Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
Preskočiť hlavičku portálu
Sme.sk | Z domova | Zarobte stovky eur za hodinu. Zn. Práca z domu

Predstierali sme záujem o inzeráty, ponúkajúce prácu na doma. Kto sa im vyhne, urobí dobre.

Nechajte si posielať reklamné e-maily. Zaplavujte web inzerátmi a lákajte iných. Lepte a plňte obálky, skladajte perá, labute, hrajte v online kasíne, ale najskôr zaplaťte, potom prezradíme viac.

Také sú posolstvá ponúk práce na doma na inzertných portáloch a stránkach regionálnych tlačovín.

Predstierajúc záujem sme testovali viaceré. Kto chce mrhať časom, prísť o peniaze, spamovať iných či zavíriť si počítač, môže to skúsiť.

Na webe sú aj príbehy tých, čo sa nechali oklamať. Obeťami bývajú nezamestnaní, zdravotne postihnutí, dôchodcovia aj matky na materskej dovolenke. Mnohí sa dokonca nechali nachytať viackrát.

Chceš vedieť viac? Zaplať

Už z prvých informácií často vyplynie, že záujemca musí najskôr zaplatiť desiatky eur, až potom sa dozvie, čo bude robiť. Niekedy ani to nie, musí platiť znovu. Manipulátori toto výpalné nazývajú milo – registračný a uvítací balíček či darček na vstup do tímu. Kto by mal tú drzosť navrhnúť, aby mu poplatok strhli až z prvej výplaty, neuspeje.

„Výroba obálok, skladanie labute z papiera, ručné práce,“ znie anonymná ponuka na stránke dvojtýždenníka golden.sk, ktorý chodí do schránok 52-tisíc domácností v nezamestnanosťou sužovanom Prešove, Sabinove a okolí.

Telefón zdvihla pani a po chvíli priznala, že najskôr si treba za 10 eur objednať CD s opisom pracovných ponúk. Predstava, že úrad práce žiada 10 eur za to, že sa nezamestnaný môže priblížiť k nástenke s voľnými miestami, je naozaj bizarná.

Fiktívne si vyberáme skladanie labutí. A platiť treba znovu. Štartovací balík stojí sedem eur, má v ňom byť materiál na výrobu. Potom treba poskladať krk labute a poslať ho na vyhodnotenie. Ak bude bez chyby, pani sľubuje zmluvu.

Ak sa neozve, či povie, že výrobok bol chybný, záujemca stratí 17 eur plus viacnásobné poštovné, balné a odpracovaný čas. V prípade zapojenia stoviek či tisícok ľudí to môže byť pre firmu slušný biznis. Až na naliehanie pani uvedie jej názov – Euro.World. Táto eseročka má stránku kreativneobalky.webnode.sk s e-mailom na pobox.sk.

Veď uvidíte

„Plnenie obálok, písanie adries, listov, montáž guličkových pier, hračiek, kancelárske práce, výborný zárobok,“ hlási ďalší inzerát s mobilom a bez mena.

Ak chceme zistiť viac, musíme si nechať poštou poslať ponukový list, tvrdí v telefóne pán, ktorý neprezradí svoje meno. E-mail, na ktorý by ho mohol poslať hneď, odmieta.

Kto si potom vyberie z ponuky, musí vyplniť formuláre. Pán najskôr tají, že stoja 10 eur, vraj uvidíme. Nepredstaví sa, „som len obchodný zástupca agentúry Fox.“ O tej možno nájsť na internete nelichotivé komentáre ľudí, ktorí jej mali naletieť.

Odpovede, ktoré zase prišli e-mailom, sú formalizované (rovnaké prídu aj z iných adries) a nič neprezradia. Ide o fontány balastu, nútiace záujemcu registrovať sa na čudných stránkach. Bývajú plné gramatických a štylistických premetov, často ide o otrocký preklad z iných jazykov.

Odosielatelia používajú e-mailové adresy z portálov, kde ich možno zriadiť zdarma. Obvykle sme sa nedozvedeli meno inzerujúceho, prevažovali anonymné nicky typu lulusa9.

