SME

Ťapáková: Vkus kazí Joj, hlbšie padnúť sa už nedá

Odchody z Markízy nie sú vzburou proti Adrianovi Sarbovi, tvrdí generálna riaditeľka

Zuzana Ťapáková bola od roku 1996 marketingovou riaditeľkou televízie Markíza. Po odchode Václava Miku v septembri 2010 si ju CME vybrala za generálnu riaditeľku. Vyštudovala divadelnú a filmovú vedu, bola pedagogičkou na VŠMU, pracovala v Slovenskom rozhZuzana Ťapáková bola od roku 1996 marketingovou riaditeľkou televízie Markíza. Po odchode Václava Miku v septembri 2010 si ju CME vybrala za generálnu riaditeľku. Vyštudovala divadelnú a filmovú vedu, bola pedagogičkou na VŠMU, pracovala v Slovenskom rozh (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

V Markíze začínala s Pavlom Ruskom, z jeho manažmentu televízie zostala ZUZANA ŤAPÁKOVÁ posledná. Pod jej vedením majú vzniknúť slovenská telenovela a filmový kanál, seriály a filmy chce na webe ponúkať v predstihu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo hovoríte na kritiku, že Šeherezáda v prime-time je prejavom televízneho nevkusu?

„Tieto hlasy počúvame dosť často, ale podľa mňa je to skôr o tom, aký je slovenský divák. A nemyslím si, že divák nemá vkus. Ak by si volil podradné programy, možno by sledoval skôr iné stanice.“

Aký teda je divák?

SkryťVypnúť reklamu

„Slovenský divák hľadá niečo, čo mu začalo chýbať. A to niečo sú hodnoty, ktoré sa týkajú napríklad rodiny a tradícií. Tieto etické hodnoty sa zo seriálov začínajú vytrácať, ale divák stále túži po pokoji, odpočinku a pekných veciach. Otázku, či to znižuje vkus tohto národa, nedokážem posúdiť. Tieto turecké seriály majú svoje opodstatnenie a vznikajú vo veľmi kvalitných produkciách. Mimochodom, teraz sa o ten seriál zaujíma napríklad aj nemecká RTL. Divák to chce sledovať a to je pre mňa hlavné kritérium.“

Nie je to skôr o emóciách než o hodnotách?

„Určite v tom sú aj emócie, ale mám pocit, že to je aj o hodnotách, ktoré sa, žiaľ, vytratili z našej vlastnej tvorby a zo seriálov a pritom sú to veci, ktoré sa vyskytujú aj v amerických filmoch a nie je to nič ojedinelé.“

SkryťVypnúť reklamu

Chystáte sa to vyskúšať aj na vlastnej telenovele?

„Plánujeme niečo podobné."

Podľa rumunskej predlohy?

„Nie, podľa našej vlastnej predlohy a sme na to pyšní. Pracuje na tom výborný kreatívny tím a dúfam, že sa na tom vyprofilujú kvalitní autori a scenáristi a že to bude veľmi pekné.“

O čom to bude?

„Nebudem hovoriť podrobnosti, ale nepoviem nič prekvapujúce, keď prezradím, že to bude hlavne o láske."

Aj vaša vlastná telenovela bude bežať v prime-time?

„Plánujeme to aj do prime-timu, ale sú to záležitosti, ktoré sa týkajú až budúcej sezóny a zatiaľ nechcem hovoriť o jej programovej štruktúre. No považujem to za dôkaz, že rozvíjame aj vlastnú tvorbu a nechceme iba hrať turecké seriály. To je pozitívny efekt Tisíc a jednej noci, ktorá nám uvoľnila ruky a pomohla v sledovanosti i v rozpočte, pretože pomer cena – výkon je v rámci tohto seriálu veľmi výnimočný. Seriál nám umožnil investovať do vlastnej tvorby a plánujeme vyrábať oveľa viac.“

SkryťVypnúť reklamu

Šéf Joj František Borovský o manažmente Markízy tvrdil, že má obmedzené právomoci a bez rozhodnutia riaditeľa CME Adriana Sarbu nepôjde na obraz vôbec nič.

„Považujem za normálne a relevantné, ak je majiteľ zvedavý na to, ako funguje firma, aké má výsledky, ako narába s rozpočtom. Odkedy som generálnou riaditeľkou, veci z bežnej exekutívy so mnou ľudia CME ani Adrian Sarbu neriešili. Navyše, som dosť tvrdohlavá na to, aby som dokázala presadzovať vlastné názory.“

Prečo po dlhých rokoch odchádza z vedenia Markízy aj Radka Doehring, ktorá zastupovala aj záujmy CME?

