10 rád, ako neprísť o prácu

Vo firmách sa šetrí, hrozia výpovede. Prečo by si vedenie firmy malo nechať práve vás? Pretože vedia, že o prácu stojíte, ste lojálny a ochotný na sebe pracovať.

1. Nepanikárte a nerobte unáhlené závery.

Aj v čase, keď hrozí prepúšťanie, zachovajte pokoj. Situácia v mnohých prípadoch dopadne úplne inak. „Nerobte unáhlené závery, vždy sa snažte získať čo najviac informácií, ako na tom firma je, a objektívne a realisticky zvážte svoju pozíciu," radí personalista Aleš Křížek zo spoločnosti Robert Half International. Odporúča zamerať sa na prácu, pokúsiť sa urobiť maximum preto, aby bola perfektná.

„Aj v prípade straty zamestnania získate totiž výbornú referenciu, ktorá vám potom môže pomôcť rýchlejšie nájsť nové miesto," dodáva Křížek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Petra Ulbríka z agentúry AuJob je dôležitá dobrá informovanosť. „Často nás zneisťujú naši kolegovia, ktorí šíria fámy a tie nebývajú vždy pravdivé. Ak ste predsa pocítili zmeny, najdôležitejšia je informovanosť a získanie informácií o dianí v spoločnosti."

2. Opýtajte sa šéfa na prepúšťanie priamo.

Keď už sa vo firme objavia špekulácie o prepúšťaní, oplatí sa zájsť za šéfom. Otvorený prístup sa cení a je to rozhodne lepšie, než sa spoliehať na klebety. Situáciu nevyriešite tým, že ju budete preberať s kolegami, ktorí sú v rovnakej situácii ako vy.

„Je veľmi dôležité sa na rozhovor so šéfom pripraviť. Rozmyslite si postup a otázky. Hlavne je nutné držať sa faktického, opisného tónu. Nesmú v tom byť emócie," zdôrazňuje konzultantka Oľga Medlíková.

SkryťVypnúť reklamu

A nezabudnite, že aj váš nadriadený má svojho nadriadeného. Uvažujte tak, že ste so svojím nadriadeným na rovnakej lodi. Kapitán na lodi bez námorníkov nie je kapitán.

3. Neohovárajte.

Aj keď viete, že firma je na tom zle a bude prepúšťať alebo inak šetriť, nikdy ju neohovárajte. Nielen v rámci pracovného kolektívu, ale radšej ani mimo podniku. Nikdy neviete, kto vás práve počúva, a ohováranie sa šíri ohromnou rýchlosťou.

„Keď je firma v kríze, vypukne vnútri vlčia morálka. Každý využíva všetky prostriedky, aby si udržal miesto aj na úkor kolegov. Radšej si ústa zamknite," dopĺňa Medlíková.

4. Príliš aktívny? Málo aktívny? Oboje je zle.

Aktívne sa zaujímajte o situáciu vo firme a uvažujte nad tým, ako jej môžete pomôcť. Vaša aktivita by nemala byť falošná, mala by zodpovedať vášmu temperamentu a pracovnej pozícii.

SkryťVypnúť reklamu

„Prílišná aktivita však niekedy škodí," vysvetľuje Richard Kabuď, manažér rozvoja Plzenského Prazdroja.

Určite v čase krízy len pasívne nečakajte, až vás nadriadený o niečo požiada. Pasivitou sa môžete dopracovať maximálne tak k výpovedi.

5. Zdôraznite svoj prínos pre podnik.

Práca vás baví, premýšľate o nej, hýrite novými nápadmi, ste schopný svoju prácu časovo prispôsobiť potrebám firmy, ste lojálny a máte snahu vzdelávať sa. V takom prípade ste ideálny zamestnanec a ste prínosom pre firmu. Vedenie tiež určite ocení, keď prinesiete nový nápad, trebárs ako ušetriť náklady, a to aj keby sa neskôr ukázalo, že nie je reálny.

