Vyjadrenie k článku a úprava nepresností.
V článku v internetovej verzii denníka SME s názvom Rodičia platia za učebnice je niekoľko nepresností, chýbajúcich informácií a jedno zavádzanie, na ktoré by som rád upozornil.
Namiesto vety: „Autor reformných učebníc matematiky Ján Žabka hovorí, že za meškania kníh pre prvé tri ročníky môže bývalé vedenie ministerstva.“ má správne byť spojenie „pre prvé tri reformné ročníky“. Vynechanie tohto slova podstatne mení význam vety.
Namiesto vety: „Samotné napísanie knihy trvá pol roka, vydavateľstvo potrebuje na prípravu ďalšie tri až štyri mesiace.“ malo byť spojenie „samotné napísanie jednej časti učebnice...“. Uvedená veta tak skrátila proces tvorby, o ktorom som s pani Petkovou telefonicky hovoril, na polovicu, čo považujem za výrazné skreslenie uvedeného času tvorby. Nehovoriac o tom, že ešte nasleduje tlač a distribúcia.
Slovo delilka nie je v súčasnosti spisovné. Nejde však o pojem, ktorý sa deti učia naspamäť ako odborný termín. Ide len o označenie kapitoly a o veku primerané (9, 10 – ročné deti) vyjadrenie vzťahu: násobenie – násobilka, delenie – delilka. Toto slovo je pre žiakov prirodzené, často ho sami vymyslia, ak dostanú priestor. Stačí si dať vyhľadať na internete toto slovo a je jasné, že ide o slovo deťom aj mnohým učiteľom prirodzené. Stačí si len počkať, kým na to zareaguje aj jazykovedný ústav.
Z článku môže vyznieť, akoby Jozef Smida písal súčasné gymnaziálne učebnice a kritizoval neprepojenosť gymnaziálnych učebníc a učebníc matematiky pre ZŠ. V skutočnosti je Jozef Smida autorom gymnaziálnych učebníc matematiky spred približne 30 rokov. Učebnice matematiky pre ZŠ a SŠ v súčasnosti na seba plynule nadväzujú.
K článku je aj ilustračný obrázok s dvoma úlohami s množstvom mravcov s textom, ktorý považujem za zavádzanie. Text pri článku znie: „Úloha pre piatakov je nezmyselná, z obrázku nie je jasné, či je v každom riadku rovnaký počet mravcov. Deti rátajú všetkých mravce po jednom.“ V skutočnosti je v učebnici pred uvedenými dvoma úlohami zaradený aj zvýraznený text: „Skontrolujte si vlastnú predstavu o množstve a veľkosti čísel. Na riešenie každej úlohy máte po prečítaní zadania iba 3 sekundy.“ Z uvedeného by malo byť zrejmé, že nejde o určenie presného počtu mravcov, ani o ich počítanie po jednom, ale o precvičovanie odhadu väčšieho množstva objektov.
Z článku nie je jasné, nakoľko ide o pripomienku zo strany učiteľov (v tom prípade by bolo dobré, keby si okrem zadania úlohy prečítali aj text pred úlohou v rámci prípravy na hodinu) alebo o názor redaktoriek. V tom prípade by bolo dobré, keby si uvedený text v učebnici pozreli redaktorky pred uverejnením článku.
Oceňujem, že sa denník SME venuje z môjho pohľadu dôležitej téme – učebniciam na školách. Privítal by som však, aby pred uverejnením textov s odbornou problematikou, akou tvorba učebníc nepochybne je, intenzívnejšie komunikovali redaktori aj s dotknutými osobami. Bolo by možné sa vyhnúť viacerým nedorozumeniam a nezmyselným tvrdeniam.
Autor je spoluator učebníc matematiky pre ZŠ.
Autor: Ján Žabka