Fantastický projekt, nepovieme aký

„Sme radi, že vám môžeme predstaviť náš fantastický projekt Podnikanie z domova. Choďte na stránky www.pracadoma.sk/mono, dozviete sa základné informácie,“ píše sa v jednej správe. Je v češtine a podpísala ju Monika, ktorá na hlavný pracovný pomer sľubuje zárobky viac ako 15-tisíc mesačne.

E-mail má 529 slov, ale ani náhodou neprezradí, o čom tá práca konkrétne je. Vraj ide „o jeden z najprogresívnejších odborov posledných rokov – welness na fyzickú a duševnú prosperitu s atraktívnymi produktmi pre zdravie a kondíciu.“

Monika spomína rozhodovací balíček. Má v ňom byť CD s podrobnosťami. Až neskôr prizná, že stojí 20 eur. Skúsili sme teda odporúčanú stránku. Nedozvedeli sme sa viac, okrem nič nehovoriacich bombastických fráz na nej bol len registračný formulár.

Spamom k miliónom

Odpoveď podpísaná menom Kristína má rozšafných 872 slov. „Ide o projekt servera www.emailing.cz, kde sa človek zaregistruje, a na jeho adresu chodia české reklamné e-maily. Za každý dostanete peniaze.“

Server zarába na tom, že si u neho firmy objednajú hromadné zaslanie reklamných e-mailov ľuďom, ktorí to chcú dobrovoľne, lebo za to dostávajú drobné. V databáze je ich 150-tisíc.

Záujemca v registrácii uvedie číslo referenta, ktorý ho odporučil – ním je osoba, ktorú oslovil na inzerát. Klasickú pyramídu Kristína odmieta, vraj na tom získa záujemca tým, že dostane peniaze aj za e-maily, ktoré dostane ona. Povinnosť uviesť jej referenčné číslo opäť pripomenie na konci správy, lebo „je to dôležité."

Tvrdí, že každý zarobí „10 českých halierov za prijatie e-mailu plus 10 halierov za každú zodpovedanú predchádzajúcu informáciu, teda dostane až 50 halierov za e-mail.“ Zvláštna matematika.

Ľahko spočítať, koľko e-mailov musí človek dostať, aby zarobil fiktívne stovky eur. Pani to prizná. „Takmer každý deň chodia jeden až štyri e-maily. Zarobila som však tým, že som systém odporučila ďalej. Najskôr som registrovala jedného až troch ľudí denne, ale ak viete, kam dávať inzeráty, peniaze chodia častejšie.“

Kristína upozorňuje, aby si záujemca neregistroval e-mail na centrum.cz, atlas.cz a seznam.cz, ale na gmail.com, yahoo.com či hotmail.com, pretože tie prvé tri servery už vraj „majú plno“. Aj toto je spôsob, ako ľudí donútiť, aby používali na pohľad serióznejšie domény.

Ponúka aj návod, ako zohnať ďalších ľudí. „Hľadajte servery, kde môžete dávať inzeráty zadarmo. Také sú bazos.sk, hyperinzercia.sk, webinzeraty.sk, topbazar.sk, alebo zadajte do Google slová bezplatná inzercia. Všade zverejnite inzeráty ako ja. Dávajte ich každý deň. Záujemcom potom posielajte môj e-mail, v ňom si upravte svoje referenčné číslo.“

Klamanie voskom

Vtipnou ponukou sa prezentovala akási elilia75. Nový zárobkový projekt, „ide o obsadzovanie horných pozícií. Jediné, čo treba urobiť, je priviesť si svojich troch ľudí.“ V skutočnosti je tam podmienka – kúpiť si „nádherný voňavý vosk, ktorý mám doma, a neubúda z neho“ za 31 dolárov. O tom, čo bude záujemca konkrétne robiť, ani slovo.