Ulbrík z agentúry AuJob vraví, že jednou zo zmien, ktoré môžu nastať, je zmena vašich pracovných povinností. „Administratívnej pracovníčke pribudnú okrem jednoduchého účtovníctva aj mzdy, sales manager je aj akvizítor a analytickí marketingoví pracovníci musia nachádzať svoje kreatívne „ja" a zastrešiť celý projekt tvorby reklamy," vyratúva Ulbrík.

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnanca to buď posunie dopredu, alebo situáciu nezvládne a nedokáže splniť očakávania zamestnávateľa.

6. Buďte samostatný. Rozhodujte sa sám.

Ani jeden šéf nemá rád, keď sa ho budete pýtať na každú maličkosť. Zvlášť odborníci, špecialisti alebo vedúci by mali byť schopní rozhodovať sa sami.

„Osobne sa domnievam, že schopnosť samostatnej práce by mala byť jedným z hlavných kritérií hodnotenia zamestnancov," dopĺňa Kabuď.

7. Nemeňte vizáž, pomlčte o súkromí.

Neskúšajte sa ani zavďačiť tým, že radikálne zmeníte imidž a začnete sa úplne inak obliekať.

„Skôr by som radila len doladiť detaily, to by mohlo trochu pomôcť vo firmách, kde si na vizáž potrpia, napríklad v bankách. Nesmie to však byť radikálna zmena," radí Medlíková.

SkryťVypnúť reklamu

„Pozor na množstvo vypúšťaných informácií, a to nielen o firme a jej zamestnancoch, ale obmedzte aj rozprávanie o súkromnom živote," varuje Medlíková. „Informácie typu starám sa o bezvládnu babičku, vyčerpáva ma to a zaberá mi to veľa času, môžu v prípade, že sa dostanú až k vedeniu firmy, ktoré práve píše výpovede, škaredo ublížiť."

8. Netrvajte na svojej mzde a pozícii.

V krízovej situácii nie je zlé ukázať, že si svoje pracovné miesto vážite. Môže tak byť ocenený aj váš vlastný návrh na preloženie na iné miesto alebo prevzatie ďalších pracovných úloh.

„Ak vám šéf navrhne zníženie platu alebo zrušenie niektorých benefitov a vy sa nebudete brániť, je to pozitívna reakcia. V budúcnosti ju môže oceniť," vraví Hana Navarová z personálnej agentúry Neumann & Partners.

SkryťVypnúť reklamu

Richard Kabuď varuje: „Zníženie mzdy však sám nenavrhujte, môže to vzbudiť dojem, že si nie ste istý hodnotou svojej práce."

Ak sa spoločnosť ocitla v kríze, prvé, po čom zamestnávateľ siahne, sú benefity. „V tejto chvíli určite nie je čas na sťažnosti a odvolávanie sa na sľuby, ktoré boli dané v čase, keď ste do nového zamestnania nastúpili," vraví Ulbrík. Zdôrazňuje, že je potrebné sa dynamicky prispôsobovať a prijímať aj zhoršené podmienky, čo platí aj pre zamestnancov. „Je to potrebné, aby si firma mohla udržať stabilnú pozíciu."

9. Odpočiňte si od práce, prepnite na koníčky.

Rozhodne nie je dobré žiť len prácou. Model, keď ste celý deň v práci a po nej idete s kolegami do krčmy preberať zase prácu, prípadne pred spaním v hlave riešite pracovné úlohy, je zlý. Je dôležité pri odchode zo zamestnania prepnúť na iné veci.

SkryťVypnúť reklamu

Odpočiňte si, venujte sa záľubám a rodine. Potom aj stratu zamestnania prečkáte oveľa lepšie.

10. Neskúšajte zúfalo odvrátiť výpoveď.

Odvrátiť výpoveď v poslednej chvíli je podľa odborníkov veľmi nereálne.

„Nie som priaznivcom neštandardných metód, ako sú pozvanie šéfa na kávu, intrigy proti ostatným, ohováranie či využívanie svojich pôvabov," varuje personalistka Hana Navarová.

Lepšie je zaťať zuby, povedať si, že v tejto situácii nie som sám alebo sama a že ju prežili aj iní.

Autor: Adam Valček | Kateřina Hovorková

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu