narušila havária, chybné výrobky či nízka kvalita práce.
Poruchy a nehody
V týchto dňoch ruská automobilka AvtoVAZ oznámila, že musí stiahnuť z predaja 70-tisíc vozov Lada Kalina a 24-tisíc kusov Lada Granta. Oba modely Putin osobne skúšal.
Pri predvádzacej jazde na modeli Granta mal problém naštartovať a na dlhší výlet mu na nákladnom aute viezli identické náhradné vozidlo, o ktorom novinári nemali vedieť.
Minulý rok bol nepriaznivý i pre ruský kozmický priemysel. Hneď niekoľko štartov rakiet sa skončilo haváriou už po štarte. Okrem toho Rusi stratili časť družíc. Väčšinou šlo o technické príčiny, raz stratu družice zavinil ľudský faktor.
Pád lietadla v Indonézii nik neprežil
Moderné lietadlo s 50 ľuďmi na palube zmizlo počas predvádzacieho letu. Jeho trosky našli na svahu sopky.
JAKARTA. Záchranári neobjavili v troskách ruského lietadla Suchoj Superjet-100, ktoré narazilo do hory neďaleko indonézskej metropoly Jakarta nikoho živého.
Stroj s 50 ľuďmi na palube zmizol v stredu z radarov počas predvádzacieho letu.
Trosky lokalizovali z helikoptéry až vo štvrtok na svahu sopky Mt. Salak v nadmorskej výške približne 1500 metrov. Pátranie spočiatku sťažovala hustá hmla.
Keďže vrak havarovaného stroja sa nachádza v neprístupnom teréne, telá bude musieť špeciálny tím upevniť do sietí a vyťahovať s pomocou vrtuľníka.
Stroj ukazovali záujemcom
V lietadle boli indonézski podnikatelia, diplomati z ruského veľvyslanectva a novinári.
Podľa Dmitrija Solodova z ruskej ambasády sa na palube nachádzali ôsmi Rusi, vrátane pilotov a technikov.
Desiatky rodinných príslušníkov pasažierov strávili noc na letisku v Jakarte, kde očakávali správy o svojich blízkych.
Lietadlo sa nevrátilo na letisko počas ukážkového letu pre predstaviteľov leteckých spoločností, ktorí zvažovali kúpu najnovšieho ruského civilného lietadla.
Dvakrát to vyšlo
Krátko predtým, ako stroj zmizol z radarov, približne 20 minút po štarte, požiadali piloti o povolenie klesnúť z letovej hladiny 3000 metrov na 1800 metrov, s čím riadiaca veža súhlasila.
Z radarov zmizlo lietadlo o niekoľko minút na to pri výške 1860 metrov v hornatej oblasti približne 60 kilometrov od Jakarty.
SSJ-100 z Jakarty štartoval na ukážkové lety celkom trikrát. Po prvých dvoch sa vrátil na letisko podľa plánu.
Lety boli súčasťou prebiehajúceho ázijského turné, na ktorom Rusi predvádzajú najmodernejšie civilné lietadlo možným záujemcom.
sita, tasr
Autor: Agentúra Epicentrum