1. S.S. Gairsoppa
V roku 1940 vyrazil parník z Kalkaty do Británie. Viezol čaj, železo a najmä tony striebra v hodnote viac ako 170 miliónov eur. Bola vojna, na ochranu preto dostal vojenský konvoj.
Problém nastal tesne pred koncom plavby. Búrka loď spomalila a pre nedostatok uhlia kapitán rozhodol, že namiesto Liverpoolu pôjde len do Írska. Gairsoppa sa preto oddelila od sprievodu, čo sa jej stalo osudným.
Plavidlo, ktoré pri írskych brehoch potopila v roku 1941 nemecká ponorka, nedávno objavili americkí pátrači. Ide o najcennejší podobný objav, z hodnoty striebra im ostane až 80 percent.
2. Titanic
Potopenie „nepotopiteľnej“ lode v apríli 1912 na svojej prvej ceste cez Atlantický oceán sa stalo zrejme najznámejšou morskou tragédiou. Po náraze do ľadovca zomrelo až 1517 ľudí.
Pozornosť pútali úvahy o zanedbaných bezpečnostných predpisoch, ale najmä oscarový veľkofilm režiséra Jamesa Camerona.
3. Lusitania
Mohol to byť len obyčajný zaoceánsky parník, podobný Titanicu. Keď si ho však v roku 1915 vybrala ako terč nemecká ponorka, stal sa symbolom toho, prečo spojenci bojujú vo svetovej vojne. V máji 1915 loď vyrazila z New Yorku do Británie.
Nemecká ambasáda v Spojených štátoch ešte pred vyplávaním varovala krajanov, že loď sa môže stať terčom útoku, a nemali by preto do nej nastúpiť. Na palube mala totiž okrem civilistov aj zbrane pre Britov. Loď napriek tomu vyplávala, po útoku ponorky zomrelo 1198 z takmer dvetisíc ľudí na palube.
Tento útok pobúril americkú verejnosť, ktorá potom podporila vstup krajiny do vojny. A nepriamo tak prispel aj k porážke Nemecka.
4. Adolphus Busch
Nie každá loď musí skončiť na dne mora v dôsledku vojenského útoku alebo nehody. Nákladná loď Adolphus Busch sa takmer polstoročie plavila pod rôznymi menami oceánmi, kým ju v roku 1998 nekúpil potomok zakladateľa pivovarského koncernu Anheuser–Busch a nazval ju podľa svojho prastarého otca alebo seba, volali sa totiž rovnako, odlišovali sa len číslom za menom. Nechcel na nej prevážať tovar, naopak, rozhodol o potopení.
Pri pobreží Floridy tak vznikol umelý útes a atrakcia pre potápačov. Loď sa nachádza v hĺbke asi tridsať metrov a dá sa v nej pomerne voľne pohybovať. Už sa na nej objavili aj ryby obvyklé pre prírodné útesy.
5. Vasa
Mala to byť pýcha švédskeho námorníctva v tridsaťročnej vojne, no potopila sa už na prvej plavbe v roku 1628 po dvoch kilometroch. Nakláňala sa už v prístave, no kráľ Gustáv Adolf chcel čím skôr ukázať rastúcu moc svojho kráľovstva. Nikto sa mu neodvážil oponovať a nepripravená loď išla veľmi rýchlo ku dnu.
Vrak si štyri storočia prakticky nikto nevšímal. Na breh ho vytiahli až v 60. rokoch minulého storočia a vďaka tomu, že pri Štokholme je more málo slané, je veľmi dobre zachovaný.
Pre vedcov sa stal cenným objektom pri skúmaní moreplavby v 17. storočí, pre turistov atrakciou. Loď dostala vlastné múzeum, kam sa na ňu prišlo od roku 1961 pozrieť asi tridsať miliónov ľudí.