Keď sme sa následne spýtali, či je nákup predraženého vosku podmienkou, a aká teda bude naša pracovná náplň, pani reagovala, že platiť treba už pri registrácii. Tá má prebehnúť na čudnej stránke www.powerof31.com. „Asi do mesiaca vám príde vosk.“

Nakoniec predsa len prizná, že ponúkanou prácou je to isté ohlupovanie ľudí, aké robí ona. „Ľuďom ponúkate možnosť zarobiť si tým, že si od nich iní ľudia kúpia ten vosk.“

Ako keby vám platil Google

„Práve teraz sa vám ponúka možnosť byť pri zrode spoločnosti WAZZUB. „Máte možnosť podieľať sa na rozbehu,“ presviedča nás Adriana.

„Firma vás bude odmeňovať za to, že sa zaregistrujete a nenecháte si túto príležitosť pre seba. Budeme prvá spoločnosť, ktorá platí užívateľom. Je to rovnaké, akoby vám dnes Google dával peniaze za to, že vyhľadávate na ňom. Neváhajte sa podeliť a získať čo najviac partnerov a odmien,“ horlí Adriana. Výzva láka. „Získajte štyritisíc dolárov mesačne za to, že si iba zmeníte súčasnú domovskú stránku Google, Zoznam, Centrum na WAZZUB!“

Práca je vraj jednoduchá – po registrácii na www.signup.wazzub.info má prísť záujemcovi správa s prístupovým kódom – odkazom, na ktorom sa môžu registrovať ďalší. „Týmto môžete začať budovať vaše podnikanie zaslaním unikátneho odkazu priateľom. Iba tí, čo sa zaregistrujú do 8. apríla 2012, sa budú podieľať na 50-percentnom zisku firmy.“

Vtipný je aj zárobkový plán. „Za každého člena, registrovaného cez váš unikátny odkaz až do 5. línie získate podiel z 50 percent zisku spoločnosti. Počíta sa s priemerným podielom 1 dolár za každého člena, ale vzhľadom k tomu, že Google a Facebook zarábajú 2 až 3 doláre na jedného, môže to byť viac.“

Hovorkyňa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Andrea Hajdúchová tvrdí, že cez úrady práce sa ľudia nemajú šancu k takýmto ponukám dostať. „Ak by ich chcel niekto podozrivý zverejniť čo len na nástenke, neuspeje, lebo sú každý deň kontrolované. Ponuky úradu musia mať jeho pečiatku, čo je garancia, že ide o preverenú firmu.“

ico

Kasíno s garanciou výhry

Špekulanti sa nasťahovali aj na sociálnu sieť Facebook s veľkou množinou potenciálnych obetí. Príkladom je stránka www.peniazerychlo.net, ktorá cez reklamu láka na online kasína.

Návod na zbohatnutie je však len marketingom s cieľom nalákať ľudí, aby si zahrali s reálnymi peniazmi. Doména je registrovaná cez firmu, poskytujúcu ochranu súkromia vlastníkom domén.

Chlap menom Dan tvrdí, že všetko „je 100-percentne úspešné.“ Obeť si musí stiahnuť špeciálny „kasínový“ softvér, na výber sú tri. Funkčnosť má dokazovať video. „Zobrazuje, ako som zvýšil počiatočný vklad 150 eur na 500 eur v priebehu jedného dňa, a zarobil som 20 eur za 5 minút. To je viac ako 240 eur za hodinu. Systém používam vo všetkých troch kasínach, aby som zarobil až 1200 eur za deň,“ fabuluje Dan.

Podkladá to výpočtom. „Pravdepodobnosť straty osemkrát za sebou je vypočítaná na hodnotu 0,46 percenta, takže systém je efektívny a výnosný.“ Pointa má byť v neustálom zdvojnásobovaní vkladov v prípade neúspechu, čo má garantovať vrátenie vloženej čiastky spolu so ziskom.

Platí to, kým si to nepozrie matematik a odborník na pravdepodobnosť. Matúš Maciak vysvetľuje, ako to je v skutočnosti.

„Stránka tvrdí, že hráč má vždy 100-percentnú šancu vyhrať, ale to platí len za predpokladu, že bude hrať neuveriteľne dlho. Matematická istota na úrovni 100 percent nastane až po nekonečne veľa opakovaniach. Stránka udáva, že pravdepodobnosť straty ôsmich hier za sebou je menej ako pol percenta, čo je pravda, ale to platí iba pre jednu hru, teda jedno jej ľubovoľné opakovanie.“

Ak si chce niekto pri jednoeurovom vklade denne zarobiť 250 či 1000 eur, pravdepodobnosť, že sa aspoň raz stane, že hráč prehrá osem hier za sebou, už nie je 0,48 percenta, ale rastie na neuveriteľných 70 percent pri 250 opakovaniach, či dokonca na 99,2 percenta pri tisíc opakovaniach. „Trik je v tom, že pri dostatočne veľkom opakovaní sa začnú postupne objavovať aj extrémne málo pravdepodobné výsledky.“

Pre hráča je táto stratégia kasína podľa Maciaka neefektívna. „V praxi to znamená, že neustále zdvojnásobovanie vkladu, aby človek nakoniec vyhral, sa vymkne spod kontroly skôr, než si človek uvedomí, že už nemá čo vkladať. Na istý úspech a zisk hoci len jediného eura by totiž potreboval disponovať hotovosťou vo výške majetku aj niekoľkých veľkých bánk, čo je v praxi nemožné.“

ico

Herbalife bol jeden z prvých

Jednou z prvých porevolučných lastovičiek, ktorá ponúkala prácu z domu už začiatkom 90. rokov, bol Herbalife. Firma síce na náš trh oficiálne vstúpila až neskôr, v tom čase však už mal systém jej fungovania negatívne odozvy na verejnosti.

Internet je dodnes plný ponúk na predaj jej výrobkov. Že ide o Herbalife, sa záujemca obvykle dozvie až v e-maili, telefonicky či osobne. Stalo sa nám to opakovane.

Pán, pracujúci v internetovom projekte firmy priznal, že práca si žiada vysoké vstupné náklady. Treba totiž zaplatiť registráciu a aktivovať webstránku cez takzvanú podnikateľskú súpravu. Stojí 214 eur. Potom si záujemca musí produkty vyskúšať na sebe, aby nepredával to, čo sám neotestoval.

Samotná práca spočíva v tom, že záujemca z domu cez platenú a neplatenú inzerciu propaguje svoju stránku, aby získal odberateľov. Produkty kupuje s 25 percentnou zľavou, čo je aj výška jeho zisku pri predaji. Ak predá veľa, môže sa dopracovať k zľave 50 percent. Pán tvrdil, že ju už má, čím mu vraj firma odovzdáva svoj celý veľkoobchodný zisk. Zväčšiť príjem sa dá aj pritiahnutím ďalších ľudí do systému tým, že človek poberá percentá z ich predaja.

ico

Na čo si dávať pozor

1. Úplne sa vyhýbajte inzerátom s údajmi typu fifina523(at)azet.sk, bimbo6229(at)post.sk a podobne. Za serióznu ponuku sa inzerujúci nemá prečo hanbiť. Istotou nie sú ani adresy typu meno.priezvisko(at)gmail.com.

2. Vždy si pýtajte poštovú adresu a telefón inzerujúceho, prípadne žiadajte osobné stretnutie. Ak odmietne, ukončite debatu.

3. Nereagujte na výzvy inštalovať si špeciálny softvér.

4. Ignorujte ponuky so vstupnými poplatkami. Firma má platiť vám, nie vy jej.

5. Neklikajte na neznáme stránky v e-mailoch, najmä ak nemáte kvalitný antivírusový program.

6. Pýtajte sa na detaily práce. Ak ich odmietnu prezradiť, ukončite komunikáciu.

7. Zadajte do vyhľadávača slová ako podvod, klamstvo, referencie plus názov firmy a prečítajte si, čo o nej píšu iní.

štvrtok 22. 3. 2012 23:32 | Karol Sudor
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)
© 2012 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Ilustračné foto.

Ilustračné foto.

Foto: SXC.HU

najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
  • PLATENÉ