„Nie je to náhle ani prekvapivé rozhodnutie. Súvisí pravdepodobne s jej dlhodobým pôsobením na Slovensku, smeruje domov do Česka. Ak narážate na informácie , ktoré sa šíria, že sa všetci vzbúrili proti Adrianovi Sarbovi, nie je to tak, zmeny sa v manažmentoch dejú."

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste Tisíc a jednu noc nasadili do prime-time o ôsmej večer?

„Bol to risk, mohol aj nevýjsť, ale vyšiel. Bežný slot pre takýto seriál je šiesta hodina večer, ale ani ja, ani vedenie televízie sme s ôsmou hodinou nemali problém.“

A kto bol tým „vizionárom“, ktorý presadil ôsmu hodinu?

„Návrh vyšiel od Adriana Sarba.“

Tak predsa.

„V rovine návrhu, nie príkazu.“

Neplatí podľa vás vízia šéfa konkurenčnej televízie Joj, podľa ktorého pomer ceny a výkonu v prípade tureckej telenovely zníži motiváciu vyrábať vlastné programy, pretože tie nedokážu byť také efektívne?

Keď sa bavíme o pomere ceny a výkonu, tak Joj je na veľmi tenkom ľade. Asi Martinka z Turca tiež nebola veľmi drahá záležitosť a ak sa bavíme o kazení vkusu národa, tak padnúť hlbšie, než bolo vysielanie Martinky z Turca počas Vianoc, sa už nedá.

SkryťVypnúť reklamu

O koľko je pre vás ekonomicky efektívnejšia Šeherezáda oproti Ordinácii v ružovej záhrade?

Nechcem zverejňovať tieto čísla, ale je to obrovský nepomer.

Čo plánujete s ordináciou?

Mienime v nej pokračovať. Nový kreatívny tím, ktorý ordináciu prevzal a teraz už nakrúca jesenné časti, posilní charaktery postáv, dramatickosť i prostredie a dôjde v nej k ďalším inováciám, vďaka čomu sa môže ordinácia vrátiť k číslam sledovanosti, ktoré mala zhruba pred rokom.

Nie je vám ľúto, že relácia Áno, šéfe, beží na Joj a nie na Markíze?

Považujem to za vydarený formát, ale my zase máme úspešnú reláciu Bez servítky, ktorá sa venuje vareniu. Je to iný spôsob prevedenia podobného žánru.

Prispôsobíte Bez servítky úspechu relácie Áno, šéfe?

Nie. Bez servítky má dobrú štruktúru, i keď je veľa možností, ako s tým narábať ďalej a inovovať to.

SkryťVypnúť reklamu

Čo si myslíte o šéfke v podaní Nory Mojsejovej?

Fakt, že tento projekt nevyšiel a že bol sprznený jeden skvelý formát, nie je vina Nory Mojsejovej.

Ste sklamaní sledovanosťou talkshow Adely Banášovej?

Považujem ju za veľmi úspešný krok, pretože sme trhový líder, ktorému prislúcha prichádzať s novými formátmi. Výkonnosť tohto formátu je behom na dlhú trať. Očakávali sme a očakávame, že sledovanosť bude vyššia, ale v princípe sme na túto talkshow hrdí.

Ak očakávate vyššiu sledovanosť, chystáte v nej nejaké zmeny?

O nejakých zmenách sa bavíme.

O zmenách v obsadení glosátorov?

Nie. Nemáme tam s nikým problém.

Ak hovoríte, že ste trhovým lídrom, ktorý udáva tón, nechýba na vašej obrazovke investigatíva, ktorú u vás reprezentovala už zrušená Paľba?

SkryťVypnúť reklamu

V týchto témach by mala byť lídrom verejnoprávna televízia a verím, že zmeny v RTVS sa aj v tomto udejú. A fakt, že Paľba dlhé roky bežala na Markíze, bol podľa mňa anomáliou, pretože sme suplovali niečo, čo má robiť verejnoprávna televízia.

Obnovíte Paľbu?

Pri investigatíve idete hlbšie, ale témy zostanú často neukončené. Súvisí to so stavom spoločnosti a justície. Záujem divákov opadol. A musíme sa na to pozerať aj z komerčného hľadiska, je to aj o finančnom zúročení pomeru cena – výkon. Nehovorím, že výroba bola drahá, ale dostali sme množstvo pokút a hlavne žalôb, ktoré je veľmi jednoduché podať.

Prečo sa televízne správy pravidelne začínajú sériou reportáží, z ktorých je jedna o havárii, druhá o vražde a tretia opäť o havárii?

Máte pocit, že to nie sú vážne témy?

SkryťVypnúť reklamu

Tak vážne, aby ste nimi začínali správy?

Neviem, či je vážnejšie to, že sa ministri doobviňujú. Nevnímam to tak, že ide o krváky, ktoré majú prilákať divákov. Pokiaľ sa tu dejú vraždy a autohavárie, pri ktorých ľudia prídu o život, sú to vážne veci.

Ako si chcete udržať líderstvo na trhu?

Oproti televízii Joj máme náskok asi 15 percent, to by sme si radi udržali. Nemyslím si, že by sa chystala veľká zmena. Do budúcna sa skôr musíme zaoberať rozširovaním kanálov. Už teraz sa ukazuje nárast podielu českých staníc. Nemyslím, že ešte v tejto sezóne, ale čoskoro, to už bude aj o iných staniciach. Nielen o súťažení medzi Markízou a Joj.

Aj vy prídete s novým kanálom?

Tak ako máme TV Doma, pravdepodobne budeme mať aj ďalšie. Na Markíze sa sústredíme na spravodajstvo, zábavu, možno reality šou, veľké zábavné formáty. Filmy a akvizičné tituly budú na iných kanáloch.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy?

K tomu môže prísť v priebehu roka, dvoch.

To bude mať Markíza jeden, dva ďalšie kanály?

Určite áno.

Je pre vás konkurenciou spojená RTVS?

V sledovanosti? Nie.

Čo čakáte od nového vedenia RTVS?

Bola by som rada, keby verejnoprávna televízia naozaj začala byť verejnoprávnou – má riešiť problémy ľudí, vysielať náročnejšie projekty.

Bavili ste sa o RTVS aj s Danielom Krajcerom?

Nie, nebavili.

Stretávate sa s ním?

Nestretla som sa s ním veľmi dlho, napriek tomu, že sme kamaráti.

A s inými politikmi?

Stretneme sa príležitostne pri spoločenských udalostiach, alebo keď prídu do relácie Na telo napríklad pán Dzurinda, pani Radičová, pán Fico, pán Kaliňák.

Oficiálne ich vítate?

Je to niekedy náhoda. Keď som nastúpila do funkcie generálnej riaditeľky, mala som pocit, že sa to patrí.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je rozdiel medzi érou Pavla Ruska a súčasnosťou?

Obrovský. Keď Markíza vznikala, konkurenčné prostredie a televízny trh boli úplne iné. Na druhej strane, nechcem sa tomu vyhýbať, pre mňa bol Pavol Rusko typ vizionára, pokiaľ ide o vyhľadávanie talentov. To, akí ľudia sa vtedy do Markízy dostali, predurčilo tvár televízie. Jeho silnou stránkou bolo aj vybudovanie štruktúr televízie.

Televízia Markíza získala v roku 1994 licenciu najmä vďaka HZDS, potom sa proti Vladimírovi Mečiarovi postavila. Pavol Rusko sa potom dostal do politiky. Neprekážalo vám, že sa s vedením televízie miešali jeho politické ambície?

O ktorom období sa bavíme, keď už Pavol Rusko vstúpil do politiky?

Ešte skôr, keď Markíza otvorene podporovala SOP.

Bola som šéfkou marketingu a venovala som sa marketingu. Pavol Rusko bol väčšinový majiteľ televízie. Pokiaľ ide o jeho vstup do politiky, nepovažujem ho za šťastný. Televízia bola jeho doménou.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímali vás niekedy ešte jeho názory, konzultovali ste s ním vedenie televízie?

Nekonzultujem s ním, stretli sme sa naposledy asi pred rokom.

Spravodajstvo Markízy za Pavla Ruska vinili z nahrávania vybraným skupinám, aj jemu. Je už teraz Markíza politicky nezávislá?

Stopercentne. Neviem, do akej miery Pavol Rusko ovplyvňoval spravodajstvo. Šéfredaktorom bol skúsený novinár Ľubo Lintner. To, že sa aj on dal napokon na politiku, to už je iná záležitosť. No pokiaľ bol šéfredaktorom, silno obhajoval nezávislosť spravodajstva.

Vedúcou vydania bola Viera Rusková, manželka generálneho riaditeľa. Aj ona bola nezávislá?

Pani Ruskovú považujem za jednu z veľkých profesionálok, za jednu z najlepších vedúcich vydania v Markíze.

Prečo odišiel z vedenia Markízy Václav Mika?

SkryťVypnúť reklamu

Nechceli by ste sa opýtať jeho?

Ako ste vnímali jeho odchod? Aký bol váš prechod z postu šéfky marketingu na pozíciu generálnej riaditeľky?

Ponuku som dostala veľmi skoro po odstúpení Václava Miku. Neprináleží mi komentovať jeho odchod a nebudem komentovať ani to, prečo som ponuku prijala, ale bolo to pre mňa veľkou výzvou, pretože som mala jasnú víziu o budúcnosti televízie.

Hovorili ste s pánom Mikom o tom, či ponuku zobrať?

O tomto som sa s ním vôbec neradila.

Súčasťou zmien je aj presun výroby programu, okrem spravodajstva a publicitiky, z Markízy na novú spoločnosť Media Pro Entertainment, ktorej šéfuje Wanda Hrycová. Nestráca Markíza kontrolu nad výrobou programov?

Je to obchodná akvizícia, ktorá je už zarábajúcou jednotkou. Súvisí to s obchodnou stratégiou a politikou CME. Spoločnosť je prioritným dodávateľom programov. No do akej miery budú dodávať obsah pre lídra na trhu, závisí od schopností Wandy Hrycovej a od schopností tímu vytvoriť dostatočne kreatívny potenciál. Tieto spoločnosti vznikli ako sieťová záležitosť aj v iných krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Ste pripravení na prechod divákov na internet, sociálne siete?

Už pred piatimi rokmi bolo aj stratégiou CME, že budúcnosť je v internete. Postupom času sa ukázalo, že televízia nezahynie a ani nebude trpieť rozvojom internetu. Vnímam to skôr ako nástroj na podporu televízneho vysielania a naopak. Skôr čoskoro plánujeme rozbehnúť projekt video on demand.

Divák zaplatí za konkrétnu reláciu?

Dopredu si môžete pozrieť časti seriálu, napríklad štyri diely Šeherezády. Ponúkneme aj zaujímavé filmové tituly skôr ako v televízii.

Niektoré prieskumy ukázali, že tínedžeri už trávia viac času na internete ako pri televízii. Čo ponúkne televízia divákom v súboji s internetom?

Obsah musí byť nosný, aby zaujal. Internet nikdy neposkytne reality šou a live programy. Podobne sa ľudia vracajú ku knihám, internet je aj v ich prípade iba technologickým nosičom. Nezmizne televízny program. Nás to zatiaľ neohrozuje a nemám pocit, že by malo.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sú najúspešnejšími formátmi Tisíc a jedna noc či Modré z neba, nie sú tou vecou, ktorou sa televízie vyhrania voči internetu, emócie?

Môže to byť. Aj keď s emóciami sa dá pracovať aj na internete. Sledované sú aj SuperStar, spravodajstvo. Je to o contentse. No internet televíziu nepoloží.

Nedávno ste povedali, že kríza sa končí a televíziám sa bude dariť. Ako sa táto vaša vízia napĺňa?

Kríza sa ešte neskončila. Ale už prvý kvartál sa nám podarilo ustáť, prišlo k pomerne slušnému nárastu. No zbieranie sa z krízy je pomalšie, ako sme predpokladali. Nie je to také rýchle.

Neodchádzajú klienti na internet?

Klienti nám, chvalabohu, neodchádzajú. Klient stále hľadá to, čo je pre neho najefektívnejšie, teda najväčší zásah. Druhým benefitom televízie je, že píplmetre okamžite ukážu efektívnosť investície. Zatiaľ nepociťujeme odlev tržieb.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 663
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 107
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 108
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 917
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 271
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Justin Schütz (Nemecko) strieľa gól brankárovi Dávidovi Hrenákovi (Slovensko), vľavo ho bráni Mário Grman (Slovensko) počas prípravného hokejového zápasu.

Vypočujte si piatkovú časť denného športového podcastu portálu Sportnet.sk, v ktorom si zhrnieme to najdôležitejšie, čo sa udialo v športovom svete.


Najlepším mužom na ihrisku bol kapitán Fiorentiny Cristiano Biraghi.

Kľúčovým momentom bolo vylúčenie Cadua.


Olivier Archambault (Spišská Nová Ves) a Filip Bajtek (Nitra)

Pozrite si prehľad športových udalostí v piatok 19. apríla. Aký je program dňa?


Brankár Spartaku Trnava Dominik Takáč.

Dominik Takáč verí, že sa negatívna séria končí vo finále.


SkryťZatvoriť reklamu